علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



نمایشگاه «کرنش به حافظ» برپا شد/ نقاشی از ۳۰ غزل حافظ


به گزارش خبرنگار مهر، یکشنبه شب در آستانه هفته گرامیداشت شیراز با حضور گروهی از گردشگران آلمانی و هنرمندان این کشور نمایشگاهی از آثار نقاشی گونتر اوکر هنرمند نقاش آلمانی، در حافظیه گشایش یافت که این هنرمند با الهام از ۳۰غزل لسان الغیب خلق کرده است.

در آیین گشایشی که با حضور هنرمندانی از آمریکا، هند، آلمان و ایران برگزار شد، گونتر اوکر هنرمند آلمانی با بیان اینکه گرامیداشت اش برای شاعر بزرگ حافظ ریشه در آزادی شاعرانه وی عمیق بودن و نزدیکی احساسات وی به انسان و دریافت او از شوق و رنج و خرسندی او در خلقت موجودیت دارد، گفت: آثار پرمحتوای حافظ بیان ملموسی بین گفتنی ها و ناگفتنی ها به دست می دهد.

این هنرمند پیشکسوت که سالها با گروه هنری «زیرو» در اروپا نقشی به سزا داشته، ادامه داد: همراهی رنگارنگ من بر آثار وی آوازی پر شور است و رایحه باغ بهشت در گستره اشتیاق جایی که بر فراز آن باد مشرق می وزد من را بر آن داشت تا آثار وی را با نقاشی های خود گرامی بدارم.

در این نمایشگاه که حاوی۴۲ اثر نقاشی است، معاون شهردار شیراز با گرامیداشت روز معلم، گفت: در هفته نکوداشت شیراز قرار داریم.

هنوز کارمان با حافظ تمام نشده است

در این مراسم، معاون شهردار شیراز نیز با ابراز خرسندی از حضور در جمع صاحبان اندیشه، هنر، فلسفه و فرهنگ قرار، اظهار کرد: حضور گرم مردم و هنرمندان در آرامگاه حافظ نشان می دهد که بعد از گذشت ششصد سال هنوز کارمان با حافظ تمام نشده است.زیرا، اندیشه و نگرش حافظ هنوز در عصر کنونی و در پیوند با اندیشه های ماست.

محمدحسن اسدی، ادامه داد: بی شک حافظ شناسان به این موضوع اذعان دارند که همه خود را در اشعار او باز می یابیم. معجزه حافظ در این است که بعد از ۶ سده از پس زنگار تاریخ او متعلق به گذشه نیست و هرگز یک امر تاربخی نبوده است.  زیرا، او پاسخ مسایل را می داند و از این جهت است که از حافظه ما و کهن الگوهای ما دور نخواهد بود.

معاون شهردار شیراز، افزود: گردهمایی ما موید این موضوع است که حافظ برای مردمان جهان یک جاذبه وهمی نیست بلکه حقیقت زنده بدیهی است. همچینی، او یک متفکر و اندیشمند و فیلسوف جهانی است. هنر حافظ در این است که مفاهیم را ساده به شعر تبدیل کرده است.

وی حافظ را بوعلی سینای شعر، فارابی حکمت، ملاصدرا زیباشناسی و خداوندگار معرفت دانست و گفت: حافظ شاعر زندگی است و زندگی شناس است. زیرا او تمام زندگی را درک کرده است. او یک راهنماست و معجزه کلام حافظ ناشی از معجزه قرآن است.

وی به مفاهیم شعر اندیشمند وشاعر آلمانی هم اشاره کرد و گفت: اندیشه ای که گوته با هوشمندی تمام درک کرده است موید آن است که حافظ شاعر همه قرنها و دوره هاست.

اسدی، بیان کرد: شعر و اندیشه های حافظ و گوته جغرافیای ایران و آلمان را از میان برده و به هم پیوند داده است.

کمبر، رایزن فرهنگی سفارت آلمان نیز در این آیین که با ازدحام جمعیت در آرامگاه حافظ روبه رو شد با بیان اینکه در این مدت هنرمندان متعددی از آلمان به ایران سفر داشته اند، آیین کرنش به حافظ را  متفاوت از دیگر برنامه های اینچنینی دانست.

او با بیان اینکه کرنش به حافظ نشانگر بازگشت اوکر به ایران است، ادامه داد:  اوکر تحت تاثیر مردم ایران، کشور زیبا و غنی شان قرار گرفته است، افزود: تاثیر فرهنگ هزاران ساله ایران در اثار اوکر انعکاسی از تجربه های او از ایران است.

وی با اشاره به اینکه امروز از طرفی تاریخ و از سوی دیگر، آثار منظوم و نقاشی، ایران و آلمان همزمان شده اند، عنوان کرد:  هردو کشور در فازی به سر می برند که روابط خود را در زمینه های سیاسی، علمی و فرهنگی تحکیم می کنند.

گوته، حافظ و اوکر درکنار هم قرار دارند

وی با بیان اینکه فرهنگ می تواند احیاکننده خاطرات گذشته وموجب نزدیکی کشورها باشد، ابراز کرد: گوته، حافظ و اوکر درکنار هم گرد آمده اند و این می تواند از نتایج نزدیکی فرهنگ در کشورهای ما باشد.

وی در پایان از موزه هنرهای معاصر ، شهرداری شیراز، به ویژه گالری برکلرن و مدیر آن، افشین درم بخش، سپاسگزاری کرد.

در ادامه این مراسم پیام معاون هنری وزارت ارشاد قرائت شد که در بخشی از آن آمد:  زمانی که در سال ۱۳۹۱ اوکر به تهران دعوت شد و نمایشگاه زخم ها و پیوند ها را برگزار کرد چنان تحت تاثیر فرهنگ ایران قرار گرفت که تصمیم به پاسداشت این فرهنگ گرفت.

آنچه این آثار را ارزشمند می کند برداشت مستقیم یک هنرمند از شعر حافظ است خیلی از افرادی که در مورد حافظ کارکردند حافظ را نزدیک ندیدند و ایشان با دیدن آرمگاه وی برداشت داشته و آثار خود را خلق کرده ولی کسانی که آثار وی را می شناسند می دانند آثار وی رنگ کاربردی ندارد ولی در آثاری که برگرفته از اشعار حافظ است رنگ ها کاربردی عمیق دارد.

این هنرمند بزرگ از وقتی به آلمان بازگشت هیچ کاری نکرد و تنها به این مجموعه معطوف  تا وقت خود را برای خلق این آثار گذاشته باشد.

در ادامه این آیین که در آرامگاه حافظ برپا شد گروه دف نوازان دچار به هنرنمایی پرداخت و به مدت یک ماه آثار گونتر اوکر در نگارخانه تار و پود مرکز اسناد به نمایش گذاشته می شود.


ویدیو مرتبط :
غزل حافظ