سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



تغذیه/ آنچه که باید درباره سس‌ها بدانید


باشگاه خبرنگاران/ سس‌های موجود در بازار سلامت بدن را تهدید می‌کند، منبع اصلی این سس‌ها در بازار شامل دو نوع سس است.
حسن اکبری متخصص آسیب شناس و طب سنتی ایرانی با اشاره به اینکه سس‌های موجود در بازار سلامت بدن را تهدید می‌کند، اظهار کرد: منبع اصلی سس‌های امروزی در بازار شامل دو نوع سس کچاپ یا قرمز و مایونز یا سفید است که این روزها با توجه به مزاج افراد با تغییرات بسیاری مواجه شده است.

ترکیبات این سس‌ها به دلیل وجود مقادیر زیادی مواد صنعتی و غیر استاندارد سلامت بدن را تهدید می‌کند.

ظهور نخستین سس‌ها در 5 تا 6 دهه اخیر در ایران
این متخصص آسیب شناس و طب سنتی ایرانی تصریح کرد: تاریخ ورود نخستین سس‌ها به ایران به 50 تا 60 سال گذشته برمی‌گردد. به طوری که سس‌ها در سفره ایرانی جایگاه خاصی نداشت و مردم بیشتر از چاشنی‌هایی مانند سرکه، روغن زیتون، روغن ارده کنجد، نارنج، سماق، پیاز، سبزی، فلفل سیاه، لیمو، ماست و ... استفاده می‌کردند اما به این نکته باید توجه کنیم مواد پروتئینی و سرد را نباید همزمان با هم مصرف کنیم.

لفظ نان در روغن از کجا آمد؟
اکبری با اشاره به حکایت لفظ نان در روغن در خانواده‌های سنتی ایرانی افزود: در گذشته بیشترین چاشنی که در سفره‌های ایرانی همراه غذا دیده می‌شد روغن زیتون و ارده کنجد بود.

براساس قدرت خرید نوع روغن نیز در سفره‌های ایرانی تعیین می‌شد. حکایت لفظ نان در روغن نیز با این موضوع مرتبط است.

آیا گوجه فرنگی در سفره ایرانی جایی داشته است؟
این متخصص آسیب شناس و طب سنتی گفت: تاریخچه ظهور و حضور گوجه فرنگی در ایران به صد سال گذشته برمی‌گردد و در حقیقت گوجه فرنگی در سفره سنتی ایرانی جایگاه خاصی ندارد.

سالادهایی که در آن ترکیبی از گوجه فرنگی به کار رفته نیز برای سلامتی بدن انتخاب مناسبی نیست.

بهتر است از چاشنی‌های سنتی ایرانی خودمان مانند سبزی‌، نارنج، پیاز، ماست، فلفل سیاه، نمک، سماق، لیمو، روغن زیتون، روغن ارده کنجد، سرکه و ... استفاده شود.

ترکیبی از سس‌های مدرن و سنتی تضمینی برای سلامتی بدن!
اکبری تأکید کرد: با توجه به اینکه مصرف سس‌های مدرن مانند سس کچاپ و مایونز میان مردم جامعه مرسوم است بهتر است از ترکیبی مناسب شامل چاشنی‌های سنتی ایرانی و مدرن با توجه به مزاج افراد استفاده شود.

سس مایونز ترکیبی مدرن و سنتی ایرانی
این متخصص آسیب شناس و طب سنتی ایرانی اظهار کرد: می‌توان از روغن زیتون یا ارده کنجد به جای روغن‌های مایع صنعتی، زرده تخم مرغ ارگانیک یا محلی و یا رسمی، فلفل سیاه به جای فلفل قرمز، ماست محلی، خامه، سرشیر به جای ماست صنعتی، عسل یا شیره انگور به جای شکر استفاده کرد.

مصرف سفیده‌ی تخم مرغ به دلیل وجود ماده آویدین برای بدن مضر است. بهتر است از سفیده تخم مرغ به صورت خام در مواد غذایی استفاده نشود.

سس کچاپ با ترکیبی مدرن و سنتی ایرانی
اکبری در پایان گفت: بهتر است به جای رب گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی از لبو، سرکه، روغن زیتون یا ارده کنجد، زرده تخم مرغ رسمی و محلی،‌ فلفل سیاه، خامه، سرشیر، ماست‌های محلی، عسل یا شیره انگور استفاده شود.

می‌توان در صورتی که سس کچاپ به مزه شیرین متمایل شد از نارنج برای ترشی و مزه بهتر آن استفاده کرد.

در مصرف روزانه بهتر است از زردچوبه به جای رب گوجه فرنگی و پیاز به جای گوجه فرنگی استفاده شود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
سس اوت - SES OUT نابودساز علف هرز سس