هرمز فرهت بعد از 35 سال به ایران باز می کردد


آهنگساز و موسیقی‌شناس پیشکسوت ایرانی که اکنون دوران بازنشستگی خود را در کشور ایرلند می‌گذراند، پس از حدود 35 سال، سفری به ایران خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، هرمز فرهت - موسیقی‌دان پیشکسوت - که سال‌هاست به اروپا مهاجرت کرده و در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا به تدریس موسیقی پرداخته است، برای فعالیت‌های آموزشی، اوایل سال آینده به ایران سفر خواهد کرد.

شاهین فرهت - آهنگساز و برادر هرمز فرهت - در این‌باره به خبرنگار ایسنا توضیح داد: من در ایران میزبان برادرم، دکتر هرمز فرهت، خواهم بود و قرار است ایشان در سفر کوتاهی که به ایران دارند، سمینارها و مسترکلاس‌هایی را برگزار کنند.

این آهنگساز گفت:‌ هرمز فرهت سال‌هاست که از ایران رفته و قرار است، اردیبهشت‌ماه سال 95 یک سفر دو هفته‌ای به ایران داشته باشد و جلسات آموزشی برای جوانان برگزار کند. جزییات برنامه‌های او در این سفر به‌زودی اعلام خواهد شد.

«هرمز فرهت» که از دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA) در رشته‌ی موسیقی لیسانس گرفت، در رشته‌ی آهنگسازی «کالج میلز» نزد «داریوس میو» آموزش دید و در نهایت از UCLA مدرک دکتری در رشته موسیقی‌شناسی دریافت کرد.

او سال ۱۳۳۶ در طول پژوهش‌های خود برای گرفتن مدرک دکتری موسیقی‌شناسی، با استفاده از بورس بنیاد فورد به ایران آمد و نزد حسین صبا (سنتور) و نصرالله زرین‌پنجه (سه‌تار) با موسیقی کلاسیک ایرانی آشنا شد. پایان‌نامه‌ی دکتری هرمز فرهت با عنوان «مفهوم دستگاه در موسیقی ایران» سال‌ها بعد، در ۱۹۹۰ توسط انتشارات دانشگاه کمبریج در بریتانیا به چاپ رسید. برگردان فارسی این کتاب نیز به کوشش مهدی پورمحمد در تهران منتشر شد.

کتابی که هرمز فرهت آن را به نگارش درآورده است، یکی از مهم‌ترین کتاب‌های انگلیسی‌زبان در زمینه‌ی موسیقی کلاسیک ایران محسوب می‌شود.


ویدیو مرتبط :
35 میلیارد دلار ؛ صادرات غیر نفتی ایران در سال گذشته