سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



وضعیت طرح ممنوعیت تجویز داروهای خارج از لیست/لزوم توجه به صنعت دارو


به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس؛ عبدالرحمان رستمیان توجه جدی به بهبود حوزه سلامت را در بعد از توافق هسته‌ای ضروری خواند و افزود: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش ثروت ملی لازم است نگاه جدی به تولید واکسن، دارو، تجهیزات پزشکی و فرآورده‌های خونی در کشور داشته و از ورود آن‌ها جلوگیری کنیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، بر ضرورت تولید هوشمند دارو در کشور تأکید کرد و گفت: با مراوده با کشورهای پیشرفته در این دوران می‌توان مواد اولیه را وارد و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و به‌روز محصولات تولیدشده را صادر کنیم.

وی با یادآوری اینکه ایران توان و قابلیت خوبی برای تولید واکسن دارد، تصریح کرد: با تولید واکسن می‌توان با کشورهای پیشرفته رقابت و از این راه درآمدزایی کنیم.

رستمیان با انتقاد از اینکه مناطق آزاد به شیوع قاچاق دارویی دامن زده است، گفت: متاسفانه مناطق آزاد مرکز ورود محصولات قاچاق هستند درحالی‌که هدف از ایجاد آن‌ها بهبود صادرات و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی بوده است.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، نظارت بیشتر و ایجاد و راه‌اندازی گیت و کریدور را در مبادی ورودی مناطق آزاد برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به‌ویژه دارو حائز اهمیت خواند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: البته نبود تجهیزات مناسب در برخی مناطق آزاد باعث شده داروهای قاچاق به‌راحتی به کشور وارد و از سوی دیگر وسعت زیاد این مناطق مزید بر علت شده، بنابراین برای کنترل پدیده قاچاق باید نظارت‌ها را افزایش داد.

وی با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت باید میزان اثر بخشی داروهای ایرانی را به شهروندان اطلاع‌رسانی کند، تصریح کرد: برای جلوگیری از تبلیغ داروهای خارجی در کشور نیاز است وزارت بهداشت داروهای تولید داخل را بررسی و میزان اثربخشی آن‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و به شهروندان اطلاع‌رسانی کند.

رستمیان با تأکید بر اینکه داروهای ایرانی کیفیت بالایی دارند، افزود: متاسفانه عدم اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص اثربخشی داروهای ایرانی باعث شده مردم گمان کنند این داروها کیفیت مناسبی ندارند درحالی‌که اثربخشی برخی از داروهای تولید داخل از خارجی بیشتر است.

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره وضعیت واردات فاکتورهای فرآورده‌های خونی، گفت: در حال حاضر بالای 200 میلیون دلار واردات فرآورده‌های خونی داریم که در پسابرجام طی یک برنامه دو الی سه ساله می‌توان به صادرات انبوه رسید.

وی در خصوص آخرین وضعیت طرح ممنوعیت تجویز داروهای خارج از لیست دارویی، گفت: خوشبختانه این طرح در برنامه ششم توسعه ذکرشده و امیدواریم نتیجه خوبی داشته باشد.

نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: بر اساس این طرح، پزشکان نمی‌توانند داروهایی که درکشور ثبت‌نشده را برای بیماران تجویز کنند.

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: البته روند ثبت کردن دارو بدین صورت است که اگر متخصصان و پزشکان تشخیص دهند نیاز به داروی خاصی دارند یا مشابه آن در کشور موجود نباشد یا داروهای ایرانی اثربخشی لازم را نداشته باشند، ابتدا انجمن تخصصی داروسازی عنوان این دارو را به سازمان غذا و دارو ارائه کرده تا بعد از موافقت این سازمان دارو ثبت و وارد شود.

 

انتهای پیام/

http://fna.ir/OQQCM0


ویدیو مرتبط :
تجویز دارو از راه بینی