ملک‌زاده خبر داد: عرضه داروی جدید ایرانی ضد چربی و فشار خون به بازار از اواخر ماه جاری


معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که نزدیک به نیمی از مردم ایران در سن 50 سالگی به بیماری فشار و چربی خون مبتلا می‌شوند، گفت: حدود 30 درصد از عوارض قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی در افراد جوان و زیر 55 سال رخ می دهد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا دکتر رضا ملک‌زاده در کارگاه کشوری ثبت بیماریهای قلبی عروقی با تاکید بر اهمیت پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی ادامه داد: چاقی، مصرف زیاد نمک، کم تحرکی، استفاده از غذاهای چرب و پرکالری از مهمترین علل بروز بیماری های قلبی و عروقی محسوب می‌شود و با توجه به هزینه‌های بالای درمان این گونه بیماری‌ها باید از بروز بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کنیم.

وی همچنین با بیان این که امید به زندگی مردم ایران حدود 75 سال است افزود: اگر بتوانیم در زمینه پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی اقدامات مؤثر و مفیدی انجام دهیم و مردم نیز رژیم های غذایی مطلوب داشته باشند و ورزش و تحرکات بدنی را نیز در برنامه روزانه خود بگنجانند می‌توان امید به زندگی را به 80 سال نزدیک کرد.

تولید داروی جدید چند ترکیبی در کشور

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تولید یک داروی جدید برای اولین بار در ایران مختص به شرایط ایران خبر داد و گفت: این دارو با نام پلی پیلد (قرص چند ترکیبی) در واقع ترکیبی از قرص‌های آسپیرین، ضد چربی یا استاتین و دو قرص فشار خون است که به شکل یک قرص در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و به جای این که بیماران چهار و یا پنج قرص را استفاده کنند از یک قرص استفاده خواهند کرد و امیدوار هستیم از اواخر دی ماه سال جاری به بازار عرضه شود.

دکتر کاظم زنده‌دل، مسؤول بیماری ها و پیامدهای سلامت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز در حاشیه برگزاری کارگاه با بیان این که بیماری‌های قلبی و عروقی، از جمله عوامل اولیه مرگ و میر در کشور ما محسوب می شوند تصریح کرد: این بیماری ها ارتباط نزدیکی با شرایط و سبک زندگی مردم دارد که با داشتن یک زندگی سالم شامل رژیم مطلوب و تمرینات بدنی قابل پیشگیری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مرکز ثبت برنامه بیماری‌های قلب و عروق وزارت بهداشت، آموزش برنامه ثبت بیماری‌های قلبی و عروقی را به دلیل ظرفیت ها و قابلیت‌های بالای اصفهان، به پژوهشکده قلب و عروق اصفهان محول کرده است و امیدواریم با آموزش‌هایی که در این کارگاه به متخصصان سایر استان ها ارائه می‌شود، ثبت بیماری ها در کل کشور فراگیر شود.

همچنین دکتر نضال صراف‌زادگان دبیر شبکه تحقیقات قلب و عروق ایران با بیان اینکه حدود نیمی از بیماران مبتلا به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند گفت: نزدیک به 20 درصد از افرادی که از فشار خون خود نیز مطلع هستند، فشار خون خود را کنترل می‌کنند و 80 درصد از آنها هیچگونه کنترلی بر بیماری خود ندارند.

وی با بیان این که بیماری های غیرواگیر اولین علت مرگ و میر در کشور است و در رأس آنها بیماری های قلبی و عروقی قرار دارد، افزود: با توجه به اهمیت موضوع و به دلیل اینکه آمار دقیقی از بیماران قلبی و عروقی ثبت شده در کشور وجود ندارد، برای اولین بار در کشور طرح جامع ثبت بیماری های قلبی و عروقی توسط پژوهشکده قلب و عروق اصفهان و با حمایت شبکه کشوری قلب ایران در حال اجراست.

صراف‌زادگان هدف از اجرای سیستم ثبت را استفاده بیماران، سیاستگذاران سیستم سلامت و بهداشت و گروه‌های ذینفع عنوان کرد و افزود: درمان، پیشگیری، تشخیص، استفاده از تکنیک های صحیح و بازنگری در سیاست‌های درمان و دارو، از طریق سیستم ثبت بیماری های قلبی و عروقی مشخص می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
درمان شدن چربی خون و فشار خون بالا به وسیله خام گیاهخواری