مهارت زندگي/ پنج توصيه براي حفظ کارمندان پر بازده


برترين ها/ بر هيچ کس پوشيده نيست که بعضي از کارمندان هر سازماني، بهتر از بقيه کار مي کنند. کارکنان پر بازده، ارزشمند ترين منابع هر شرکتي محسوب مي شوند و اين چيزي از ارزش هاي ديگران کم نمي کند.
يک کارمند پر بازده کسي است که بيشترين ارزش را براي کسب و کار، و همچنين مشتريان شما به ارمغان مي آورد. بنابراين به نفع شماست براي راضي نگه داشتن آنها و حفظ مشارکتشان در دراز مدت، هر کاري از دستتان بر مي آيد انجام دهيد.
اين ۵ توصيه به شما کمک خواهند کرد نگاه کارکنان پر بازده تان را روي شرکت خود نگه داريد و آنها را از دست ندهيد.

۱- آنها را سرگرم نگه داريد
از جمله عواملي که کارمندان پر بازده شما را از بقيه متمايز مي کند هوش، کنجکاوي و فعال بودن آنهاست. اينگونه افراد هميشه به دنبال انجام کارهاي جديد و جالب هستند. با محول کردن جرياني مداوم از کارها و پروژه هاي جذاب و جالب، اين نياز آنها را برطرف کنيد.
مثلاً اگر براي کاهش هزينه هاي ارسال کالاهاي خود و يا سازگاري بيشتر با محيط زيست به دنبال ايده هاي تازه اي مي گرديد، يا اگر به دنبال راهي تازه براي تبليغ محصولات خود روي شبکه هاي اجتماعي هستيد، اين کار را به کارمندان پر بازده خود محول کنيد.

۲- اجازه دهيد ديده شوند
هر کسي دوست دارد وقتي کار خوبي براي سازمان خود انجام مي دهد، زحمتش به رسميت شناخته شود. بهترين کارمندان شما نيز از اين قاعده مستثني نيستند.
با دعوت از آنها براي سخنراني در برابر هيئت مديره، يا رهبري تيم هاي حرفه اي و يا شرکت در جلسات خارج از شرکت، اين اجازه را به آنها بدهيد که خودشان را نشان دهند.
آنها را به ارتباط گرفتن با ساير کارمندان حرفه اي سازمان و همکاري با آنها در پروژه هاي مشترک و سپس ارائه ي نتايج حاصل به تيم اجرايي تشويق کنيد.

۳- براي آنها مربي در نظر بگيريد
کارمندان شما با بهره مندي از راهنمايي ها و توصيه هاي مربي کاربلدي که مي تواند ارتباطات خوبي نيز در اختيارشان قرار دهد به بهترين نحو منتفع خواهند شد و در نتيجه در سازمان و کار خود مشارکت بيشتري نشان خواهند داد. اما در انتخاب اين راهنما بايد خيلي دقت شود. از کارمندان پر سابقه تر و با تجربه تري استفاده کنيد که به دمخور شدن با جوانها علاقه دارند و از راهنمايي و حمايت آنها لذت مي برند.

۴- به آنها مسئوليت، و سپس پاداش بدهيد
کارمند شما هرچه توان بيشتري داشته باشد، با درگير شدن در چالش هاي کاري، شکوفا تر خواهد شد. با وجود اينکه ممکن است گاهي مرتکب اشتباهي شود يا حتي شکست بخورد، در محول کردن امور مهم به آنها ترديد نکنيد.
شما مي توانيد مسئوليت يک طرح جديد مشتريان را به کارمندان پر بازده خود بسپاريد، به آنها نقش رهبري تيم هاي مشترک را بدهيد، و يا آنان را به کليد زدن يک شرکت جديد در حوزه ي تازه اي از فعاليت شرکت خود بگماريد و خيالتان از عملکرد خوب آنها راحت باشد.
فراموش نکنيد پاداش کار دشواري که مسئوليتش را پذيرفته اند را به آنها بدهيد و آنان را مورد تشويق قرار دهيد.

۵- مسير مشخصي براي رشد و ارتقاي کارکنان خود ايجاد کنيد
ضروري است کارکنان شما بدانند براي رشد و ارتقا مسير مشخصي پيش رويشان قرار دارد. آنها اگر در سازمان شما آينده اي براي خود متصور نباشند، يا اگر فکر کنند پيشرفتشان در آنجا بيش از اندازه طول مي کشد، به دنبال فرصت هاي خروج از سازمان شما خواهند گشت. زمان بگذاريد و چارچوبي براي ارتقاي کارکنان خود مشخص کنيد.
چارچوب شما بايد در مسير خود نقاط عطف، آموزش و سنجش هاي مشخصي داشته باشد. به آنها مسئوليت طيف وسيعي از امور مختلف را محول کنيد تا از فرصت لازم براي تبديل شدن به مديران اثربخش بهره مند باشند.
در نظر داشته باشيد هيچ وقت نبايد حتي يک کارمند خوب و حرفه اي را از دست داد. براي شناسايي پر بازده ترين کارمندان خود نقطه ي سرآغازي در نظر بگيريد و سپس براي حفظ آنها، به صورت مستمر قدم هاي عملي برداريد.


ویدیو مرتبط :
بازده گزینه ها در مرحله پر مخاطره را باید بر چه اساسی ارزیابی کرد؟