فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



مشكل منطقه باستانی جوبجی رامهرمز نداشتن راهنما و مسیر مشخص است


احمد جعفری ماجد با توجه به بحث هایی كه به تازگی راجع به عبور كانالی از این منطقه باستانی كه موجب خسارت هایی شده اظهاركرد: در این منطقه كه از آثار مهم باستانی است، چند سال پیش كانال های آبیاری كشاورزی احداث شد و یك شركت سنگ سازی نیز در كنار آن فعالیت می كند.
وی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، نبود راهنما و مسیر مشخص برای دسترسی به این منطقه را از مشكلات آن بیان كرد و گفت: روستاهای اطراف نیز از منطقه دور هستند و از اهالی كمتر كسی محوطه باستانی را می شناسد.
جعفری ماجد افزود: كانال آبیاری موجود در منطقه جوبجی جدید نیست، و كانال های بسیاری هست كه به دلیل وجود سد تنظیمی در آن منطقه احداث شده، اما نباید اجازه داد كه این كانال ها موجب تخریب منطقه شوند.
این دوستدار میراث فرهنگی ادامه داد: تل جوبجی یكی از مناطق مهم و آثار تاریخی دوره عیلامی است كه در سطح رویی زمین آنجا نیز به راحتی می توان بسیاری از سفال های مفرغ و سفال لعاب دار را مشاهده كرد.
یكی دیگر از دوستداران میراث فرهنگی خوزستان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: منطقه جوبجی متاسفانه آن قدر كه باید از گزند حفاری های غیرمجاز در امان نمانده و لازم بود میراث فرهنگی بیشتر حاكمیت خود را اعمال كند.
مجتبی گهستونی افزود: امروز پایگاه جوبجی تنها در حد حرف وجود دارد و هیچ گونه كار پژوهشی و حفاظتی در آن منطقه انجام نشده است.
وی گفت: موقعیت محوطه جوبجی در كنار رودخانه است و رودخانه لازمه توسعه آن منطقه است اما میراث فرهنگی و دستگاه های مربوطه نتوانستند تعریف مشخصی بین توسعه آنجا و حفظ میراث فرهنگی داشته باشند.
گهستونی یادآور شد: میراث فرهنگی با اجرای پروژه های مختلف سازمان ها در این منطقه مخالفت كرد و پروژه ها به سرانجام نرسید.
وی ادامه داد: برخی سازمان ها سعی می كنند با پنهان كاری پروژه های خود را پیش ببرند و اگر كسی متوجه خطای آنها شد خود را دوستدار میراث فرهنگی نشان می دهند و ادعای تخلف نمی كنند.
گهستونی اضافه كرد: با توجه به حساسیت موضوع در بحث كانال های آب و باستانی بودن منطقه جوبجی، در سال 86 برخی مسئولان به این منطقه آمدند و موضوع را مورد نظارت قرار دادند و قرار شد در عمارت صمیمی رامهرمز موزه ای راه اندازی شود كه بخشی از گنجینه رامهرمز در آن نمایش داده شود.
وی بیان كرد: گنجینه جوبجی هیچ گاه در خوزستان نمایش داده نشد اما در بندرعباس و تهران نمایش داده شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز در این باره اظهار كرد: زمین های حوزه شرقی شهرستان رامهرمز با كانال آبی كه از میان زمین های محوطه باستانی عبور می كرد آبیاری می شدند اما بر اساس جلسه ای كه با حضور نمایندگان كشاورزی این منطقه برگزار شد این موضوع بررسی و جلوی كار گرفته شد.
احسان شیخ بارانی گفت: پیش از آن سازمان آب و برق قول كاهش عرض كانال آبیاری را داد، اما وسط كار بدقولی كردند و عرض كانال را بیشتر كردند.
مدیر پایگاه جوبجی رامهرمز یادآور شد: این بحث در پژوهشكده باستان شناسی كشور مطرح شد كه آنجا گفتند حتی اجازه عبور لوله آب نیز نباید داده شود زیرا كانال در عرصه درجه یك محوطه باستانی است.
وی ادامه داد: چرا میراث فرهنگی همیشه باید در مقابل طرح های عمرانی كوتاه آید و چرا طرح های عمرانی جابه جا نشوند؟
شیخ بارانی گفت: با وجود اینكه كشاورزان از حدود 60 سال پیش در این منطقه كشاورزی كرده اند و بنایی در آنجا مشاهده نمی شود و آثار باستانی در آنجا به دلیل آبرفت و عمل فرسایش قابل رویت نیست، اما پذیرفتند كه دیگر در منطقه كشاورزی نكنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز افزود: با كشف محوطه باستانی در سال 86 ، كشاورزان با اینكه در آنجا حس مالكیت داشتند دیگر كار كشاورزی در منطقه انجام ندادند زیرا آن منطقه نیز برای كشاورزی مناسب نبود اما در مواردی بحث هایی می شود كه جلوی آنها گرفته شده است.
وی گفت: كل حریم محوطه باستانی جوبجی 60 تا 70 هكتار است اما عرصه كمتر از این است.
منطقه دو هزار و 500 ساله جوبجی رامهرمز در سال 1386 در جریان عملیات عمرانی با بیل یك لودر، آرامگاهی عیلامی كشف شد و مقدمه حضور پژوهشكده باستان‌شناسی در محل را فراهم آورد.
كشفیات در محوطه جوبجی موجب اهمیت بین المللی و جهانی این محوطه و پس از آن پایگاه پژوهشی جوبجی در آن منطقه ایجاد شد.
7148/ 6037

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
حداکثر سرعت روای سال فابریک دوگانه مسیر مشخص