سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



چند پرسش‌ درباره الکامپ بیست و یکم


ایتنا/ هفته گذشته انتشار گزارشی با عنوان، "ناگفته‌هایی درباره الکامپ بیست و یکم؛ نمایشگاهی که گاهی ویترین صنعت ICT است و گاهی نیست!" با استقبال و انتقاداتی از سوی برخی مخاطبان مواجه شد.

به هر حال این روال رویدادهایی از این دست است که منتقدان و حامیان خاص خود را دارد. اما موضوعی که برخی از آگاهان، نوعی کمبود در گزارش مذکور می‌دانستند به اعداد و ارقام و تاکید بر موضوع شفافیت در برگزاری الکامپ بیست و یکم بازمی‌گشت.

اما از آنجا که انتظار می‌رود سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان برگزارکننده الکامپ ۲۱ و مجری الکامپ ۲۲ در یک نشست خبری به جمع‌بندی آنچه در این نمایشگاه گذشت، بپردازد، از این رو چند پرسش برای طرح در این جلسه باقی می‌ماند.

موضوع نخست به اظهارات یکی از غرفه‌داران و شرکت‌کنندگان در الکامپ سال ۹۴ باز می‌گشت که در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم به طرح مسایلی پرداخته بود که البته هنوز بی‌پاسخ مانده است.

وی گفته بود در الکامپ امسال هزینه متراژ غرفه‌ها دو تا سه برابر افزایش یافته است. علی‌القاعده باید دلیلی برای این جهش قیمتی وجود داشته باشد که پاسخ آن احتمالا نزد برگزارکننده است.

موضوع مطرح شده دیگر از سوی این غرفه‌دار که شاید پرسش افراد دیگری نیز باشد به نحوه واگذاری غرفه‌ها باز می‌گشت. وی در این خصوص گفته بود: موقعیت غرفه‌های مناسب و اصطلاحا جزیره‌ها در نمایشگاه که بخش وسیعی از مساحت نمایشگاه را تشکیل می‌دهد، نصیب شرکت‌هایی می‌شود که ممکن است دیر یا زود ثبت‌نام کنند، اما به دلیل پرداخت هزینه‌های چند ده میلیونی و کلان اسپانسری امکان حضور در آن بخش‌ها را پیدا می‌کنند و این عدالت نیست.

وی همچنین گفته بود در این حالت اگر من بخواهم برای شرکتم غرفه بگیرم و هزینه کلان اسپانسری را نپردازم، ناچارم در گوشه‌ای دورافتاده از نمایشگاه که توجیهی برای وسعت فعالیت شرکتم ندارد، اقدام کنم. این در حالی است که وقتی هم هزینه اسپانسری را در یک سطح حمایتی پایین‌تر پرداخت می‌کنم تا غرفه‌ای با موقعیت مناسب‌تر نصیبم شود، آن وقت می‌بینیم که هیچ جا به نام و لوگوی ما اشاره نمی‌شود خدمات متمایزی نصیب‌مان نمی‌شود.

موضوع سوم به درآمدها و هزینه‌های الکامپ بیست و یکم مربوط می‌شود. از جمله این که شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، شرکت مجری نمایشگاه و برگزارکننده هر کدام چه میزان سودی از برگزاری این رویداد عایدشان شده است؟

موضوع چهارم به اقدام قابل توجه در حمایت از کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها) برای حضور در الکامپ و اختصاص فضای رایگان به ایشان بود. از آنجا که شرکت سهامی نمایشگاه‌ها معمولا مبلغ تمام فضای اختصاص یافته به یک نمایشگاه را در محاسبات خود اعمال می‌کند، این پرسش باقی می‌ماند که هزینه حضور استارت‌آپ‌ها از کدام محل و به چه مبلغی محاسبه و پرداخت شده است؟

موضوع پنجم به مبلغ محاسبات ارزی و ریالی باز می‌گردد و این که نسبت به سال قبل چه میزان کاهش یا افزایش داشته است؟

موضوع ششم به خبری باز می‌گشت که به نقل از سرپرست دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور رسانه‌ای شد. بر اساس تفاهم نامه سازمان با صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک و با هدف ایجاد شرایط برابر برای تمامی شرکت کنندگان در نمایشگاه الکامپ، تسهیلاتی در نظر گرفته شد. وی گفته بود این تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصدی با تنفس دو ماهه است که بازپرداخت آن طی ۷ قسط و به مدت یک سال خواهد بود.

حال و با اتمام برگزاری نمایشگاه الکامپ پرسش این است که چه تعداد شرکت، به چه مبلغی و با چه شرایطی توانستند از تسهیلات مذکور بهره ببرند؟

موضوع هفتم به وعده و تفاهم‌نامه سازمان نصر کشور با صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک باز می‌گشت که در بخشی از این تفاهم رییس صندوق مذکور، قول همکاری در نمایشگاه الکامپ بیست و یکم را به رئیس سازمان نصر کشور داد و گفته بود: «صندوق می‌تواند در نمایشگاه الکامپ نشست‌های تخصصی در زمینه تشریح و توضیح خدمات ارائه شده در حوزه‌های مورد همکاری برگزار کند. علاوه بر این جشنواره طرح‌های کوچک و شرکت‌های نوپا را نیز می‌توانیم داشته باشیم تا طی برگزاری نمایشگاه، طرح‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند و در نهایت نیز طرح‌های برگزیده تحت حمایت صندوق قرار خواهند گرفت. ضمن اینکه تخفیف‌هایی را نیز برای طرح‌های مورد حمایت در نظر می‌گیریم.»

پرسش روشن است، خروجی مسایل ذکر شده چه بوده و چند طرح در جشنواره‌ای که ذکر شد مورد حمایت و تخفیف قرار گرفتند؟

پرسش آخر این که گفته شد نیروی لازم برای دبیرخانه دایمی نمایشگاه الکامپ جذب شده و این دبیرخانه بلافاصله پس از الکامپ کار خود را آغاز خواهد کرد. در این خصوص مهم‌ترین اقدامات به عمل آمده و موضوعات در دستور کار این دبیرخانه چه بوده و چه خواهد بود؟

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
استقبال از الکامپ ما را به الکامپ بعدی امیدوار کرد