فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



برای حمایت نهادی مختص ساخت مستند بحران تشکیل شود/ ماجرای اولین شهید مدافع حرم کرمانشاه و پسر ۹ماهه اش


علیرضا ضیایی کارگردان مستند «شیر سامرا»، که چندی پیش در بخش بیداری اسلامی و جهانی در جشنواره مردمی فیلم «عمار»، با محوریت مدافعان حرم حضور پیدا کرده بود، برای حضور در جشنواره مدافعان حرم ثبت‌نام کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، درباره اثرش گفت: شهیدی که در مستند «شیر سامرا»، درباره‌اش صحبت شده است، اولین شهید مدافع حرم کرمانشاه بوده است. اینکه وی اولین شهید استان کرمانشاه در این عرصه بود، ما را بر آن داشت تا در مورد او مستندی بسازیم و بیش از پیش به معرفی‌اش بپردازیم.

وی در ادامه افزود: اگر خاطرتان باشد طی چند سال گذشته این افراد به طور پنهانی به دفاع از حرمین در آن طرف مرزهای ایران می‌رفتند و در سکوت رسانه‌ای به شهادت می‌رسیدند و از آنها صحبتی نمی‌شد اما در حال حاضر شرایط به کلی تغییر کرده است چرا که ارزش کاری آنها بیش از پیش برای جامعه مشخص شده است. یکی از دلایل شناخته شدن بهتر کار این شهدا ورود مستندسازان به این عرصه است.

ضیایی در ارتباط با اینکه آیا برای ساخت این مستند به خارج از ایران و محل شهادت این شهید بزرگوار رفته است یا نه،‌ گفت: ما تا شهر فلوجه هم رفتیم اما نتوانستیم به آن قسمت‌ها که می‌خواهیم خود را برسانیم و اجازه تصویربرداری نیز به ما ندادند اما با فردی در آنجا آشنا شدیم و دوربین خود را به وی می‌دادیم و او هم برای ما تصویر مربوطه را ضبط می‌کرد. این فرد هر چند وقت یکبار راش‌های مورد نظرمان را به ما تحویل می‌داد.

              فرزند شهید مهدی نوری کنار قبر پدر

این مستندساز در ادامه افزود: این شهید مدافع حرم متأهل بود و زمان شهادتش دی ماه 1393 بود و تنها فرزندش که یک پسر بود در آن زمان 9 ماهش بود. آنها محل زندگی و اقامتشان تهران بود اما اصلیت این شهید به کرمانشاه باز می‌گشت. این شهید در کار خود آنقدر تبحر داشت که فرماندهی یگان ویژه در سامرا را به وی محول کردند. کار این یگان ویژه تخریب و حمله به تروریست‌های داعشی بود.

او با اشاره به اینکه نسبت به ساخت این نوع مستند دغدغه پیدا کرده است،‌ اظهار داشت:‌ به نظر من این جشنواره در درجه اول بهتر است اولین هدفش را در روشنگری ذهن مردم بگذارد. بسیاری از مردم در ذهنشان همچنان سوال‌هایی وجود دارد که چرا باید این جنگ‌ها وجود داشته باشد و یا اصلاً چرا برخی از جوانان ما خارج از مرزهای ایران به دفاع می‌پردازند.دلایل حمایت ما از عراق و سوریه چیست این‌ها سوال‌هایی است که قطعا‌ً در ذهن مردم وجود دارد و این جشنواره می‌تواند در مسیر پاسخ دادن به این سوال‌ها گام بردارد. واقعاً‌ در اولین مرحله دفاعی که از سوریه و عراق می‌کنیم برای آنها نیست بلکه برای خودمان است. در حقیقت جنگ را در آن کشورها کنترل کردیم و اجازه ندادیم به مرزهای ایران نزدیک شوند و این امنیت حاصل از خود گذشتگی جوانانمان است. مدافعین حرم دست از همه چیز می‌شویند، تا به هدف بزرگ‌تری برسند.

این کارگردان در ادامه با انتقاد از عدم حمایت‌ها برای ساخت این نوع مستندها،‌ گفت: واقعاً کسی نبود که ما را حمایت کند اگر نهادی تشکیل شود و مسئولیت ساخت این مستندها را بر عهده بگیرد، ما می‌توانیم کارهای خود را با فراغ بال بیشتری انجام دهیم. در سال‌های گذشته نمی‌توانستیم به عراق و سوریه برویم اما در حال حاضر شرایط کمی بهتر شده است، امیدواریم مدیران مربوطه کمی ما را در ساخت این مستندها کمک کنند.

انتهای پیام/ج


ویدیو مرتبط :
روایت شهید حاج حسین همدانی از تشکیل گردان های مدافع حرم