سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دالانهای تاریک اما جذاب غار ده شیخ جاذبه ای بدیع برای گردشگران


به گزارش ایرنا، غارنوردان این غار را به دلیل قرار گرفتن در همسایگی و بالادست روستای ده شیخ، به نام همین روستا نامگذاری و سرشار از جذابیت های بدیع و شگفتی های حیرت آور توصیف کرده اند.
انبوه درختان و جنگل های زیبای بلوط ، بشار زیبا و خروشان و دره های عمیق بکر و دست نخورده بر عظمت و زیبایی این پدیده شگفت طبیعی افزوده است.
روز گذشته(جمعه) نیز گروه 50 نفره ای از غارنوردان و کارشناسان زمین شناسی کهگیلویه وبویراحمد با عبور از سنگلاخ ها و تکه سنگ های خشن مرحله ای دیگر از مطالعه و اکتشاف شگفتی های غار ده شیخ را انجام دادند.
غارنوردان در این سفر و بازدید میدانی پررمز و راز و با گذر از دالان های تنگ و باریک آن موفق به یافته ها و جزئیات جدیدی از این اثر شگفت انگیز و بدیع شدند.
یکی از کارشناسان زمین شناسی و غارنورد به خبرنگار ایرنا گفت: این غار پنج سال پیش از سوی برخی افراد محلی در روستای ده شیخ شناسایی شد.
سید ابوطالب ابطحی با تشریح برخی جزئیات زمین شناسی این اثر شگفت انگیز و تاریخی، گفت: قدمت غار ده شیخ پاتاوه مربوط به حدود 135میلیون سال قبل است.
وی با بیان اینکه غارده شیخ اکنون یکی از شگفت انگیزترین غارهای کشور و از نوع کارستی محسوب می شود،گفت: بر اساس بررسی های زمین شناسی شکل گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین شناسی است که سالیان طولانی بر اثر ریزش نزولات جوی حفره هایی ایجاد شده و آب درون حفره ها به بیرون خارج می شد که موجب شکل گیری قندیل های بسیار زیبا و شگفت انگیزی در دالانهای گوناگون غار شده است.
وی ابراز داشت: این غار که تا پیش از این دارای دو دهنه ورودی، دالانهای مسکونی و آبراهه های زیبا بود اکنون و با انجام کاوش های جدید دو ورودی دیگر همراه با سه دالان بزرگ در آن یافت شد.
وی ابراز داشت: ورودی های جدید این غار دارای ارتفاعی حدود 15تا 20 مترمربع است که در مرحله نخست باید به صورت نشسته وارد غار شد.
وی از وجود حوضچه های بزرگ و کوچک آبی در این غار خبر داد و گفت: این حوضچه ها به شکلی حیرت آور توسط دالانهای باریک به هم متصل می شوند.
وی ابراز داشت: در برخی از دالان های این غار نیز حشرات ، پرندگان و جانوارنی زیادی بویژه خفاش ،موش و انواع بندپایان (حشرات، عنکبوت، صدپا و سوسک به وفور پیدا می شود.
ابطحی با بیان اینکه هنوز ابعاد وسیعتر و رازهایی دیگری در این اثر شگفت انگیز وجود دارد، گفت: برای پیدایش این شگفتی ها همچنان باید کاوش های عمیق تر و بیشتری به لحاظ اکوسیستمی، بیولوژیکی و حتی مطالعات معدنی بر روی آن انجام شود.
وی با بیان اینکه این غار به لحاظ قرار گرفتن در فاصله حدود سه کیلومتر از روستای ده شیخ و هشت کیلومتری از جاده اصلی یاسوج - اصفهان و مشرف بودن بر رودخانه زیبا و پرآب بشار ، امکان ایجاد بسیاری از زیرساخت های لازم را برای تبدیل شدن به یک اثر توریستی دارد.
مرحله دوم اکتشاف غار ده شیخ سال گذشته صورت گرفته بود.
شهر تاریخی پاتاوه یکی از بزرگترین بخش های شهرستان دنا با جمعیتی حدود 30هزار نفر در 50کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع است.
3016/6162/1662

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
معرفی غار آلیشیق ( غار علی شیخ) خوی در شبکه 7 تلویزیون