سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پولی شدن بیمه سلامت از سال 95


پولی شدن بیمه سلامت از سال 95فارس/ بیمه سلامت همگانی از سال 95 پولی خواهد شد و این کار شاید در آمار 10 میلیون نفری بیمه شدگان ان سازمان تأثیر بگذارد چرا که یکی از دلایل ثبت نام افراد فاقد بیمه در این سازمان، رایگان بودن دفترچه‌ها بوده است.

ثبت نام از افراد فاقد بیمه در کشور از اول اردیبهشت سال 93 از طریق سامانه www.bimehsalamat.ir آغاز شد.

انوشیروان محسنی بندپی مدیر عامل سابق سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به از آغاز ثبت نام بیمه همگانی برای افراد فاقد دفترچه بیمه از اول اردیبهشت 93 ماه،بیان داشت: جلسه شورای عالی بیمه برای بررسی‌ کارشناسی تعرفه‌های بخش خصوصی تا پایان هفته تشکیل خواهد شد.

محسنی بندپی در مورد ثبت نام بیمه همگانی افراد فاقد بیمه، اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق سازمان بیمه سلامت ایران موظف است در سال 93 حدود پنج تا شش میلیون نفر جمعیت فاقد بیمه را تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار دهد. پوشش بیمه‌ای این افراد به صورت رایگان است.

وی تصریح کرد: اعتبار لازم برای بیمه افراد فاقد بیمه، معادل 800 میلیارد تومان است که از محل هدفمندسازی در اختیار سازمان بیمه سلامت ایرانیان قرار می‌گیرد. همچنین دولت منابع حاصله از درآمد هدفمندی یارانه‌ها را در فاز دوم با اولویت نظام سلامت به مردم ارائه خواهد کرد تا عاید تمامی مردم جامعه شود.

محسنی بندپی همچنین به زمان آغاز ثبت نام از متقاضیان اشاره کرد و افزود: افرادی که تحت پوشش هیچیک از بیمه‌های پایه سلامت یا درمان نیستند، می‌توانند بدون پرداخت حق بیمه، به آدرس سامانه اینترنتی سازمان بیمه سلامت ایران به نشانی www.bimehsalamat.ir مراجعه و نسبت به ثبت نام اولیه اقدام کنند.

مدیرعامل سابق سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: در این مرحله حدود 6 میلیون فرد فاقد بیمه تحت پوشش بیمه پایه درمان قرار می‌گیرند و انصراف دهندگان از یارانه و یارانه بگیران فاقد بیمه، از بیمه همگانی رایگان بهره مند می‌شوند.

محسنی بندپی در مورد اجباری بودن بیمه پایه درمان نیز، گفت: کنترل‌هایی اعمال شده که در مراحل بعدی انتخاب واحد در دانشگاه، ثبت نام در مدارس و مانند آن منوط به ارایه دفترچه بیمه باشد.

به گزارش فارس پس از آغاز ثبت نام از افراد فاقد بیمه و در یک بازه زمانی حدود یکساله، 8 میلیون نفر در سامانه اشاره شده جهت دریافت دفترچه بیمه ثبت نام کردند و حتی جشنی با عنوان پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور،وزیر رفاه و مدیران حوزه سلامت در دی ماه 93 برگزار شد.

روحانی در آن مراسم اظهار داشت:پوشش همگانی بیمه سلامت در ایران اسلامی را تحقق یکی از آرزوهای دیرینه دانست و بی تردید کشور، توسط اراده مردم اداره شده و چرخ جامعه با دستان پرتوان مردم به حرکت در می‌آید و دولت‌ها وقتی موفق هستند که بتوانند مردم را به خوبی نمایندگی کنند.

رئیس جمهور گفت: نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز پوشش همگانی بیمه سلامت یکی از آرزوهای دیرینه است که بسیاری از کشورها نتوانستند هنوز آن را محقق کنند به شکلی که همه مردم بدون استثناء زیر چتر بیمه قرار گیرند.

روحانی با اشاره به اینکه امروز به نقطه‌ای رسیدیم که به جرأت می‌توانیم بگوییم، تمام ایرانیان صاحب دفترچه بیمه همگانی شده‌اند، دستیابی به این موفقیت را افتخاری برای ملت ایران و دولت به عنوان خادم مردم، دانست و اضافه کرد: علاوه بر طرح بیمه سلامت همگانی، باید کیفیت خدمات و کارایی این دفترچه‌ها را نیز ارتقاء دهیم و دیگر اینکه باید در عرصه ارتقاء شاخص‌های بهداشتی که مقدم بر درمان است، بیش از پیش تلاش کرده و فعال شویم.

پس از تغییر مدیر عامل سازمان بیمه سلامت و جایگزینی محمد جواد کبیر به جای انوشیروان محسنی بندپی، ثبت نام از افراد فاقد بیمه ادامه داشت.

کبیر در نخستین نشست خبری خود در تاریخ 25 خرداد 94 درخصوص سیاست‌های دولت برای ارائه پوشش بیمه همگانی آنهم به صورت رایگان و زمان ارائه این خدمات، افزود: بنابر سیاست‌های پیش رو باید پوشش کامل محرومان و استفاده حداکثری آنها از سوبسید دولت به منظور برخورداری از خدمات سلامت تضمین شود، این در حالی است که وقتی منابع دولت محدود باشد، باید افراد با درآمد بالا، در پرداخت حق بیمه خود مداخله کنند؛ این در حالی است که فعلا سیاست روشنی به جز رایگان بودن پوشش بیمه همگانی نداریم اما به زودی برنامه مدونی برای هدفمندی این موضوع ارائه می‌شود.

به گفته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، طبق سیاست هدفمندی یارانه‌ها، دریافت‌کنندگان یارانه به سمتی سوق می‌یابند که بیمه آنها رایگان شود. در عین حال این موضوع در کارگروه‌های دولت تا زمان مشخص شدن سیاست‌های روشن دنبال و با روشن شدن آن، سیاست جدید درخصوص چگونگی دریافت حق بیمه همگانی، مشخص می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت مجموع بیمه‌شدگان سازمان متبوعش را 40 میلیون و 400 هزار نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 10 میلیون و 500 هزار نفر در سامانه بیمه همگانی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد بیش از 9 میلیون و 400 هزار نفر دفترچه خود را دریافت کرده‌اند. آن تعدادی که هنوز دفترچه را دریافت نکرده‌اند، یا احراز هویت نشده‌اند یا مدارک آنها ناقص بوده و یا به دلیل همپوشانی با سایر صندوق‌های بیمه‌ای دفترچه‌ای برای آنها صادر نخواهد شد.

کبیر ادامه داد: براساس ارزیابی‌های اولیه پیش‌بینی می‌شود بین 6 تا 10 و حتی براساس برخی دیگر آمارها تا 12 میلیون نفر از جمعیت کشور فاقد پوشش بیمه‌ای بودند که بار مراجعات نشان می‌دهد اکثر این جمعیت جزو گروه‌های آسیب‌پذیر و محروم جامعه بودند که با برنامه بیمه همگانی دولت گام مهمی برای پوشش بیمه‌ای این قشر برداشته شد.

وی با اشاره به کارنامه یک ساله بیمه سلامت گفت: این کارنامه نشان می‌دهد که نظام بیمه‌ای نیازمند بازنگری جدی و مهندسی دوباره است تا قابلیت لازم را برای ماموریت‌های خود داشته باشد لذا تدوین برنامه راهبردی در دستور کار قرار گرفت که از حفاظت مالی و دسترسی عادلانه به خدمات و سلامت محوری به عنوان سه راهبرد اصلی مورد توجه است که در این راستا 11 هدف استراتژیک نیز تعریف شده است.

اما با گذشت 8 ماه سرانجام آقای مدیر عامل از پولی شدن بیمه سلامت خبر داد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در آخرین اظهار نظر خود از ادامه یافتن طرح بیمه همگانی رایگان برای مستمندان و خانواده های زیرخط فقر در سال 95 خبر داد.

وی با بیان اینکه 85 تا 90 درصد افرادی که تحت پوشش بیمه همگانی رایگان قرار گرفتند درآمدی کمتر از یک میلیون تومان دارند و از اقشار آسیب پذیر به شمار می‌آیند، تاکید کرد: دولت در نظر دارد این طرح را همچنان برای کسانی که درآمد کمتری دارند به صورت رایگان ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی از بیمه شدگان تمکن مالی خوبی ندارند، افزود : در سال 95 شرایطی فراهم شده است تا این گروه در پرداخت حق بیمه خود مشارکت کنند.
کبیر اجرای طرح مشارکت در پرداخت حق بیمه را بر اساس ضوابطی دانست که فرد از نحوه مشارکت خود آگاهی خواهد یافت.

وی گفت: بر اساس بررسی های کارشناسی، تقریبا 10 درصد از بیمه شدگان مشمول طرح مشارکت می شوند.
مدیرعامل بیمه سلامت در ادامه اخبار مربوط به پوشش بیمه‌ای تعداد دیگری از اقلام دارویی را تکذیب کرد و افزود: سازمان‌های بیمه گر حق ندارند بدون ارزیابی، مطالعه و اثربخشی پوشش بیمه‌ای اقلام دارویی را افزایش دهند. وی نبود منابع مالی را از دیگر دلایلی دانست که اجرای این موضوع را غیرممکن می‌کند.

کبیر با بیان اینکه در سال 92 حدودا 297 قلم دارو برای روستائیان تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار داشت، گفت : دولت در سال های 93 و 94 بسته دارویی روستائیان و شهرهای زیر 20 هزارنفر را تا سقف 436 قلم ارتقا داد. وی هدف از اجرای این طرح را حمایت از روستائیان و شهرهای زیر 20 هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش فارس در حالی زمزمه پولی شدن بیمه سلامت همگانی از سوی مسئولان این سازمان سر داده شده است که یاد آوری چند نکته خالی از لطف نیست.

ابتدا اینکه قطعاً رایگان بودن بیمه سلامت موتور محرکی بوده تا افراد فاقد بیمه در کمترین زمان ممکن جهت دریافت دفترچه ثبت نام کنند و اگر مسئولان بایت این بیمه هزینه‌ای دریافت کنند،به طور قطع افراد کمتری برای دریافت مجدد دفترچه بیمه ثبت نام خواهند کرد.

ضمن اینکه دولت می‌تواند با پرداخت به موقع بدهی‌های خود به سازمان بیمه سلامت شرایطی فراهم کند تا بیمه سلامت همگانی همچنان به صورت رایگان ارائه شود چرا که به گفته مسئولان سازمان بیمه سلامت کسانی که در سامانه این بیمه ثبت نام کرده‌اند اکثراً از حاشیه‌های شهرها و نیازمندان هستند.

و درپایان امیدواریم تا دولت تدبیر و امید به تعهدات خود در حوزه رفاهی عمل کند چرا که برخی از سیاست‌های رفاهی دولت همچنان بر زمین مانده است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: فارس


ویدیو مرتبط :
بیمه سلامت در مقابل جمع آوری زباله در اندونزی