سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مدیرعامل مجموعه توچال: ناوگان تله‌کابین ما فرسوده ولی ایمن است


اعتماد/ سال گذشته، سقوط چرخ و فلک بزرگ پارک ارم باعث مجروح شدن سه دختر جوان شد و حالا بعد از حدود یک‌سال و نیم از آن حادثه هفته گذشته، درصحن شورای شهر، محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورا تذکری را در مورد ایمن نبودن خطوط تله‌کابین توچال قرائت کرد که بار دیگر باعث شد تا بحث ایمنی مراکز تفریحی در صدر اخبار قرار گیرد.

تذکر حقانی از آن جهت می‌تواند هشدار‌دهنده باشد که بدانیم «توچال» یکی از بزرگ‌ترین مراکز تفریحی – ورزشی کشور است که در سال گذشته، پذیرای بیش از ٥/٢ میلیون نفر میهمان داخلی و خارجی بوده که از این تعداد بیش از ٣٥٠ هزار نفر آنها از خطوط تله‌کابین استفاده کرده‌اند. به همین دلیل ناایمن بودن خطوط توچال می‌تواند منجر به حادثه‌ای بدتر از حادثه پارک ارم شود؛ حادثه‌ای که در صورت وقوع یکی از سیاه‌ترین حوادث بخش گردشگری کشور خواهد بود. به همین دلیل گفت‌وگویی در مورد مطالب مطرح شده در تذکر حقانی با سید محمدرضا پرهیزکار، مدیرعامل مجموعه تفریحی ورزشی توچال انجام داده ایم که محور آن بحث ایمنی و فرسودگی خطوط و کابین‌های توچال است.

آقای پرهیزکار، یکی از مواردی که روز سه‌شنبه آقای حقانی در صحن شورا به آن انتقاد داشت، فرسوده بودن کابین‌های خطوط تله‌کابین توچال بود. چرا باید کابین‌های مجموعه‌ای مانند توچال که بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی کشور محسوب می‌شود، بعد از حدود ٤٠ سال هنوز و با وجود فرسودگی، به کار خود ادامه دهد ؟ آن‌هم کابین‌هایی که چنانچه روزی با مشکلی مواجه شود، می‌تواند حادثه‌ای جبران‌ناپذیر را رقم زند. قبول دارید که کابین‌های مجموعه توچال فرسوده است و این مساله می‌تواند ایمنی مسافرین را تحت تاثیر قرار دهد؟

اینکه کابین‌های ما فرسوده است مساله‌ای غیرقابل انکار است. اما مساله فرسودگی کابین‌ها یک چیز است و مساله ایمنی آنها چیزی دیگر. مساله ایمنی در خطوط تله‌کابین به سالم بودن قفل کابین و کابل‌ها و... مربوط است. قطعات استفاده شده و حساس تله‌کابین هم مثل تمام قطعات صنعتی دیگر، یک طول عمر مشخصی دارد. مثلا براساس استانداردهای جهانی، طول عمر قفل‌های کابین‌ها ١٠ است. درعین حال، وضعیت فنی بخش‌های مختلف خطوط تله‌کابین، دایما توسط کارشناسان و مهندسین فنی این مجموعه چک می‌شود تا در صورت مشاهده هر گونه مشکلی، این مساله خیلی فوری رفع شود. ضمن اینکه مطابق قراردادی با شرکت اینترون روسیه، کابل‌ها به صورت سالانه چک می‌شوند تا مشکلی پیش نیاید.

تاکنون این شرکت در مورد تله‌کابین به شما هشداری نداده است ؟

چرا. کار این شرکت پیدا کردن مشکلات احتمالی در کابل‌ها است. مثلا همین بهمن ماه سال گذشته که خطوط ما را بازدید و اعلام کردند که کابل خط یک ما در وضعیت هشدار قرار دارد. به همین دلیل تلاش کردیم تا کابل این خط را در نخستین فرصت تعویض کنیم که در نخستین وقت اورهال سالانه، یعنی مردادماه سال ٩٤، این کار انجام شد و کابل‌های خط یک تعویض و نوسازی شد. یا به عنوان نمونه سال ٩١ گیربکس اصلی این خط که از محوری‌ترین بخش‌های آن حساب می‌شود تعویض شد. همه این تعمیرات و نوسازی‌ها در حالی انجام می‌شود که واقعا هزینه بالایی برای شرکت دارد ولی ما به دلیل اینکه خطوط تله‌کابین واقعا حساس و مهم هستند و با جان و سلامت شهروندان در ارتباطند، این هزینه‌ها را انجام می‌دهیم.

یعنی می‌خواهید بگویید با وجود فرسودگی کابین‌ها، مشکلی از لحاظ ایمنی خطوط وجود ندارد ؟

دقیقا. ناوگان ما هم فرسوده است. ولی کاملا با دقت چک می‌شود و بعد از اطمینان ١٠٠ درصدی از سالم بودن آنها اجازه بهره‌برداری را می‌دهیم.

می بخشید، ولی اینها همه ادعاهای شماست. آیا سندی برای اثبات سخنان خود و ایمن بودن خطوط تله‌کابین توچال دارید؟

بله، تمام گواهینامه‌هایی که برای ایمنی خطوط توچال صادر شده موجود است. از آن مهم‌تر، مگر بالاترین و اصلی‌ترین مسوول تعیین ایمنی در ایران سازمان استاندارد نیست؟ سال گذشته اداره استاندارد از تمامی شرکت‌های دارای تله‌کابین و بالابر خواست تا برای بازدید خطوط‌شان توسط کارشناسان این سازمان و دریافت گواهینامه استاندارد اقدام کنند. توچال اولین شرکتی بود که پا پیش گذاشت و موفق به دریافت گواهینامه استاندارد ملی برای بهره‌برداری شد. براساس اصول استاندارد بالابرها، متخصصین این شرکت هر سه ماه یک‌بار خطوط تله‌کابین و تله‌سییژها و سایر انواع بالابرها را چک می‌کنند و تنها زمانی که از ایمن بودن آنها اطمینان پیدا کردند، گواهی صادره را تمدید می‌کنند.

از سویی به دنبال دریافت گواهینامه استاندارد اروپا هم هستیم که امیدواریم سال آینده این مهم نیز محقق شود.

خب شما که خودتان هم قبول دارید کابین‌های تله‌کابین‌های توچال فرسوده است، چرا تاکنون اقدامی برای نوسازی آن نکرده‌اید؟

این برمی‌گردد به سیاست‌های کلان بنیاد مستضعفان به عنوان مالک اصلی مجموعه. در سال‌های قبل از آنجایی که فعالیت توچال چندان اقتصادی و مقرون به صرفه نبود، مسوولان وقت چندان اعتقادی به صرف کردن هزینه‌های سنگین برای نوسازی این مجموعه نداشتند و درعوض بیشتر توسعه مراکز اقامتی و هتل‌ها در صدر سیاست‌های بنیاد قرار داشت. درنتیجه اقداماتی که صورت می‌گرفت، در حد همان تعویض قطعات فرسوده و معیوب بود. اما با انتصاب ریاست جدید بنیاد، اولین مرکزی که دستور نوسازی جدی آن را صادر شد، توچال و خطوط آن بود. به همین دلیل با مشاوره چند شرکت معتبرخارجی و بازدید میدانی طرح احداث خطی جدید با تکنولوژی روز دنیا تدوین شد و پس از تایید در بنیاد، در مرحله تصویب و اختصاص بودجه قرار دارد.

یعنی خط قدیمی متوقف خواهد شد؟

نه. برای رفاه هرچه بیشتر شهروندان و افزایش ظرفیت مجموعه، خط جدید در کنار خط قدیمی احداث می‌شود و هر دو خط فعال خواهند بود. البته به تدریج کابین‌های خطوط قدیمی هم از امسال با کابین‌های نو و جدید، جایگزین خواهند شد، به طوری که امیدواریم حداقل کابین‌های یکی از سه خط فعلی‌مان را همین امسال نوسازی کنیم.

فکر می‌کنم یکی از مشکلات خط فعلی تله‌کابین، سرعت پایین آن باشد. خط جدید سرعت بیشتری خواهد داشت؟

بله. الان ظرفیت خط ما ٦٠٠ نفر در ساعت با سرعت ٤ متر برثانیه و با کابین‌های ٦ نفره است که در خط جدید در دست اجرا، این ظرفیت به ١٢٠٠ تا ١٨٠٠ نفر در ساعت و با سرعت شش متر برثانیه خواهد رسید و کابین‌ها نیز هشت نفره خواهد شد.

فکر کنم راه‌اندازی خط جدید باید خیلی هزینه داشته باشد.

بله. برآورد ما حدود ٢٥ میلیون یورو است.

البته این پول‌ها در مقابل درآمدهای بالای توچال و بنیاد نباید زیاد باشد.

چرا این‌طوری فکر می‌کنید؟

درآمد توچال با توجه به هزینه‌های بالایی که دارد واقعا اصلا قابل توجه نیست. حتی می‌توانیم به نوعی، آن را غیر اقتصادی بدانیم. برای همین تامین این بودجه چندان ساده نیست. به همین دلیل با مذاکراتی که با آقای سلطانی فر، رییس سازمان میراث فرهنگی داشته‌ایم، وی قول داده تا برای تامین این بودجه و این خط فرسوده به ما کمک کند. ضمن اینکه به دنبال استفاده از تسهیلات بانکی و مشارکت بخش خصوصی هم هستیم.

ولی من هنوز هم نمی‌توانم این مساله را بپذیرم که یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تفریحی کشور که در بهترین و اعیانی‌نشین‌ترین بخش‌های پایتخت قرار گرفته، سود و عایدی چندانی نداشته باشد.

به دستور سعیدی کیا، تمام ترازهای مالی شرکت‌های بنیاد، برای اطلاع مردم در سایت‌های آنها قرار گرفته است. می‌توانید خودتان سود و زیان ما را ببینید. همه فکر می‌کنند که چون توچال در بهترین و ثروتمندترین بخش‌ها و مناطق تهران قرار گرفته باید پول پارو کند اما این تصور درست نیست.

یکی دیگر از انتقادهای آقای حقانی در صحن شورای شهر، شیوه انتقال مسافرین با تله‌کابین به ایستگاه‌های بالا بود. گویا روز جمعه ٢٢ آبان ماه، بیش از پنج هزار بلیت فروخته شده است در حالی‌که ظرفیت تله‌کابین روزانه حداکثر ١٥٠٠ تا دو هزار نفر است. واقعا چرا باید این‌همه بلیت فروخته شود و هنگام بازگشت مردم مجبور باشند تا ١٠ شب در صف و در آن سرمای کشنده ایستگاه پنجم معطل بمانند؟

من فکر می‌کنم اگر آقای حقانی قبل از تذکرشان، کمی در مورد شیوه کار تله‌کابین تحقیق می‌کردند، چنین بحثی را مطرح نمی‌کردند. ببینید، همان‌طور که گفتم، ظرفیت کنونی ما ٦٠٠ نفر در ساعت است. این به معنای آن است که در هرساعت، تله‌کابین می‌تواند ٦٠٠ نفر را به ایستگاه‌های ٥ و ٧ منتقل کند. در ایام تعطیل، ما دو ساعت زودتر کار خود را شروع می‌کنیم و دو ساعت هم دیرتر خط متوقف می‌شود. چون علاقه‌مندان به اسکی و طبیعت بسیار بیشتر از روزهای گذشته هستند. به بیانی به طور متوسط خط ما، در روزهای تعطیل حدود ١٢ ساعت فعال است. این یعنی قابلیت انتقال هفت هزار نفر در روز. در روز جمعه یادشده، چون چند روز قبل پیست اسکی به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده بود، شاهد حضور حجم کثیری از اسکی بازان در توچال بودیم.

از سویی هوا آن روز بسیاری عالی بود و به همین دلیل مردم زیادی هم برای تجربه اولین برف تهران به توچال آمده بودند. یعنی ما یکدفعه با حجم چند هزار نفری از علاقه‌مندان برای حضور در ایستگاه‌های ٥ و ٧ روبه‌رو بودیم. با این وجود برای اینکه مشکلی پیش نیاید، من دستور دادم که از ساعت ٩ فروش بلیت برای ایستگاه ٧ و از ساعت ١١ فروش بلیت برای ایستگاه ٥ متوقف شود. ما همیشه ساعت ١٤ تا ١٤:٣٠ شروع به تخلیه مردم از ایستگاه ٧ می‌کنیم تا هنگام بازگشت به ایستگاه اول، در ایستگاه ٥، این مسافرین با مسافرین ایستگاه ٥ (که نهایتا تا ١٥- ١٦ می‌توانند در این ایستگاه باشند)، تداخل نکنند و به شب و تاریکی هوا هم نخوریم و مشکلی پیش نیاید.

اما در روز ٢٢ آبان از آنجایی که بارش برف از یک‌سو و آفتابی بودن هوا از سوی دیگر شرایطی رویایی را به وجود آورده بود، چنان جو شور و نشاطی را در ایستگاه‌های ٧ و ٥ به وجود آورده بود که مردم حاضر به ترک ایستگاه‌ها نبودند و با وجود تذکرات ما کار تخلیه ایستگاه ٧ تا حدود ٥ طول کشید. درنتیجه مسافرین ایستگاه ٧ با مسافرین ایستگاه ٥ تداخل کردند و همین امر باعث شد تا انتقال این میهمانان تا حدود ساعت ٢٢ طول بکشد. ما سعی کردیم برای آرام کردن و گرم کردن مردم آنهارا به سالن انتظاری که در ایستگاه ٥ طراحی شده هدایت کنیم و از شهروندان با نوشیدنی گرم پذیرایی کنیم تا کمی آرام شوند.

آقای حقانی می‌گویند که ١٣ درصد توچال متعلق به شهرداری است، این درست است؟

من نمی‌دانم ایشان این اطلاعات را طبق چه مستنداتی عنوان کرده‌اند! طبق اسناد رسمی که به راحتی قابل استعلام است، ٩/٩٩ درصد توچال متعلق به بنیاد مستضعفان است و ١/٠ درصد باقی مانده در اختیار ١٨ سهامدار حقیقی و حقوقی دیگر است که در بین آنها نیز نامی از شهرداری دیده نمی‌شود.

برای رفاه هرچه بیشتر شهروندان و افزایش ظرفیت مجموعه، خط جدید در کنار خط قدیمی احداث می‌شود و هر دو خط فعال خواهند بود. البته به تدریج کابین‌های خطوط قدیمی هم از امسال با کابین‌های نو و جدید جایگزین خواهند شد، به طوری که امیدواریم حداقل کابین‌های یکی از سه خط فعلی‌مان را همین امسال نوسازی کنیم.


ویدیو مرتبط :
اردوی دسته جمعی دانش آموزان به تله کابین توچال ایستگاه پنجم