سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پیشخوان/«نمادها و نشانه‌ها در اندیشه مولانا» به چاپ سوم رسید


پیشخوان/«نمادها و نشانه‌ها در اندیشه مولانا» به چاپ سوم رسیدمهر/ کتاب «فرهنگ نمادها و نشانه‌ها در اندیشه مولانا» نوشته علی تاجدینی توسط انتشارات سروش به چاپ سوم رسید.
«فرهنگ نمادها و نشانه‌ها در اندیشه مولانا» نوشته علی تاجدینی به تازگی توسط انتشارات سروش به چاپ سوم رسیده است.

همان گونه که راه یافتن به طریقت و سپس حقیقت جز از طریق توجه به شریعت میسر نیست، فهم حقایق الهی نیز جز از طریق تأمل در الفاظ و متون باقی مانده بسیار صعب است. مفاهیم دینی که تا حد زیادی معقول و مجردند، تا به صورت الفاظ و تمثیل های قابل درک در نیابند فهم عموم با آن‌ها ارتباط برقرار نمی کند.
در رویکرد به حقایق الهی از زاویه نگاه هنر دینی نیز نمادشناسی و نشانه شناسی اهمیت بسیار پیدا می کند. منابع ادبی دینی سرشار از معرفت ما از همین حیث و متناسب با نیاز جامعه هنری امروز باید استخراج، تحقیق و تحلیل شوند و کاربردی بیابند. در این راستا مولانا انتخاب اول است چرا که در میان عرفا کسی به قدرت مولانا در حوزه قصه و تمثیل پدید نیامده و دوم اینکه مولانا یکی از شاخص های فرهنگ اسلامی ایرانی است.

کتاب مثنوی که مولانا آن را صیقل روح و دوستانش قرآن فارسی نامگذاری کرده اند، مجموعه ای از تفاسیر قرآن، احادیث نبوی و اطلاعات عمیق درباره ادیان است. این کتاب به تعبیری محک و ملاک ذوق ایرانیان نیز هست. مولوی فقط مبدع بعضی از مسائل نیست، بلکه کار عمده اش تحلیل و تجزیه افکار و تجارب متقدمان و به دست آوردن نتایجی تازه از آنهاست. بنابراین تحقیق درباره مولانا برابر با پژوهش درباره بهترین دستاوردهای فلسفی و دینی اسلام است.
در کتاب حاضر که تحقیقی نماد شناختی در کتاب مثنوی است، مجموعه نمادهای به کار گرفته شده مولانا بیش از ۳۰۰ مدخل شرح داده شده و ۸۸۴ کلید واژه را شامل می شود که توان تحقیق و پژوهش مخاطب را بالامی برد.
چاپ سوم کتاب «فرهنگ نمادها و نشانه ها در اندیشه مولانا» با ۸۸۸ صفحه و قیمت ۴۰۰ هزار ریال منتشر شده است.

منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
جهان اندیشه های مولانا (احوالات دل ) قسمت اول