رشد ۳۶ درصدی واردات از آمریکا به رغم سیر نزولی واردات/ جت‌اسکی و لوزام آرایش ناخن در میان اقلام


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حجم تجارت خارجی ایران در هفت ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد در این مدت 50 میلیون و 920 هزار و 137 دلار به ارزش ریالی 151 میلیارد و 103 میلیون تومان کالا از کشور امریکا به ایران وارد شده است.

* رشد 36 درصدی واردات از آمریکا علی‌رغم کاهش واردات

این رقم نشان می‌دهد به لحاظ ارزش دلاری واردات کالا از آمریکا نسبت به 6 ماهه نخست سال 36 درصد رشد دارد پیش از این در 6 ماهه نخست سال بالغ بر 37 میلیون و 270 هزار و 32 دلار وارد کشور شده بود.

این رشد 36 درصدی در حالی رقم می‌خورد که کل واردات ایران در 7 ماهه نخست سال جاری 21.9 درصد کاهش دارد و طی ماه‌های اخیر سیر آن نزولی است.

* تراز تجاری منفی ایران و آمریکا

نکته قابل توجه منفی بودن تراز تجاری ایران با کشور آمریکا بوده که ناشی از تفریق صادرات و واردات می‌شود.

* چه اقلامی وارد شده است؟

عمده اقلام وارداتی از آمریکا طی 7 ماه گذشته مربوط به 3 تعرفه به ترتیب (خمیر چوب شیمیایی، مکمل غذایی، سایر به صورت دانه بجز گندم دامی) بوده است.همچنین با نگاهی به آمار از 120 قلم کالای وارداتی آمریکا، اقلامی همچون قایق تفریحی ورزشی (جت‌اسکی) اسپرم گاو، فرآورده‌های زیبایی و آرایشی، فرآورده‌هایی برای آرایش ناخن دست و پا در کنار سایر اقلام شیمیایی و صنعتی مشاهده می‌شود.

* صادرات 422 هزار دلاری در مقابل 50 میلیون دلار واردات

همچنین در این مدت ایران 422 هزار و 391 دلار به آمریکا صادرات داشته که در 6 ماهه این رقم 418 هزار و 672 دلار بوده است که 0.95 درصد به نسبت ماه قبل رشد نشان می‌دهد.

در هفت ماهه امسال نیز صادرات کشور سیر نزولی داشته او از منفی 14.15 درصدی در شش ماهه به 15.9 درصد رسیده است.

کل اقلام صادراتی ایران به آمریکا از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نمی‌کند که شامل میگو، گل،‌ زعفران و کتاب و غیره است.9 قلم کالای صادراتی به آمریکا را مشاهده می‌کنید.

به گزارش فارس پیش از این در نامه الزامات اجرایی برجام از سوی رهبر انقلاب برعدم ورود اقلام مصرفی از کشور آمریکا تاکید شده بود و پس از آن وزیر صنعت در بخشنامه‌ای ورود کالای مصرفی از این کشور را ممنوع اعلام کرد.

بر این اساس انتظار می‌رود در ماه‌های آتی در تجارت با آمریکا شاهد ورود اقلام مصرفی نباشیم.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
رشد 48 درصدی واردات خودرو های بالای یک میلیارد تومان