رییس سازمان هواشناسی: ورود پدیده «ال‌نینو» به ایران، حرفی غلط و غیرعلمی است


معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور با ابراز تاسف از برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی در خصوص پدیده «ال‌نینو» که باعث نگرانی بی دلیل مردم شده

گفت: «ال‌نینو» یک پدیده اقیانوسی است که در منطقه استوایی اقیانوس آرام شکل گرفته و تنها در آن منطقه جا به جا می‌شود، بنابراین ادعای آمدن آن به ایران یک حرف کاملا بی اساس و غیر علمی است.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، دکتر داود پرهیزکار در مراسم افتتاحیه شانزدهمین کنفرانس ملی «دینامیک شاره‌ها» که امروز (سه‌شنبه 26 آبان) در سالن آمفی تئاتر دکتر علیمحمدی دانشکده علوم دانشگاه رازی برگزار شد، اظهارکرد: جوی که در ارتباط با ال‌نینو و بحث های غیرکارشناسی در سطح رسانه های کشور از سوی مقامات رسمی و بعضا غیر رسمی کشور ایجاد شد، باعث وحشت و نگرانی در جامعه شد؛ لذا به عنوان رییس سازمان هواشناسی کشور به همراه مدیران کل هواشناسی در سراسر استان‌ها اقدام به مصاحبه هایی در راستای روشن شدن این موضوع کردیم، ولی متاسفانه هنوز هم شاهدیم که جو به وجود آمده از مصاحبه های غیرکارشناسی اولیه در این خصوص در سطح جامعه باقی است.

رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: امروز شاهد آنیم که چنین ذهینتی در مردم به وجود آمده که امسال زمستانی سخت و کشنده همراه با بارشهای ویرانگر را خواهیم داشت، درحالی که اصلا اینگونه نیست.

پرهیزکار تاکید کرد: «النینو» پدیده جدیدی نیست که کسی آن را کشف کرده باشد، بلکه هواشناسی همواره با این اصطلاح علمی سر و کار دارد.

وی خاطرنشان کرد: پدیده النینو یک پدیده اقیانوسی است که در منطقه استوایی اقیانوس آرام شکل می‌گیرد و همواره با یک پدیده جوی سیاره مقیاس به نام‌ نوسان جنوبی همراه است، به همین علت نام کامل این پدیده جوی- اقیانوسی را "انسو" گذاشته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: انسو می‌تواند در سه فاز گرم (النینو)، سرد (لانینا) و خنثی قرار می‌گیرد.

پرهیزکار تصریح کرد: نشانگر اینکه انسو در چه فازی قرار دارد، شاخصی است به نام شاخص «نینوی اقیانوسی» که به تغییرات دمای سطح آب نسبت به نرمال آن در منطقه‌ای از اقیانوس آرام حاره‌ای می‌پردازد.

وی تاکید کرد: اگر تغییرات دمای سطح آب در این منطقه در محدوده 0.5± درجه سلسیوس باشد، انسو در فاز خنثی بوده و در صورتی که بالاتر از «0.5+» باشد در فاز گرم (النینو) و اگر کمتر از منفی «0.5-» باشد در فاز سرد (لانینا) قرار خواهد داشت. با توجه به میزان ناهنجاری دما، النینو و لانینا را به دسته‌های ضعیف، متوسط و قوی تقسیم‌بندی می‌کنند و انسو تعیین کننده ناهنجاری ها نیست.

رییس سازمان هواشناسی کشور در ادامه با بیان اینکه آمدن ال‌نینو به ایران امکان ندارد، گفت: این پدیده از محل خود که اقیانوس آرام است خارج نشده و تنها در این منطقه جا به جا می‌شود. بنابراین آمدن انسو یا ال‌نینو به ایران یک حرف غیر علمی است.

شانزدهمین کنفرانس ملی دینامیک شاره ها از امروز 26 آبان ماه تا روز پنجشنبه 28 آبان ماه در دانشکده فنی دانشگاه رازی کرمانشاه در حال برگزاری است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
پدیده ال نینو