مذهبی


2 دقیقه پیش

پیشگویی امام صادق (ع) از فتنه های آخرالزمان و راه های مقابله باآن!

به گزارش «شیعه نیوز»، باور و پذیرش این واقعیت ها برای سخت است که قبول کنیم امروز ما در دنیایی زندگی می کنیم که آلودگی های روحی، دامان همه بشریت را فرا گرفته است، حفظ ایمان ...
2 دقیقه پیش

تصویر کعبه در 140 سال پیش

چقدر زیبا ، ساده و بی آلایش با این تصویر چقدر آدمی احساس آرامش میکنه چه برسه به اینکه اونجا حضور داشتی ، ولی امروزه روز . . . . . لعنت خدا بر آل سعود



با عقلانیت دینی موضوع مهدویت را بشناسید


به گزارش شیعه آنلاین ، در مباحث مهدویت برخی با ترویج شایعات می‌خواهند ذهن انسان‌ها را تهی کنند برای جلوگیری از این آسیب‌ها باید برخوردهای احساسی در جامعه از بین برود و مردم با عقلانیت دینی موضوع مهدویت را بشناسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «خداوند در آیاتی از قرآن می‌فرماید منشاء تمام انحرافات، کج‌روی‌ها و عدم عبودیت و بندگی خداوند در جهل نهفته است» اظهار کرد: گاهی حتی در بین مردم متدین در عرفان اسلامی بحث‌هایی پیش می‌آید که سرمنشاء تمام آن‌ها جهل است و برای رفع این جهالت باید علم دینی را به دست بیاوریم حال این علم چه به صورت درس‌های دانشگاهی باشد و چه به صورت درس‌های شهودی و عرفانی.

وی گفت: برخی از جامعه شناسان و یا افراد روشنفکر مأب نسبت به موضوع مهدویت گرایش دینی ندارند و دلیل آن جهل و عدم دریافت صحیح الهیات و معارف دینی است. برخی از متدینین در جامعه گرفتار فرقه‌های نادرستی در رابطه با موضوع مهدویت می‌شوند و در این فرقه‌ها به افراط و تفریط کشیده می‌شوند. برخی از افراد به ظاهر متدین خیال می‌کنند که یک سخنی حکمت است و باید به دنبال آن بروند در حالی که شاید آن سخن درست نباشد ولی آن‌ها فقط گوش داده و در پی منبع آن سخن نمی‌روند و همین رفتار سبب بروز جهل می‌شود.

شهبازی گفت: آنهایی که در جهل باقی می‌مانند مصداق این سخن امام زمان (عج) هستند که می‌فرمایند "من را جاهلان شیعه آزار می‌دهند" و امام صادق (ع) هم در رابطه با آن‌ها می‌فرمایند "اگر مردم دین خود را از زبان جاهلان و مردم بگیرند آن دین از بین می‌رود". در عرصه مسائل دینی خوب سخن گفتن و خوش پوش بودن افراد دال بر حقانیت آن‌ها نیست ما باید دین واقعی را چه در عرصه مهدویت و چه در سایر عرصه‌ها از اهل فن آن دریافت کنیم.

وی یادآور شد: برای رفع شبهاتی که در موضوع مهدویت وجود دارد باید کاری کنیم که مردم جامعه دین خود را از قرآن، سنت و اهل بیت (ع) دریافت کنند. اگر این گونه شود آن‌ها نه دچار شبهه می‌شوند و نه دین خود را از دست می‌دهند. رفتار جاهلانه برخی از انسان‌های مقدس نما سبب شد که حضرت علی (ع) چند سال خانه نشین شود و امام حسین (ع) به شهادت برسد.

شهبازی ادامه داد: برخی از مردم سبب ترویج تفکراتی می‌شوند که بروز و ظهور آن‌ها به ضرر دین اسلام است و آن‌ها افکار خود را در جامعه ترویج می‌دهند تا به آنچه که می‌خواهند برسند.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: یکی از احادیث جعلی که در رابطه با موضوع مهدویت در بین برخی از مردم وجود دارد این است که یک سری از انسان‌های جاهل می‌گویند در آخرالزمان علما و فقها را باید از عرصه دین کنار بگذاریم در حالی که این گونه سخن‌ها هرگز در دین اسلام و در موضوع مهدویت وجود ندارد. ما حتی در احادیث دینی داریم که در آخرالزمان برای رفع شبهات و دریافت درست احادیث به علما مراجعه کنید.

شهبازی خاطرنشان کرد: در نوشته‌های نویسندگانی همچون جلال آل احمد و برخی دیگر از نویسندگان وارد شده که غرب زدگی این است که جامعه را از تفکر تهی کنیم. اگر افراد از فکر و تفکر تهی شوند همچون عروسک خیمه شب بازی می‌شوند که سایر افراد می‌توانند تفکرات خود را به آن‌ها بقبولانند و این گونه می‌شود که برخی از جوامع دچار استعمار می‌شوند. در جامعه مهدویت هرگز انسان‌ها نباید از علم دین تهی شوند.

وی ادامه داد: در موضوع مهدویت برخی از افراد با ترویج شایعات می‌خواهند به مقاصد خود برسند و برای جلوگیری از اینگونه مسائل باید آسیب‌ها را شناسایی و برخوردهای عامیانه و احساسی را در بین مردم از بین ببریم. باید کاری کنیم که مردم در موضوع مهدویت به سمت عقلانیت دینی بروند تا آسیب‌های داخل و خارج در رابطه با این موضوع از بین برود.


ویدیو مرتبط :
ویدئو کلیپ با موضوع انتظار و مهدویت