روانشناسی


2 دقیقه پیش

وسواس خود را درمان کنید!

چرا وسواس باید درمان شود؟ هر بار که با کسی دست می‌دهد فورا دست‌هایش را می‌شوید یا از دست دادن با دیگران امتناع می‌کند .حتی تقریبا هر بار، پس از خروج از خانه یا ماشین‌اش ...
2 دقیقه پیش

بر رنجش و کینه غلبه کنید!

رنجش ها بخش اجتناب ناپذیر زندگی اجتماعی هستند که خارج از خواسته ما بر ما تحمیل می شوند. اما این به معنای آن نیست که ما محکوم به حمل کردن آنها با خود در همه عمرمان هستیم. ...



آیا شما واقعاً شاد هستید؟


شادی


اگر شما هم می خواهید که شاد باشید اول باید این موضوع را درک کنید که شما می توانید و باید شاد باشید. برخی قانع شده اند که استحقاق شاد بودن را ندارند و باید تا آخر عمر با حس معیوب ناراحتی گذران کنند. حقیقت همان شادی است و شما می توانید این حقیقت را در ذات خود بیابید. در ادامة مطلب بر آنیم تا به چند راهکار ساده اما عملی برای شاد بودن اشاره کنیم.


۱ـ اول بفهمید که چه چیزی موجبات خوشحالی شما را فراهم می آورد. هر کس به صورت کاملاً مجزا و متفاوت به اِلِمان هایی نیاز دارد تا بتواند از طریق کسب آنها خوشحالی را لمس کند. نباید این نکته را از یاد برد که این نیازها در افراد گوناگون متفاوت است.


به خود فکر کنید و حسرت دیگران را نخورید. هیچگاه هم خود را با دیگران قیاس نکنید.


۲ـ برای رسیدن به اهدافی که فکر می کنید شما را شاد خواهند کرد، برنامه ریزی کنید. پس از برنامه ریزی دقیق انسجام فکری شما بیشتر و بالطبع خلق و خوی شما بهتر می شود. شما از اینکه به صورت کاملاً هدفمند به دنبال عناصر شادکننده زندگی تان می گردید، احساس خوبی خواهید داشت.

۳ـ خود را در حلقه انسان های شاد قرار دهید. اگر شما در میان افرادی محاصره شدید که به چیزی جز افکار منفی نمی اندیشند، آلوده شدن شما به آن طرز تفکر کار آسانی است.


به یاد داشته باشید که شادی هم مسری است و شما می توانید این حس خوب را از اطرافیانتان کسب کنید.


۴ـ هنگامی که مشکلی برایتان پیش می آید سعی کنید با تأمل و صبر راه حلی منطقی برای آن بیابید. بدانید که زانوی غم بغل کردن مشکلات شما را دو چندان خواهد کرد. افرادی که به شادی ایمان دارند، به خوبی می دانند که پس از طی دوران گذار از مشکلات دوباره به همان حال خوب اولیه دست خواهند یافت.


۵ ـ هر روز فقط چند دقیقه به این موضوع فکر کنید که چه چیزهایی شما را امروز شاد کردند. این چند دقیقه به مغز شما این فرصت را می دهد که مثبت فکر کردن را به عنوان یک عادت بپذیرد و شما به صورت خودکار پس از چند وقت احساس شادی خواهید کرد.


۶ـ سعی کنید در طول روز برای خودتان کارهای خوبی انجام دهید. پس از بازگشت از محل کار دوش بگیرید و اندکی استراحت کنید. این مهم موجبات آرامش روحی شما را فراهم می آورد.


 
۷ـ به دنبال موقعیت های شادکننده بگردید. اگر هم در مواقعی مجبور هستید که جدی و خشن رفتار کنید، هیچگاه اجازه ندهید که این حس در وجودتان نهادینه شود.


۸ـ همیشه در مورد سلامت جسمانی تان دقت لازم را داشته باشید. حتی ظاهر فیزیکی شما هم در شاد بودنتان مؤثر است. چاقی مفرط یا حتی نخوردن غذاهای دارای ارزش غذایی بالا خود به خود بر حال و خلق و خوی شما تأثیر می گذارد. به علاوه شما می توانید با ورزش کردن ترشح «آندروفین» را در بدنتان بالا ببرید که این مهم باعث می شود شما بیشتر شاد  باشید.

۹ـ شما باید باور کنید که استحقاق شاد بودن را دارید. اشخاصی که خود را لایق شاد بودن نمی دانند نخواهند توانست هیچگاه شادی را تجربه کنند. هر روز با خود بگویید که من مستحق شادی هستم و باید شاد باشم.


۱۰ـ شادی را اولین اولویت زندگی تان کنید. اگر شادی در صدر فهرست خواسته های زندگی شما نباشد، دیگر خواسته ها جای آن را پر می کنند و اگر چیزی جز شادی در نوک پیکان اهداف زندگی تان باشد، مطمئن باشید که تلاش هایتان را برای شاد بودن کم اثر یا بی اثر خواهند کرد.


۱۱ـ وظایف محوله به خود را به گونه ای انجام دهید که همیشه از نحوه انجام آن ابراز رضایت کنید. رضایت شخصی از کارهای انجام شده موجب می شود تا فطرت انسان نیز شاد شود. پس می توان نتیجه گرفت که می شود با کار کردن درست نیز شاد بود.

۱۲ـ بازی کنید و برای خود سرگرمی بیابید. همه ما وظایف و مسئولیت هایی را در زندگی داریم، اما نباید اجازه دهیم که این مشغله ها شادی را از ما بگیرند.


۱۳ـ نقاط قوت خود را شناسایی کنید. به خود بگویید که شکست ها مقدمه پیروزی های بعدی خواهند بود. همواره به یاد نقاط قوت خود بیافتید و به نیمه پر لیوان بیاندیشید. این مهم موجب می شود تا شاد شوید.

۱۴ـ کنجکاو باشید. همیشه تلاش کنید که راه های شاد زندگی کردن را بیابید. همیشه به راه های جدیدی فکر کنید که شما را بیشتر شاد می کنند.

۱۵ـ از داشته های خود راضی و شکرگزار باشید. ممکن است فلانی چیزی داشته باشد که من از داشتن آن محرومم، اما من هم چیزی دارم که او آرزوی داشتن آن را دارد.


۱۶ـ خودتان را دوست داشته باشید و به خودتان عشق بورزید.

بدانید که ما اول باید دوست داشته باشیم تا دوست داشته شویم. دوست داشتن دیگران و مورد لطف دیگران قرار گرفتن، شاه کلید خوشحالی و شادی است.

۱۷ـ انرژی و وقت خود را برای بنا کردن روابط پایدار و منطقی با اطرافیان بگذارید. افراد شاد زمان زیادی برای اصلاح و ترمیم روابط اجتماعی اشان می گذارند. افراد شاد از حمایت اطرافیان نیز برخوردار خواهند شد. افراد شاد سخاوتمندتر و دوستانه تر رفتار می کنند.


۱۸ـ به اجتماع بازگردید. بدانید که انزوا و تنهایی ره آوردی جز ناراحتی شما نخواهد داشت. به اطرافیانتان لبخند بزنید.


۱۹ـ افکار هرز را از ذهن خود دور بریزید. در همین رابطه «دالایی لاما»، رهبر سابق بودائیان تبت می گوید، برای رسیدن به یک زندگی شاد باید ذهن خود را عادت دهید تا به صورت خودکار افکار منفی را دور بریزید و به جای آن امید و افکار مثبت را وارد کنید.


۲۰ـ خواب و استراحت کافی داشته باشید. خواب کافی باعث می شود که انرژی لازم و کافی برای فعالیت های روزمره خود داشته باشید. استفاده از برخی روش های مدیتیشن نیز توصیه می شود.


۲۱ـ آنچه را که می توانید کنترل کنید، کنترل کنید. هرگاه هم موضوعی از کنترل شما خارج بود، آن را بپذیرید. این باور خود باعث آرامش و شادی خواهد شد.


تعریف نفس شادی کاری بسیار سخت و پیچیده ای است، اما حس آن چندان هم بغرنج نیست. امید است همین ۲۱ راه حل حتی یک نفر را از شما را شاد کند. همین کافی است.

روان

اخبارمرتبط :

راه‌های شاد زیستن برای زنان

چگونه شاد باشیم

چگونه شاد زندگی کنیم؟


ویدیو مرتبط :
آهنگ شاد کرمانجی شوان - محسن میرزازاده - شاد شاد شاد شا