مراسم نمادین استقبال از حضرت معصومه(س) در قم برگزار شد


کاروان استقبال از حضرت معصومه(س) به مناسبت سالروز حضور حضرت در قم، طبق سال‌های گذشته از میدان معصومیه(س) به سمت حرم ایشان به حرکت درآمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، امروز 23 ربیع الاول، سالروز ورود تاریخی حضرت معصومه(س) به قم است. حضرت معصومه(س) در چنین روزی از مدینه به قصد ملاقات با امام رضا(ع) در مرو، راهی ایران شدند از سمت همدان به ساوه آمده و در این شهر بیمار شدند و پس از طی مسیری سه روزه به قم رسیدند.

این حضرت به محض ورود به قم از آنجایی که اشراف قم، همگی از ارادتمندان به سلسله جلیله نبوت بودند و اشعریون در این شهر جایگاه خاصی داشتند، با حضوری گسترده در معبر ورودی به قم، به میزبانی این میهمان جلیل القدر رفتند.

در آن روز مردم به خصوص بانوان به حلقه‌های شادی به میزبانی بهشت آمدند زیرا حدیث مشهور امام صادق(ع) و امام رضا(ع) موید آن است که هر کس که این بانو را با معرفت زیارت کند اهل بهشت است.

این شهر، آرامگاه اهل بیت(ع) و عش آل محمد(ص) است زیرا با هر میزانی که بسنجیم شرافت این شهر از بانویی بود که در این روز به قم آمد و در طول 17 روز اقامت در این شهر و در بیت النور میدان میر این شهر را جاودانه و میزبان نجات یافتگان از حوادث آخرالزمان کرد.

هر ساله به همین مناسبت، مردم قدرشناس و عاشق و دلداده کریمه اهل بیت(ع) به محل ورود حضرتش در میدان معصومیه(س) آمده و دسته‎های شادی بانوان و خادمان حرم و مردم شریف قم، به سمت حرم مقدس ایشان به حرکت در می‌آید.

مراسم امسال نیز امروز صبح از ساعت 8:30 از این میدان آغاز شد که با حضور گسترده مردم به خصوص بانوان قمی همراه بود. مردم در این مراسم با در دست داشتن دسته گل‌هایی که نماد میزبانی و شادباش مردم قم از این حضرت بود به سمت حرم رهسپار شدند.

خادمان حرم نیز با حضور گسترده خود در پیشانی جمعیت، بر شکوه این راهپیمایی عاشقانه افزوده بودند. مراسم ذبح گوسفندان و پذیرایی و مداحی از جمله برنامه‎های کاروان نمادین استقبال از حضرت بود.

این جمعیت ساعت 11 به حرم مطهر رسیدند و پس از حضور در صحن اصلی که با حضور آیت‎الله سعیدی تولیت حرم مطهر(س) نیز همراه بود، مراسم مداحی با حضور سیدرضا تحویلدار برگزار شد.

مدیر روابط عمومی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، درباره 23 ربیع الاول سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم و کاروان نمادین گفت: مردم قم در سال 201 ه ق مفتخر به حضور بانوی کرامت، حضرت معصومه(س) شدند و امروز خیل عظیم جمعیت از این کاروان نمادین استقبال کرد.

مهدی کلانترزاده تصریح کرد: مردم قم ولایت مداری و رسم مهمان نوازی را بر جای آورده‌اند ما در این ایام نیز برنامه‌های مختلفی را تا 10 ربیع الثانی سالروز رحلت حضرت معصومه(س) داریم.

وی خاطرنشان کرد: چندین سال است به یاد این روز و در استقبال از ورود نمادین کاروان حضرت معصومه(س) از میدان معصومیه(س) شاهد اجتماع عظیم بودیم و حتی امروز از 17 کشور جهان نیز زائران برای حضور در استقبال از کاروان در قم حضور یافتند.

وی اظهار کرد: شترها و کجاوه‌ها در مسیر گلباران شد و عطر وجود مردم بهترین هدیه برای استقبال از کاروان بود بعد از ورود نمادین حرکت کاروان به سمت سه راه سعیدی و چهار راه غفاری و سه راه بازار و در نهایت اجتماع در صحن امام رضا(ع) انجام شد.

مدیر روابط عمومی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: همچنین از امروز تا اول بهمن ماه برنامه‌ها ادامه دارد و مجالس شادی و برنامه‌های متنوع برای همه مقاطع سنی پیش بینی شده است ضمن اینکه برنامه‌های ویژه‌ای برای بانوان در نظر گرفته شده که درصد بالایی از زائران را تشکیل می‌دهند در این باره برنامه‌ای در رواق حضرت خدیجه(س) در صبح و عصر طراحی شده است.

کلانترزاده خاطرنشان کرد: عصر امروز نیز برنامه‌هایی برای زائران در شبستان امام خمینی(ره) در حرم طراحی شده و آیت الله مومن نیز بعد از نماز مغرب و عشاء به سخنرانی می‌پردازند.

وی عنوان کرد: نمایشگاه حریم حرم در ضلع شرقی در قالب دو نمایشگاه در جهت آشنایی با زندگی این بانو و عکس هنرمندان عکاس برپاست و مسابقات کتاب خوانی برای زائران به صورت حضوری و غیر حضوری در نظر گرفته‌ایم.

وی در پایان عنوان کرد: در این ایام به 6 استان‌های هدف، کاروان سفیران کریمه به همراه جمعی از خادمان و سخنرانان و مداحان اعزام می‌شوند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫تصاویری زنده از مراسم ولادت حضرت معصومه س در شهر مقدس قم‬‎