قدمی دیگر برای تکمیل نقشه‌ باستان‌شناسی کرمان


بررسی باستان شناختی بخش مرکزی شهرستان کرمان گامی در راستای تکمیل نقشه باستان‌شناسی کشور و ارتقای شناخت ما از وضعیت فرهنگی منطقه در ادوار مختلف تاریخی است.

به گزارش ایسنا، امیر حشمدار راوری، سرپرست هیات شناسایی باستان شناختی شهرستان کرمان گفت: بخش مرکزی کرمان که با وسعت حدود 4500 کیلومتر مربع شهر کرمان امروزی را در خود جای داده، از منظر تاریخی و فرهنگی اهمیت بسزایی دارد.

وی گفت: براساس متون تاریخی این منطقه قسمتی از کوره بردسیر (به اردشیر) از کوره‌های پنجگانه کرمان بوده و افزایش اهمیت این منطقه در سده‌های نخستین اسلامی در نهایت منجر به انتقال کرسی ایالت کرمان به شهر کرمان امروزی می‌شود.

این باستان‌شناس افزود: سابقه حدود هزار ساله شهر کرمان به عنوان مرکز استان موید شرایط محیطی و استراتژیک مناسب این منطقه است با این حال و با وجود پژوهش‌های باستان شناسی فراوانی که در استان کرمان صورت گرفته بخش مرکزی شهرستان هنوز به صورت جامع و روشمند مورد بررسی باستان شناختی قرار نگرفته است.

به گفته وی، این موضوع باعث شده تا اطلاعات در باره وضعیت فرهنگی این منطقه در دوره‌های مختلف تاریخی اندک باشد و پرسش‌های بسیاری درباره‌ی وضعیت فرهنگی این منطقه در ادوار مختلف به خصوص دوران پیش از تاریخ و تاریخی بی‌پاسخ باقی بماند.

حشمدار راوری با اشاره به اینکه انجام بررسی‌های باستان‌شناختی فشرده و روشمند برای شناسایی و ثبت آثار تاریخی و مطالعه وضعیت فرهنگی منطقه در ادوار مختلف ضروری است، گفت: پس از مطالعه شاخصه‌های فرهنگی و جغرافیایی، منطقه‌ی مورد مطالعه‌ شبکه‌بندی شده و سپس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی کمک بسیاری به شناخت وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی منطقه و تصمیم‌گیری در زمینه انتخاب روش بررسی می‌کند.

به گفته این باستان‌شناس،بررسی بخش مرکزی شهرستان کرمان می‌تواند به شناسایی و ثبت محوطه‌های باستانی، مطالعه و شناخت ادوار فرهنگی، مطالعه عوامل طبیعی و انسانی موثر در شکل‌گیری و پراکنش محوطه‌ها، بررسی شاخصه‌های فرهنگی و بررسی جایگاه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آن در ادوار مختلف تاریخی و مطالعه ارتباطات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کمک کند.

او ادامه داد: از آنجا که شهر کرمان به عنوان مرکز استان کرمان با گسترش ساخت و ساز و پروژه های عمرانی و همچنین فعالیت‌های کشاورزی روبرو است این موضوع تهدید بزرگی برای محوطه‌های باستانی به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: شناسایی، ثبت و مطالعه محوطه‌های باستانی می‌تواند گام مهمی در زمینه حفاظت این آثار باشد و آنها را از تخریب‌های احتمالی حفظ و چارچوب مناسبی برای برنامه‌ریزی‌های آینده در زمینه‌ی حفاظت و مرمت محوطه‌ها و انجام مطالعات باستان‌شناختی منطقه فراهم کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز بررسی و شناسایی باستان شناسی بخش مرکزی شهرستان کرمان توسط سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
عجایب دنیای باستان (فضانوردان باستان)