فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



چطور یک داور می‌تواند اشعار کلاسیک و سپید را یکجا داوری کند؟


به گزارش خبرگزاری فارس، یکی دیگر از نشست‌های کارگاهی «ساعت شعر» عصر روز یک‌شنبه دوم اسفند ۱۳۹۴ با حضور کار‌شناسان و شاعران جوان در سالن زنده یاد سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این نشست که علی داوودی، سعید بیابانکی و محمود حبیبی کسبی، به عنوان کار‌شناس حضور داشتند، با توجه به اتمام دهمین جشنواره شعر فجر، نکاتی درباره برگزاری این جشنواره مطرح شد.
محمود حبیبی کسبی، با اشاره به اینکه وقتی جشنواره‌ای به برگزاری دهمین دوره می‌رسد یعنی تجربه لازم را کسب کرده و قرار است تاثیرگذار باشد، گفت: این در حالی است که می‌بینیم این جشنواره نتوانسته آن طور که شایسته است، در بین مردم و حتی مخاطبان خاص شعر و فضای ادبی کشور تاثیرگذاری لازم را داشته باشد و آن‌ها را با خود همراه کند.
وی افزود: در زمان برگزاری جشنواره‌هایی مانند فیلم یا موسیقی فجر، می‌بینیم که شور و نشاطی در جامعه ایجاد می‌شود و یک جریان رسانه‌ای راه می‌افتد که مردم را از آنچه در طول برگزاری این رویدادهای هنری می‌گذرد آگاه می‌کند اما متاسفانه در جریان جشنواره شعر فجر، اصلا چنین فضایی را در سطح جامعه نمی‌بینیم و بسیاری از افراد و حتی علاقه‌مندان شعر و ادبیات از شروع و پایان آن بی‌خبرند.
این شاعر با اشاره به اینکه جشنواره شعر فجر در سکوت و سکون برگزار می‌شود، تاکید کرد: این فضا به‌ویژه در سال‌های اخیر تشدید شده و به نظر می‌رسد شاهد جشنواره‌ای خنثی، بی‌هدف، بدون نیازسنجی و هدف گذاری هستیم. این جشنواره لازم است ببیند نیاز ادبیات و شعر امروز کشور چیست اما بدون موضع و بدون موضوع برگزار شده و عملا تبدیل به یک مسابقه شده است.

* سعدآبادی: جوان‌ها کجا باید رشد پیدا کنند؟

مجید سعدآبادی، شاعر، نیز به انتقاد از جشنواره شعر فجر پرداخت و گفت: هنگامی که همه جشنواره‌ها را تعطیل می‌کنیم، آن‌ها را با سیاست‌های مختلف با هم ادغام می‌کنیم و در ‌‌نهایت به برگزاری یک جشنواره می‌رسیم، مشخص است که در پایان نارضایتی‌هایی از آن وجود خواهد داشت.
وی افزود: یکی از انتقادهای دیگر به جشنواره شعر فجر این است که چطور یک داور می‌تواند هم اشعار کلاسیک و هم اشعار سپید را مورد داوری قرار دهد؟ این کار تخصص‌های جداگانه‌ای می‌خواهد و نمی‌توان هر دوی آن‌ها را با یک نگاه دید.
برگزیده دوره سوم جشنواره کتاب سال شعر فجر، همچنین ادامه داد: در سال‌های اخیر، افراد صاحب اسم و رسم به عنوان افراد برگزیده معرفی شدند. سوال اینجاست که جوانان کجا باید دیده و معرفی شوند؟ پیش از این جشنواره‌ای به نام گام اول وجود داشت که افرادی که اولین کتابشان را منتشر کرده بودند مورد داوری قرار می‌گرفتند و اثر بر‌تر انتخاب می‌شد اما این جشنواره نیز حذف شده و معلوم نیست این جوانان کجا لازم است مورد ارزیابی قرار بگیرند.
این شاعر ادامه داد: گفته می‌شود ادغام جشنواره‌ها به دلیل کمبود بودجه بوده است، اما به این دقت نمی‌شود که هر جشنواره سیاست خاص خودش را داشته و نمی‌توان حالا همه آن سیاست‌ها را از یک جشنواره به نام جشنواره شعر فجر طلب کرد. ضمن اینکه معتقدم حتی اگر قرار است جایزه مادی حذف شود و جایزه معنوی گذاشته شود، باز هم لازم است بخشی برای جوانان در نظر گرفته شود تا کتاب‌هایشان که برگزیده می‌شوند معرفی شوند و مردم با آن کتاب‌ها آشنا شوند.

* بیابانکی: حرف زدن از فروغ، سدشکنی بود

در ادامه، سعید بیابانکی نیز با اشاره به اینکه جشنواره شعر فجر را وزارت ارشاد برگزار می‌کند و لازم است نگاه همه جانبه‌ای به شاعران داشته باشد، گفت: اما می‌بینیم که غالبا طیف خاصی در این جشنواره شرکت می‌کنند و نگاه ملی را شاهد نیستیم.

وی با دفاع از روند داوری و انتخاب کتاب‌های بر‌تر دهمین جشنواره شعر فجر افزود: هرچند قیاس جشنواره شعر با جشنواره‌های دیگر چندان درست نیست چون شعر هنر خاموش محسوب می‌شود، اما می‌توان از روند برگزاری جشنواره‌های دیگر تجربه گرفت. در جشنواره‌ای مانند فیلم یا موسیقی، دیده می‌شود که افراد از طیف‌های مختلف فکری، حضور پیدا می‌کنند و هر کدام طرفداران خاص خودشان را دارند و این موضوع به پویایی جشنواره کمک می‌کند و لازم است این نگاه را در جشنواره شعر فجر نیز داشته باشیم.
بیابانکی همچنین به برنامه «نقد شعر» که اجرای آن را به عهده دارد و از شبکه چهار سیما پخش می‌شود اشاره کرد و گفت: «نقد شعر» این هفته سدشکنی کرد و به موضوع فروغ فرخزاد اختصاص داشت. عده‌ای فکر کردند این کار به سادگی صورت گرفته است در حالی که اصلا این طور نبود و ماه‌ها برای اینکه بتوانیم از شاعران معاصری که کمتر حرفی از آن‌ها هست، در تلویزیون حرف بزنیم، تلاش کردیم.
وی ادامه داد: زمانی که از من برای این برنامه دعوت شد، گفتم اگر می‌خواهیم درباره شعر معاصر حرف بزنیم نمی‌توانیم تنها از یک گروه دعوت کنیم بلکه لازم است به کسانی که سهمی در شعر داشته‌اند بپردازیم. به عنوان مثال نمی‌توانیم شاملو، فروغ فرخزاد، سیاوش کسرایی و... را نادیده بگیریم.
گفتنی است، در ادامه این نشست کارگاهی، شاعران جوان اشعار کلاسیک و سپید خود را خواندند و کار‌شناسان و سایر شرکت کنندگان به نقد و بررسی این شعر‌ها پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بررسی کردند.

انتهای پیام/و

http://fna.ir/GNZMRG


ویدیو مرتبط :
داور مونگول{کی اینو داور کرده آدم با پارتی هم نمیتونه اینطور داوری بیاره{:))