سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رایزنی برای تشکیل دادگاه کتاب/ حکایت تأخیر ۱۰ ساله یک واگذاری


مهر/ رایزنی وزارت ارشاد و قوه قضائیه برای تشکیل دادگاه کتاب و استقبال سرد و کم مخاطبان از نمایشگاه کتاب گلستان، از جمله اخبار مهم کتاب در این هفته هستند.
خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: مرور اخبار کتاب در این هفته را با خبری آغاز می کنیم که سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد عصر روز شنبه چهاردهم آذرماه در اولین برنامه حضور خود در کتابفروشی‌های کشور و دیدار مستقیم با مدیران کتابفروشی ها، اعلام کرد.

صالحی در این برنامه از تاسیس شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به کپی‌های غیرمجاز کتاب با همکاری قوه قضائیه در آینده نزدیک خبر داد.

وی که از مسائل مختلف صحبت کرد، از احتمال تشکیل دادگاه کتاب در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ما در حال رایزنی با قوه قضائیه هستیم تا شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به کپی های غیر مجاز کتاب مشابه دادگاه رسانه و مطبوعات ایجاد شود. چرا که یکی از مشکلات مربوط به پیگیری حقوق ناشران در رابطه با همین کپی های غیرمجاز، طولانی بودن مراحل پیگیری آن است.

این حرکت صالحی و شروع فرایند بازدید از کتابفروشی ها را می توان آغاز اجرای برنامه دولت برای خروج از رکود صنعت نشر دانست.

استقبال سرد از نمایشگاه کتاب گلستان
نهمین نمایشگاه کتاب استانی در گلستان هم طی روزهای این هفته برگزار شد و غرفه داران این نمایشگاه از استقبال کم مخاطبان از آن گفتند. امسال ۵۰۰ ناشر از سراسر کشور در نمایشگاه کتاب گلستان با ۵۲ هزار عنوان کتاب شرکت کردند.

گرچه غرفه داران و کارشناسان بر استقبال کم تأکید داشتند، اما مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان استقبال از نمایشگاه را خودارزیابی کرد و با بیان این که هر چه به پایان نمایشگاه نزدیک می‌شویم استقبال از نمایشگاه بهتر می‌شود، گفت: خرید کتاب بستگی به قدرت خرید خانوار دارد. قدرت خرید خانوارها در کل کاهش یافته است و اقتصاد کتاب نیز تابعی از اقتصاد کل کشور است.

توزیع ۴۵۰ میلیون تومان بن در نمایشگاه گلستان
در همین حال، معاون فرهنگی اداره کل ارشاد گلستان از توزیع کامل ۴۵۰ میلیون تومان بن اختصاص یافته از سوی وزرات ارشاد در نمایشگاه کتاب گلستان خبر داد.
قدرت الله دایمی شامگاه سه شنبه ۱۷ آذر در روز پایانی این نمایشگاه کتاب گفت: از سوی وزارت اراشد مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان بن برای گلستان در نظر گرفته شده است که این مبلغ با توجه به استقبال مخاطبان در شب پایانی نمایشگاه برای خرید بن ناکافی بود و در همان ساعات اولیه شروع نمایشگاه به اتمام رسید.

دایمی با بیان این که با توجه به فرهنگی بودن استان گلستان ضروری است بن بیشتری به گلستان اختصاص یابد، گفت: حدود ۳۰۰ میلیون تومان نیز در همین مدت خرید نقدی از سوی مردم در نهمین نمایشگاه کتاب گلستان صورت گرفت. در روز پایانی نمایشگاه استقبال مخاطبان بسیار خوب بود و به ویژه غرفه های دینی و مذهبی، انتشارات دانشگاهی در روز پایانی فروش بهتری داشتند.

گلایه‌های معاون دفتر امور چاپ از خصوصی نشدن این نهاد
محمدحسن فکری معاون آموزش و پژوهش دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی که ابتدای این هفته با خبرنگار مهر در خصوص واگذاری سازمان چاپ و انتشارات این وزارتخانه به سازمان اوقاف و امور خیریه داشت، گفت: این واگذاری، اتفاق جدیدی نیست و در سال‌های اولیه وزارت آقای صفارهرندی یعنی حدوداً ۱۰ سال پیش این اتفاق افتاد و وزیر وقت دستور واگذاری این سازمان را به سازمان اوقاف و امور خیریه که یکی از سازمان‌های تابعه این وزارتخانه بود، صادر کرد.

وی افزود: در واقع سازمان چاپ و انتشارات ارشاد در آن زمان به اوقاف فرخته شد طوری که نیمی از بدهی‌هایش را با آن تسویه و نیم دیگر را به مالک (وزارت ارشاد) پرداخت کند که البته من از رقم این فروش اطلاع دقیق ندارم. اوقاف هم این سازمان را گرفت اما با وزارتخانه تسویه نکرد و هنوز هم به صورت رسمی پولی بین طرفین مبادله نشده است و نامه‌ای هم مبنی بر اینکه سند این سازمان به نام اوقاف خورده باشد، رد و بدل نشده است.

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سازمان چاپ و انتشارات طبق مصوبه هیئت دولت از ۲۸ مهرماه سال ۸۷ به سازمان اوقاف و امور خیریه سپرده شد و بلافاصله بعد از این تغییر و تحول، تمامی سهام این سازمان به موقوفات، بقاع متبرکه و صندوق عمران موقوفات و با نظارت و سرپرستی سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار شد. این سازمان از جمله بزرگترین شرکت‌های دولتی بود که در دولت نهم و در چارچوب اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام آن واگذار شد.

امضای تفاهمنامه انتشارات علمی و فرهنگی و بنیاد فارابی
از جمله اخبار دیگر این هفته این بود که تفاهم نامه همکاری بین انتشارات علمی و فرهنگی و بنیاد سینمایی فارابی برای مشارکت در نشر کتاب های سینمایی امضا شد.

مسعود کوثری مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی روز یکشنبه ۱۵ آذر با اعلام این خبر گفت: با توجه به پایین بودن تعداد کتاب های علمی در حوزه سینما قرار است این دو سازمان، در مرحله اول ۱۰ عنوان کتاب مورد نیاز جامعه سینمایی و دانشجویان را تا پایان سالجاری بصورت مشترک منتشر و روانه بازار کنند.

ارسال بسته ویژه قصه و رمان به کتابخانه‌های عمومی کشور
روز یکشنبه این هفته همچنین، اداره کل منابع نهاد از ارسال بسته ویژه قصه و رمان به کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد.

این بسته شامل ۳۷ عنوان کتاب است که برای ۲۱۴۰ کتابخانه ارسال شده و هم اکنون قابل استفاده برای اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور سراسر است. همچنین این بسته در بردارنده‌ آثاری از ناشران مختلف کشور است که در حوزه قصه و رمان دارای آثار پرشماری هستند. در این زمینه تلاش شده علاوه بر توجه به محتوا، سلیقه مخاطبان و اعضای کتابخانه‌ها نیز در انتخاب منابع مورد توجه قرار گیرد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
لبنان:1392/10/26:تشکیل اولین جلسه دادگاه ترور رفیق حریری..