تک برگ؛ خواندنی‌هایی درباره پوتین


«ولادیمیر پوتین»، رییس جمهور روسیه، بلندپایه‌ترین مقام و مهم‌ترین شخصیت بین‌المللی و سیاسی است که در طول سال‌های گذشته به تهران سفر کرده است. او که امسال برای سومین بار به انتخاب مجله «فوربس» پرنفوذترین مرد جهان شناخته شده، بار دیگر عازم تهران شده تا در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت کند.

تصاویر منتشرشده از حضور پوتین در مناصب امنیتی و سیاسی به سال‌های اخیر محدو نمی‌شود و عکس‌هایی هم از سال‌های جوانی او وجود دارد اما پس از حضور پوتین در راس قدرت در روسیه، ابعاد شخصیتی او، علائق و مسائل زندگی‌اش بارها سوژه رسانه‌های بین‌المللی شد.

پوتین

* پوتین 63 ساله است، با این حال هنوز سودای جوانی در سر دارد، او در سی و یک سالگی و قبل از آن که قدرت متمرکز در روسیه را به دست بگیرد صاحب دو دختر شده بود؛ با این حال او و همسرش حدود دو سال پیش از هم جدا شدند.

* اخبار جدایی پوتین و همسرش و شایعه احتمال ازدواج او با یک زن قهرمان ژیمناستیک بارها در رسانه‌های غربی و رسانه‌های منتقدان داخلی او بازتاب یافت. پوتین در واکنش به آنها گفته بود از کسانی که در زندگی خصوصی‌اش سرک می‌کشند بدش می‌آید.

* رییس جمهور فعلی فدراسیون روسیه، فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه لنینگراد است و به زبان‌های آلمانی و انگلیسی تسلط دارد. او مدتی بعد از پایان تحصیلاتش، پنج سال به عنوان جاسوس کا.گ.ب. در آلمان کار کرده است.

پوتین

* پوتین بعد از بازگشت به کشورش در سال 1990 شغل‌های گوناگون زیادی را تجربه کرده که شامل طیفی از کارهای دولتی از سمت مشاور برای رییس دانشگاه لنینگراد تا دبیر کلی شورای امنیت ملی روسیه می‌شود.

* گفته می‌شود قدرت‌گرفتن پوتین در روسیه به قدری ناگهانی بود که همه را شوکه کرد، او در سال‌های بحران اقتصادی روسیه در پایان دوران ریاست جمهوری "یلتسین" تقریبا چهره شناخته‌شده‌ای در عرصه سیاست نبود.

* در جریان بحران مالی 1998 که منجر به سقوط دولت یلتسین شد پوتین به عنوان جانشین او معرفی شد.

* پوتین در پایان سال 1999 رسما کفیل رییس جمهوری شد؛ موضوعی که بر انتخاب او به عنوان رییس جمهور در انتخابات سال 2000 روسیه تاثیر گذاشت و او را سایر رقبای انتخاباتی‌اش پیش انداخت.

* رییس جمهور فعلی روسیه، از سال 2000 تا حالا، سه دوره برنده انتخابات ریاست جمهوری بوده است. "دیمتری مدودف" که از 1990 تا به حال شانه‌به‌شانه ی پوتین بوده است، تحصیلات حقوق دارد، و در آغاز به عنوان وکیل در دفتر پوتین استخدام شده، در پایان دور دوم ریاست‌جمهوری پوتین در 2008 به عنوان کاندیدای جدید این پست معرفی شد و رای آورد، در دوره ریاست‌جمهوری او، پوتین، نخست‌وزیر وسیه بود، بعد از پایان یک دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری، پوتین که کاندیدا شدندش منعی در قانون اساسی نداشت دوباره توانست پست رییس جمهوری را به دست بیاورد و مدودف را در سمت نخست‌وزیر بپذیرد.

پوتین

* پوتین در هشت سال اول ریاست‌جمهوری‌اش توانسته است اقتصاد ضعیف روسیه را تقویت کند، آمارها نشان می‌دهد بین سال‌های 2001 تا 2007 تولید ناخالص داخلی روسیه، شش برابر و روسیه از نظر قدرت خرید، به هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شده است؛ با این حال مشکل تورم هنوز در اقتصاد روسیه وجود دارد، همچنین در پی اقدامات روسیه در جریان بحران اوکراین، روسیه با تحریم‌های اقتصادی سخت‌گیرانه از طرف غرب رو به رو شده که این موضوع دوره سوم ریاست‌جمهوری آقای پوتین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

* پوتین علاوه بر این که یکی از مهم‌ترین رهبران دنیاست، یکی از ثروتمند‌ترین‌ها هم هست. در آغاز سال 2015 "بیل برودر" رییس موسسه سرمایه‌گذاری «هرمیتاژ» که در روسیه فعالیت می‌کند تخمین زد که دارایی‌های شخصی پوتین حدود 200 میلیارد دلار است و در بانک‌هایی خارج از روسیه نگهداری می‌شود.

پوتین

*پوتین در دوره‌های مختلف حضورش در قدرت همواره علاوه بر فهرست قدرتمندان، در فهرست چهره‌های محبوب سیاسی هم قرار داشته است، خبرگزاری‌های روسی هر از چند گاهی از افزایش محبوبیت پوتین در میان مردم حرف می‌زنند؛ یک بار به خاطر برگزاری موفق المپیک زمستانی در شهر سوچی روسیه، یک بار به خاطر مدیریت بحران‌های منطقه‌ای. به هر حال گفته می‌شود به انتخاب برخی منابع، پوتین در کنار "آنگلا مرکل" صدر اعظم موفق آلمان که سیاست‌های اقتصادی و مهاجرپذیری‌اش طرفدارهای زیادی دارد، و "باراک اوباما" ریییس‌جمهور دموکرات آمریکا که برای توسعه پوشش بیمه همگانی تلاش می‌کند و سیاست‌های ضدجنگ دارد، یکی از سه رهبر محبوب سیاسی دنیاست. همچنین تحلیل‌ها حاکی از آن است که پوتین محبوبیت اخیرش را وامدار ماجرای اوکراین است که در آن توانست خاک روسیه را بزرگ‌تر کند؛ در جریان حوادث سال 2014 اوکراین، در یک همه‌پرسی که توسط دولت موقت در شبه جزیره "کریمه" برگزار شد، بیش از 96 درصد واجدان شرایط به پیوستن این منطقه در جنوب اوکراین و شرق دریای سیاه به فدراسیون روسیه رای دادند، پوتین هم ضمن امضای سند الحاق کریمه به خاک روسیه این منطقه را عضو جدایی‌ناپذیر روسیه نامید.

* با این که پوتین رهبر یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان است که با مشکلات اقتصادی فراوان و مخالفان سیاسی داخلی و خارجی و انتقادهای حقوق بشری از طرف جامعه جهانی رو‌بروست، هیچ چیز نتوانسته او را از «ورزش» دور کند، پوتین که از دوران کارش به عنوان یک مامور اطلاعاتی به جودو علاقه‌مند بود حالا چند وقت است که دان 8 خود را هم در این ورزش به دست آورده است، او همچنین در همکاری با چند نویسنده دیگر کتابی در مورد این هنر رزمی نوشته که در روسیه به نام "جودو با پوتین" منتشر شده است. می‌گویند او علاقه زیادی هم به بوکس دارد و در بین ساعت‌های کاری‌اش حداقل یک ساعت در روز شنا می کند.

پوتین

* پوتین را به عنوان یک رهبر حامی محیط زیست نمی‌شناسند، با این حال او به فضای سبز و آزاد علاقه زیادی دارد، او علاوه بر این که می‌تواند زیردریایی، هواپیما، لکوموتیو و ماشین‌های سنگین را هدایت کند، به ماهیگیری، سوارکاری و شکار هم می‌رود و تیراندازی می‌کند، گفته می‌شود که چندتایی هم گربه وحشی نگه می‌دارد؛ چند ماه پیش وقتی عکسی از اوباما و چند سگ کوچک در کاخ سفید منتشر شد، در مقابل از پوتین عکس‌هایی منتشر شد که یک یوزپلنگ را در آغوش او نشان می‌داد.

ایسنا - فاطمه کریمخان

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
فروش آردی تک برگ سند