اکران فیلم خارجی در سینما هنوز قطعی نیست


 اکران فیلم خارجی در سینما هنوز قطعی نیستایسنا/مسئول بین‌الملل سازمان سینمایی اعلام کرد، این سازمان برای اکران فیلم‌های خارجی در حال بررسی و مطالعه است اما هنوز در این زمینه به نتیجه قطعی نرسیده است.
درباره احتمال اکران فیلم‌های خارجی توضیح داد: این موضوع در درجه اول به تصمیم عمومی وزارت ارشاد نیاز دارد و باید ببینیم اساسا با این موضوع موافقت می‌شود یا نه.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کمیته‌ای تشکیل شده و مشغول بررسی و مطالعه در این زمینه است. اگر این تصمیم قطعی بشود و به تأیید برسد، ما به عنوان امور بین‌الملل در بخش اجرا همکاری خواهیم داشت، اما بنده دخالت مستقیمی در این زمینه ندارم.

تقی‌پور افزود: معاونت آثار با توجه به ظرفیت کشور و شرایط اجتماعی در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد. در حال حاضر گروه‌های کارشناسی گزارش‌های خود را در این زمینه آماده کرده‌اند و در نهایت سازمان باید تصمیم قطعی را بگیرد.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به تفاوت شرایط اکران فیلم‌های خارجی در سال‌های قبل و بعد از انقلاب تصریح کرد: لازم نیست اکران فیلم خارجی به شیوه پیش از انقلاب باشد که سینمای ایران را قبضه کرده بود، بلکه اگر روش درستی به کار ببریم اکران فیلم‌های خارجی می‌تواند به رونق سینمای داخلی کمک کند. در حال حاضر ما باید به فکر افزایش مخاطبان و فروش فیلم‌ها باشیم. در همین راستا هم نیازمند ارتقای کیفی فیلم‌های داخلی و سالن‌های سینما هستیم و هم باید ببینیم نمایش چه نوع فیلم خارجی می‌تواند به رونق سینمای ما کمک کند و عادت به سینما رفتن را در آن مخاطبانی که این عادت را از دست داده‌اند، ایجاد کند. بنابراین از این منظر اکران فیلم خارجی می‌تواند به رونق سینماها کمک کند.

تقی‌پور در ادامه درباره اکران بعضی از فیلم‌های جشنواره فجر در کشورهای دیگر که همزمان با برگزاری جشنواره در داخل کشور صورت گرفته است، توضیح داد: بنده خیلی جزئیات این اکران‌ها را نمی‌دانم، اما دبیر جشنواره خود در جریان این موضوع است و ایشان طرحی داشت مبنی بر اینکه فیلم‌های جشنواره فجر در پایتخت‌های بزرگ جهان به طور همزمان اکران شود. اولین گروه از این فیلم‌ها همزمان با سفر رئیس جمهوری به پاریس نمایش داده شدند و این اکران‌ها بعدا در کشورهای دیگر ادامه پیدا کرد.

مدیر امور بین‌الملل سازمان سینمایی اضافه کرد: برنامه‌ریزی این گونه اکران‌ها توسط دبیرخانه جشنواره فجر صورت گرفته، اما همه این فیلم‌ها بدون فروش بلیت اکران شده‌اند.

تقی‌پور در پاسخ به این که تعدادی از صاحبان آثار اعلام کرده‌اند فیلم‌هایشان بدون اطلاع آن‌ها در این رویداد نمایش داده شده‌اند، تأکید کرد: موضوع این است که طی همه سال‌های گذشته در سازمان سینمایی هیچ فیلمی بدون اجازه مالک آن در هیچ جای دنیا نمایش داده نشده است. وزارت ارشاد معمولا نسخه همه فیلم‌ها را در اختیار دارد اما امانت‌دار است.

وی در پاسخ به این موضوع که این گونه اکران‌های محدود به زیان آن فیلم‌هاست چون امکان نمایش آنها را در جشنواره‌های معتبر دنیا می‌گیرد، اضافه کرد:‌ تمام فیلم‌ها حتما با توافق مالکان‌شان اکران شده‌اند و امسال هم صاحبان آثار از نمایش فیلم‌هایشان در جشنواره فجر کشورهای دیگر باخبر بوده‌اند. اصلا تا زمانی که آن‌ها موافقت نکنند، فیلم‌هایشان نمایش داده نخواهند شد.

این مدیر خاطر نشان کرد: بنده شخصا با تعداد زیادی از دوستان گفت‌وگو کرده‌ام. از سوی دیگر بعضی قرارداد داشته‌اند و در هر حال نمایش این فیلم‌ها با کسب اجازه یا توافق صاحبان‌شان صورت گرفته است و درست نیست امانت‌داری وزارت ارشاد را بعد از این همه سال به دلیل چنین اتفاقی زیر سوال ببریم.

تقی‌پور در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره ارزیابی عمومی‌اش از حضور بین‌المللی سینمای ایران در سال جاری گفت:‌ در حال حاضر تولیدات سینمای ما به سمت آثار جوانان گرایش پیدا کرده است، اما همه سینما این نیست و تشدید این روند در شرایط فعلی ممکن است که به هرم محتوایی صحیح در سینما آسیب بزند، زیرا ما نیازمند ارتقاء کمّی و کیفی سینما به شکل هم‌زمان هستیم، هم کیفیت و هم محتوای فیلم‌ها باید ارتقاء یابد و از طرف دیگر هم نیازمند بهسازی و ارتقای کیفی سالن‌های سینما هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: از بهترین شیوه‌های ارتقاء کمّی و کیفی، توسعه نمایش فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور، تولیدات مشترک با دیگر کشورها، ورود محصولات خارجی و ... است. بر همین اساس آیین‌نامه‌ای را در سازمان سینمایی نوشته‌ایم که به زودی تصویب خواهد شد. به موجب این آیین‌نامه بودجه مستقلی برای اکران فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور تعریف می‌کنیم و کمیته حمایتی هم برای سروسامان دادن به این فعالیت‌ها راه‌اندازی می‌شود که امیدواریم این کمیته با حضور افراد شایسته‌ای فعالیت خود را آغاز کند.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
سینما آی فیلم - معرفی فیلم های اکران (29 آبان)