سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نمایندگان کاتالونیا در خصوص طرح استقلال از اسپانیا رای‌گیری می‌کنند


نمایندگان کاتالونیا در خصوص طرح استقلال از اسپانیا رای‌گیری می‌کنند

تسنیم/ پارلمان کاتالونیا قصد دارد امروز دوشنبه روند استقلال این منطقه ثروتمند از اسپانیا را با ارائه طرحی به نمایندگان آغاز کند.

به نقل از گاردین، در حالی که دولت اسپانیا بارها مخالفت خود را با جدایی و استقلال کاتالونیا اعلام کرده است ولی پارلمان کاتالونیا قصد دارد امروز دوشنبه در خصوص طرح استقلال این منطقه از اسپانیا رای گیری کند.

احزاب حامی استقلال کاتالونیا که برای نخستین بار در انتخابات سپتامبر توانستند اکثریت کرسی‌های پارلمانی را کسب کنند، به قطعنامه‌ای رای خواهند داد که از پارلمان می خواهد طی 30 روز آینده کار بر روی قانونی را آغاز کند که بر اساس آن سیستم تامین اجتماعی و خزانه داری جداگانه ای برای کاتالونیا ایجاد خواهد شد تا کاتالونیا بتواند تا اوایل سال 2017 میلادی به طور کامل از اسپانیا جدا شود.

بحث و تبادل نظر نمایندگان پارلمان کاتالونیا امروز آغاز خواهد شد و احتمالا طی ساعات آینده رای گیری انجام می شود.

2 حزب حامی استقلال کاتالونیا مجموعا 72 کرسی از 135 کرسی پارلمانی را در اختیار دارند. دولت مرکزی محافظه کار اسپانیا از دادگاه قانون اساسی خواسته است تا در صورت تصویب این قطعنامه در پارلمان کاتالونیا، غیر قانونی بودن آن را فورا اعلام کند.

اگر دادگاه قانون اساسی اسپانیا مطابق انتظارات با درخواست دولت مادرید موافقت کند، قطعنامه پارلمان کاتالونیا به طور خودکار تا زمانی تعلیق خواهد شد که قضات دادگاه نشست های استماع را برگزار کرده و تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا نیز که برای انتخابات 20 دسامبر آماده می شود، مخالفت شدید خود را با استقلال کاتالونیا اعلام کرده است.

در قطعنامه پیشنهادی پارلمان کاتالونیا آمده است: استقلال و جدا شدن ایالت های اسپانیا مستلزم تصمیم گرفته شده از سوی نهادهای اسپانیایی از جمله دادگاه قانون اساسی نخواهد بود.

دولت راخوی در ماه سپتامبر قدرت و اختیارات دادگاه قانون اساسی را افزایش داد تا این دادگاه بتواند فورا رهبرانی را که از دستورات دولت مرکزی سرپیچی می کنند، از کار تعلیق کند.

کاتالونیا با جمعیت 7.5 میلیون نفری خواستار خودمختاری بیشتر از دولت مرکزی اسپانیا است. این منطقه یک پنجم اقتصاد اسپانیا را در اختیار دارد.

در همه پرسی نوامبر 2014 میلادی که تنها 37 درصد مردم کاتالونیا در آن شرکت کرده بودند، بیش از 80 درصد از شرکت کنندگان از استقلال کاتالونیا حمایت کردند.


ویدیو مرتبط :
رای به استقلال کاتالونیا از اسپانیا در همه پرسی نمادین