سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرمقاله قدس / افزایش جرم و جنایت؛ چرا؟


قدس / « افزایش جرم و جنایت؛ چرا؟ » عنوان یادداشت روز در روزنامه قدس به قلم سید مصطفی حسینی راد است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

انتشار خبر افزایش آمار تجاوز به عنف در سال ۹۳ و افزایش مزاحمت‌های خیابانی برای زنان از قول نماینده معاونت راهبردی قوه قضاییه در کمیته پیشگیری از خشونت، خبری تکان‌دهنده و قابل تأمل است.
در سال 93 ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌های کیفری، افزایش 17 درصدی داشته و 2300 قتل عمد در کشور رخ داده است. پرونده‌های تخریب، 62 درصد افزایش داشته و بیش از 1300 مورد تجاوز به عنف در کشور رخ داده است که البته این آمار ثبت شده قوه قضاییه است و باید نزدیک به همین آمار هم برای کسانی که از ترس آبرو شکایت نکرده‌اند در نظر گرفت. از سوی دیگر در سال گذشته 142 هزار و 933 مورد مزاحمت برای زنان و دختران ثبت شده که نسبت به سال 91 ، افزایش 98درصدی نشان می‌دهد؛ یعنی آمار مزاحمت‌های خیابانی برای بانوان دو برابر شده است!
همچنین در خبرها داشتیم که در مادرید-پایتخت اسپانیا- نیز ده‌ها هزار نفر گرد هم آمدند تا در اعتراض به خشونت علیه زنان در این کشور، راهپیمایی کنند. خشونتی که جان 41 زن را در سال جاری میلادی گرفته است. کنار هم قرار دادن این اخبار و آمار نشان می‌دهد جامعه بشری در یک حرکت هماهنگ به سمت خشونت، قتل و تجاوز پیش می‌رود. اگر وحشی‌گری دولت‌هایی مانند سعودی، رژیم صهیونیستی، آمریکا و دیگران را هم به این خبرها اضافه کنیم، پازلی که وضعیت خطرناک جامعه بشری را نشان می‌دهد تکمیل‌تر می‌شود. اما پرسش اینجاست که آیا یک کشور اسلامی و انقلابی مانند ایران نیز باید در آمارهای جرایم، همپای کشورهای دیگر و در مواردی جلوتر از آن‌ها پیش برود؟ دلیل این همه جرم و جنایت چیست و چرا در بسیاری موارد، نمودار ما نیز روند صعودی دارد؟ مگر ما مدعی داشتن یک کشور اسلامی نیستیم؟ پس تفاوت ما با دیگرانی که چنین ادعاهایی ندارند چیست؟
صاحبنظران، جامعه‌شناسان، برنامه‌ریزان و مسؤولان فرهنگی و اجرایی باید پاسخ این پرسش حیاتی را که سرنوشت جامعه به آن گره خورده بدهند. اما در یک کلام باید گفت: «هر عیب که هست در مسلمانی ماست». همه ما به سهم خود مسؤولیم. مدیران و مسؤولانی که فساد اقتصادی و اخلاقی را در شکل‌های مختلف می‌بینند یا خود به آن دامن می‌زنند، بزرگ‌ترین گناهکارانی هستند که باید بازخواست شوند و مردمانی که چشم‌بسته سبک زندگی ماهواره‌ای و غربی را انتخاب می‌کنند نیز به سهم خود مقصر و مسؤولند. همه ما مسؤولیم!


ویدیو مرتبط :
آزاد بودن جرم و جنایت به مدت 12 ساعت