رونمایی ناسا از لباس‌های فضایی جدید برای سفر به مریخ


لباس فضایی زد2 نیز مدلی اولیه برای پیاده‌روی فضایی روی سطح یک سیاره است. این لباس توسط شرکت آی‌ال‌سی دوور طراحی شده و با هدف استفاده در سیاره مریخ شکل گرفته است.

عصرایران؛ محمد مهدی حیدرپور - ناسا با جدیت توسعه لباس های فضایی مورد استفاده در موقعیت های مختلف برای سفر به مریخ را پیگیری می کند. دو لباس فضایی جدید پی‌اکس‌اس و زد2 در ماه اکتبر معرفی شدند و اکنون ناسا در مرحله کار روی مدل های اولیه پیشرفته آنها قرار دارد.

رونمایی ناسا از لباس‌های فضایی جدید برای سفر به مریخ

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، لباس فضایی پی‌اکس‌اس به منظور ارتقا عملکرد در فعالیت های فراوسیله ای، پیاده‌روی فضایی، در مدار نزدیک زمین یا فضای بیرونی توسعه یافته است. این لباس به حداقل رساندن تجهیزات مورد نیاز برای پیاده‌روی های فضایی طولانی مدت را هدف گذاری کرده است. بسیاری از بخش های لباس فضایی پی‌اکس‌اس قابل چاپ سه بعدی هستند و از این رو می توان آن را برای هر یک از فضانوردان و انواع مختلف پیاده‌روی های فضایی شخصی سازی کرد.

رونمایی ناسا از لباس‌های فضایی جدید برای سفر به مریخ

لباس فضایی زد2 نیز مدلی اولیه برای پیاده‌روی فضایی روی سطح یک سیاره است. این لباس توسط شرکت آی‌ال‌سی دوور طراحی شده و با هدف استفاده در سیاره مریخ شکل گرفته است. در تولید زد2 از مواد کامپوزیتی پیشرفته برای دستیابی به وزن سبک و دوام بالای قسمت خارجی که توانایی مقاومت در برابر محیط خشن مریخ را داشته باشد، استفاده شده است. این لباس به فضانوردان امکان حرکت آزادانه برای سوار و پیاده شدن از مریخ نوردها و جمع آوری نمونه را می دهد. لباس فضایی زد2 نیز دارای ویژگی های قابل تنظیم است و از این رو می توان آن را برای فضانوردان مختلف با قد و وزن مختلف شخصی سازی کرد.

رونمایی ناسا از لباس‌های فضایی جدید برای سفر به مریخ

هر دو لباس باید در شرایطی که سیستم پشتیبان زندگی قابل حمل (PLSS) به آنها متصل شده است، مورد آزمایش قرار بگیرند. این سیستم توانایی حذف دی اکسید کربن و همچنین کنترل رطوبت لباس فضایی را خواهد داشت. سیستم PLSS در مواجهه با خلا خود را احیا می کند و از این رو نسبت به نمونه های فعلی که پس از هربار استفاده نیاز به احیا 14 ساعته دارند استفاده از آن آسان‌تر است.

سیستم PLSS تنظیم میزان اکسیژن در 84 حالت را امکان‌پذیر می کند که به انتخاب بهترین و بهینه‌ترین میزان مصرف اکسیژن توسط فضانوردان و همچنین درمان اثر کاهش فشار به صورت مستقیم در خود لباس کمک می کند.

برای خواندن مطالب بیشتر در زمینه علم و فناوری به اینجا مراجعه کنید.


ویدیو مرتبط :
رونمایی از خودروی فضایی مریخ نورد ناسا