سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



هر آنچه در مورد بزرگترین خودروسازان می دانید.[قسمت چهارم: آئودی]


cover1

آئودی شرکت خودروسازی آلمانی و تولیدکنندهٔ خودروهای لوکس است که هم اکنون از زیرمجموعه‌ های کمپانی فولکس واگن است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره آئودی بدانید.

دفتر مرکزی آن در شهر اینگولشتات، ایالت بایرن، آلمان قرار دارد و مدل‌هایش را در ۹ کارخانه، که در ۸ کشور اروپایی مستقر می‌باشند، تولید می‌نماید. شرکت خودروسازی آئودی نیز چون دیگر خودروسازان اروپایی پیشینه‌ای طولانی دارد و بیش از یک قرن پیش توسط آگوست هورش، در سال ۱۸۹۹ تاسیس گردید. این شرکت که ابتدا نامش هورش کمپانی بود، در سال ۱۹۰۱ اولین خودروی خود را، به کمک ۱۵ کارگرش تولید نمود. این خودرو سرعتی معادل ۳۲ کیلومتر بر ساعت داشت.

1024px-Audi_Ingolstadt

Audi_Alpensieger-1914_0در سال‌های پایانی قرن نوزدهم چند شرکت در آلمان در صنعت خودروسازی فعال بودند. نام یکی از این شرکت‌ها هورش بود، که در تاریخ ۱۴ نوامبر ۱۸۹۹ توسط آگوست هورش، در شهر کلن، آلمان پایه‌گذاری شد. آگوست هورش، پایه‌گذار این شرکت و یکی از مهندسان پیشتاز در حوزهٔ خودروسازی، پیش از این که کارخانه خود را به‌طور مستقل بنیان نهد، در شرکت‌های مختلف فعالیت کرده بود که از آن جمله می‌توان به ۳ سال مدیریت وی در کارخانهٔ کارل بنز در شهر مانهایم اشاره کرد. سال ۱۹۰۴ بود که هورش کارخانهٔ خود را در شهر “تسویکاو” پایه گذاشت. آگوست هورش ۵ سال بعد از این کارخانه جدا شد و خودروهایی که پس از آن توسط او طراحی و ساخته شدند، با نام تجاری “آئودی” به بازار عرضه شدند آگوست هورچ در سال ۱۹۰۹ از کمپانی جدا شد و شروع به تاسیس کارخانه دوم خود نمود و چون نمی توانست این کارخانه نیز با همان نام باشد، ترجمه انگلیسی نام خود “آئودی” را انتخاب کرد.

horshواژهٔ آئودی نیز همان “گوش کن” است، البته به زبان لاتین. ابتکار این ترجمه متعلق به پسر یکی از همکاران هورش بود، که در آن زمان، زبان لاتین فرا می‌گرفت. بدین ترتیب دومین کارخانه‌ای که هورش بنیان نهاده بود از ۲۵ آوریل ۱۹۱۰ و به نام شرکت خودروسازی “آئودی” در شهر “تسویکاو” شروع به کار کرد. با آغاز جنگ جهانی اول شرکت آئودی مانند سایر شرکتها مجبور به تولید وسایل جنگی شد. علاقه شخصی آگوست هورچ به مدیریت شرکت در طی جنگ جهانی کاهش یافت و در سال ۱۹۲۰ از مدیریت شرکت آئودی کنارگیری کرد اما به عنوان عضوی از هیات مدیره باقی ماند.

 Wanderer-w25k

800px-Audi_Front_225_Roadster

در سال ۱۹۲۸ بود که J.R.Rasmussen از شرکت دیگری به نام D.K.W قسمت عمده سهام شرکت را خریداری کرد. او امتیاز تولید و طراحی را به Rickenbacker از امریکا داد.22 ژوئن ۱۹۳۲ خودروسازان آئودی، هورش ، موتورسازی DKW و واندرر به ابتکار بانک دولتی “زاکسن” به هم پیوستند و اتحادیه‌‌ی خودروسازی ( Auto Union AG ) را بنیان نهادند. پس از جنگ جهانی Audi تبدیل به یک اتومبیل ملی شد و کارخانه آن در Zwickau برای ساخت اتومبیلهایی که بر اساس طرح D.K.W ساخته می شدند بکار گرفته شد.

پس از جنگ جهانی دوم درسال ۱۹۵۸ شرکت بنز حدود ۸۷ درصد از سهام شرکت آئودی را خریداری کرد و سال ۱۹۵۹ مابقی سهام شرکت را نیز خرید، اما پس از آن در سال ۱۹۶۴ شرکت Volkswagen پنجاه درصد سهام آئودی را از شرکت بنز خریداری کرد و شرکت را دوباره با نام آئودی راه اندازی کرد و محصولات را با همان نام قدیمی تولید و عرضه کرد و مدل‌هایی چون مدل ۶۰، مدل ۷۵ و مدل ۸۰ و مدل ۹۰ را عرضه کرد. در واقع شرکت Volkswagen ناجی آئودی از نابودی و دست به دست شدن بود و باعث پیشرفت روز افزون آن گردید.

آئودی همراه با مرسدس بنز و ب ام و سه خودروساز مشهور و لوکس آلمانی هستند و به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروسازان لوکس جهان، شناخته می‌شوند. سهام شرکت خودروسازی آئودی در بازار بورس فرانکفورت معامله می‌شود. از موفقیت های مهم آئودی می توان به سال 1991اشاره کرد که شرکت آئودی برای سومین سال پی‌درپی دربازارهای آمریکا به بالاترین میزان فروش خود دست یافت و این رشد و افزایش فروش شرکت تا سال 2008 با دستیابی به بازارهای آسیا ادامه داشت. به‌طوری که حدود 60 درصد بازار آسیا را به دست گرفت.

از موفقیت های برجسته دیگر آئودی به چند نمونه را میتوان نام برد:

از جمله نقاط برجسته تکنیکی این شرکت خودروسازی، طراحی و تولید موتور ۵ سیلندری بود، که در اواخر دهه ۱۹۷۰ بر روی سری آئودی ۱۰۰ عرضه شد. توربوشارژ ۴ دبلیو دی، که در مدل کواترو در سال ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ استفاده شد. از دیگر نقاط قوت این شرکت بود.

1024px-Audi_Quattro_vl_black

شرکت آئودی اولین تولیدکننده خودروهای تمام گالوانیزه در جهان است، که از این نمونه می‌توان به خودروی آئودی A8 اشاره نمود، که بدنه‌ای تمام آلومینیمی را داراست.

8

این شرکت همچنین دارای خودروهایی با بالاترین قدرت موتور نیز هست. در اواخر سال ۱۹۹۸، شرکت آئودی، برند ایتالیایی لامبورگینی را به قیمت ۱۱۰ میلیون دلار خرید.

Lamborghini_Logo.svgعلاوه بر این، آئودی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای اسپورت جهان به‌شمار می‌آید. از دیگر نقاط قوت این شرکت می‌توان به تولید گسترده خودروهای برقی در سال‌های گذشته، اشاره نمود.

آرم آئودی:

علامت تجاری خودروساز آئودی، چهار حلقه‌ی درهم تنیده است. این علامت، که در واقع از چهار حلقه‌ی درهم تنیده درست شده نماد به هم پیوستن چهار شرکت خودروسازی Audi, DKW, Horch و Wanderer است که تا قبل از آن مستقل از هم فعالیت میکردند. شعار این شرکت (به آلمانی: Vorsprung durch Technik) به معنی: «پیشرفت به وسیله تکنولوژی» است. آئودی در ایالات متحده آمریکا شعار Truth in Engineering را استفاده می‌کند که در فارسی «حقیقت در مهندسی» ترجمه می‌شود.

logo

ائودی در سال 2012 طبق آمار رسمی ۱٫۴۶۹٫۲۰۵ خودرو و ۱٫۹۱۶٫۶۰۴ موتورسیکلت تولید کرده است. در حال حاضر آئودی مدل های زیادی را از جمله مدل های A1 تا A8 که خودروهای سوپرمینی، خودروی کامپکت خانواده، خودروی سواری و خودروی لوکسی هستند را تولید می کنند. از ماشین های تولیدی آئودی میتوان به آئودی تی تی، آئودی R8، آئودی Q3،5 و 7 اشاره کرد که از جمله خودروهای آئودی کوپه و اس‌یووی آئودی بحساب می آیند.

1024px-Audi_-_A3_-_Mondial_de_l'Automobile_de_Paris_2012_-_202

1024px-Audi_Q5_front_20090404

از مدل های S و RSکه خودروهای اسپرت و ریسینگ/اسپورت آئودی هستند می توان به آئودی R4، R5،R6، R7 و R8 و همچنین آئودی RTT که همگی از جمله خودروهای پرفروش اسپرت آئودی هستند اشاره کرد و از سری خودروهای ریسینگ/ اسپورت آئودی هم می توان از مدل های RS4، RS5، RS7 و RSTT نام برد. مدل های تولیدشده S و 8 S در مسابقات رالی به موفقیت‌های چشمگیری نیز دست یافتند.

800px-Audi_RS4_B7_Limo

1024px-Audi_Paris_2010

1024px-Audi_RS5_front

1024px-Audi_TT_S_--_2011_DC

شرکت خودروسازی آئودی تعداد زیادی از باشگاه‌های ورزشی را، در کشورهای مختلف جهان، تحت حمایت‌های مالی خود قرار می‌دهد. این شرکت در ورزش‌های مختلف مشارکت می‌نماید ولی در سال‌های گذشته تمرکز اصلی آن، بر ورزش فوتبال بوده‌است. آئودی باشگاه‌های فوتبال زیادی را، تحت حمایت مالی خود دارد و در باشگاه فوتبال بایرن مونیخ، هامبورگ، نورنبرگ، بروسیا مونشن‌گلادباخ، چلسی، رئال مادرید، آ.ث. میلان، بارسلونا، آژاکس آمستردام مشارکت مالی مستقیم داشته و یا برند آئودی بر روی پیراهن این باشگاه‌ها دیده می‌شود.

real-madrid-audi-001

نظر شما درباره آئودی و خودروهایش چیست؟

لینک کوتاه

Closeبرای امتیاز دهی به این مطلب، لطفا وارد شوید: برای ورود کلیک کنید


ویدیو مرتبط :
بزرگترین مسابقه درگ بین خودروسازان مطرح دنیا - آی تی رادار