جزیره ی عمر طولانی


جزیره ی عمر طولانیبرترین ها/ در جزیره ی یونانی ایکاریا، عمر طولانی بیشترتر از آنکه استثنا باشد اتفاقی طبیعی است. در این جزیره به راحتی می توان مردان و زنانی را پیدا کرد که از میانگین امید به زندگی در اروپا بیشتر عمر کرده باشند. در واقع یک نفر از هر سه نفر در این جزیره بالای 90 سال عمر می کند و بسیاری از آنها به صد سالگی می رسند.

نه تنها ساکنین این جزیره امید به زندگی بالاتری نسبت به دیگر اروپاییان دارند، آنها همچنین سالم تر نیز هستند. نرخ ابتلا به سرطان و مشکلات قلبی بسیار پایین است، آنها کمتر به افسردگی و فراموشی دچار می شوند و در سنین بالا نیز فعالیت فیزیکی بیشتری دارند. در طی سالها چندین بازدیدکننده سعی کرده اند تا راز سلامتی و عمر طولانی این مردم را کشف کنند و تعدادی از عوامل موثر، مثل رژیم محلی و گرایش اهالی این جزیره به خواب بعد از ظهر را نام برده اند.


این جزیره که نام آن از ایکاروس، شخصیت اسطوره ای که به نزدیکی خورشید پرواز کرد و به درون دریا افتاد، گرفته شده در شرق دریای مدیترانه، حدود 48 کیلومتری خاک ترکیه قرار دارد. طولانی بودن عمر ساکنین این جزیره از طریق مطالعات علمی که طی سالها صورت گرفته یک حقیقت ثابت شده است. مهم ترین آنها "مطالعه ی ایکاریا"ست که توسط دانشگاه آتن انجام گرفته است.

طی این مطالعه دکتر کریستینا کریسوهو(Dr. Christina Chrysohoou) ، متخصص قلب در مدرسه ی پزشکی این دانشگاه، دریافت که رژیم غذایی مردم محلی این جزیره سرشار از لوبیا و سبزیجات وحشی است که آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارند. آنها همچنین مقدار زیادی سیب زمینی و شیر بز مصرف می کنند، اما زیاد گوشت و یا شکر نمی خورند.


طبق گفته ی کریسوهو رژیم غذایی ایکاریایی ها کاملا با دیگر جزایر یونان متفاوت است. همین می تواند دلیل طولانی تر شدن عمر آنها باشد. او می گوید:" ایکاریایی ها مقدار زیادی چای گیاهی و مقدار کمی قهوه می نوشند. میزان مصرف کالری آنها آنقدر بالا نیست. ایکاریا همچنان جزیره ای دور افتاده و بدون توریست است، که یعنی مخصوصا در شمال جزیره که بالاترین نرخ طول عمر را دارد، زندگی آنچنان تحت تاثیر روش زندگی غربی قرار نگرفته است." مطالعات همچنین نشان می دهند که عادت خواب بعد از ظهر ایکاریایی ها نیز می تواند عامل کاهش بیماری های قلبی باشد.

نویسنده ی پرفروش آقای دن باتنر(Dan Buettner) نیز چندین سال را صرف مطالعه بر روی مردم این جزیره و عادات آنها کرده و حتی در کتابش به نام "مناطق آبی" (The Blue Zones) که در آن 5 منطقه از دنیا را که طول عمر ساکنین آن ها از میانگین طول عمر در آمریکا بیشتر است معرفی کرده، از این جزیره نام می برد. او به سی ان ان می گوید:" امید به زندگی در آمریکا حدود 79 سال است. ما باید بتوانیم تا 92 سالگی زندگی کنیم. در این میان ما سیزده سال را داریم از دست می دهیم. پس هدف من این است که دریابم ما چگونه می توانیم آن 13 سال را به دست آوریم و چگونه آن 13 سال را خوب زندگی کنیم."

آن طور که بر می آید ایکاریا ممکن است یکی از معدود مکان هایی در دنیا باشد که هر دو سوال را جواب می دهد. نه تنها ایکاریایی ها طولانی زندگی می کنند، بلکه بیشتر نیز به مرگ طبیعی و بدون تحمل درد و سختی میمیرند. درد و سختی آنها بیشتر به خاطر عوامل بیرونی بوده، مخصوصا در جنگ جهانی دوم وقتی آلمانی ها و ایتالیایی ها جزیره ی آنها را اشغال کردند. در این زمان حدود 20 درصد جمعیت جزیره به خاطر گرسنگی کشته شدند. اما به مرور زمان این درد و رنج آنها را به احساس زیبای همبستگی هدایت کرد. یکی از معدود دکترهای جزیره به باتنر می گوید:" اینجا جای "من" نیست. اینجا جای "ما"ست."

اگر شما از سالمندان اینجا درباره ی رازشان بپرسید، هر کدام جواب هایی متفاوت و حتی متناقض به شما خواهند داد. گاردین داستانی از کستاس اسپونساس (Kostas Sponsas) یکی از اهالی محلی اینجا که یک پای خود را در زمان جنگ در آلبانی از دست داده، نقل می کند که در سال 2013 صدسالگی خود را جشن گرفت. او که توسط دوستان ایکاریایی اش نجات پیدا کرده بود، نقل می کند که چگونه بعد از دست دادن پایش به زندگی ادامه داده و دچار افسردگی نشده است. به عقیده ی او افسردگی، تنهایی، غم و استرس می تواند یک دهه زندگی را از ما بگیرد.


النی مازاری (Eleni Mazari) یک مشاور املاک محلی درباره اینکه خانواده بخش مهمی از فرهنگ ایکاریایی هاست صحبت می کند و به نظرش خانواده شاید دلیل زندگی طولانی و سالم آنهاست. او می گوید:" ما افراد خانواده را پیش خود نگه می داریم. اینجا خانه ی سالمندان دارد اما فقط برای کسانی است که دیگر خانواده ای ندارند تا از آنها نگهداری کند. مایه ی شرمساری است اگر کسی خویشاوند خود را به خانه ی سالمندان ببرد. این دلیل طولانی شدن عمر است."

اما برای کسانی که علاقه مند به توصیه های عملی هستند کستاس چند توصیه دارد. غذای سرخ کرده با کره نخورید، همیشه خوب بخوابید، گوشت زیاد مصرف نکنید و چای گیاهی بنوشید. اگر این به نظر زیاد می آید می توانید توصیه ی اوانجلیکا کارناوا(Evangelia Karnava) که صدسال دارد را عمل کنید: کوکاکولا! او می گوید:" من حتی یک روز هم نمیتوانم بدون کوکاکولا زندگی کنم."



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: برترین ها


ویدیو مرتبط :
عمر طولانی با کنجد