ماشین شناس/ تجربه رانندگی با «فراری کالیفرنیا» در تهران


ماشین شناس/ تجربه رانندگی با «فراری کالیفرنیا» در تهرانمجله ماشین/ ملاقات با یک مرسدس بنز یا ب‏ ام‏ و شاید هیجان‏انگیز باشد، اما با حس و حال دیدن یک خودروی سوپر اسپرت قرمز رنگ ایتالیایی قابل قیاس نیست! فراری کالیفرنیا که بر پایه مدل مارانللو طراحی شده و شباهت عجیبی با فراری کلاسیک، دینو دارد، در سال 2008 در پاریس رونمایی شد. هدف از تولید ارزان قیمت ترین ساخته فراری، راضی نگاه داشتن آن دسته از عاشقان سینه چاک فراری بود که به ‏صورت روزمره در شهر تردد داشتند و برای آن‏ها رم کردن اسب‏های سرکشی چون مدل F430 اسطوره‏ای در ترافیک‏های سنگین شهری عذاب آور بود.

در یک عصر زیبای روز جمعه با این فراری روبرو شدم. در نمای روبه‏رو، شاید جذاب‏ترین نکته همان رنگ قرمز آن باشد. ورودی هوای جلو به شکل لبخندی مضحک و به همراه چراغ‏های لوبیا شکل، کمی طراحی اتومبیل را قدیمی جلوه می‏دهد. کالیفرنیا ابهت برادران بزرگ‏تر خود، 458 و یا انزو و لافراری را ندارد، ولی توسط یک شرکت معتبر به نام پینین فارینا طراحی شده، گرچه شاید ظاهر آن کمی قدیمی شده باشد، اما این نکته را باید در نظر گرفت که ورود این خودرو در سال 2008 کولاکی به پا کرد و با قیمت مناسب و حتی کمتر از یک ساعت لوکس فراری، بسیاری از 911 سواران را به سمت فراری کشاند.
کمی به چراغ‏های جلو این اتومبیل دقت کنید. شاید ساده به نظر برسد، اما در داخل، دنیایی از هنر موج می‏زند. علاوه بر نماد اسب نقره‏ای رنگ، بالای سپر جلو نیز از لوگوی مستطیل شکل زرد رنگ استفاده شده است. روی گلگیر‏ها، عقب خودرو، بالای سیستم مولتی مدیا، زیر رکابی‏های در خودرو، پشت سری‏ها و حتی در وسط دریچه تهویه مطبوع لوگوی فراری را مشاهده خواهید کرد. امکان ندارد عکسی وجود داشته باشد که در یک گوشه، آرم فراری یا نوشته کالیفرنیا را نبینید. روی در موتور، ورودی هوا قرار دارد، مثل این که خودرو از آنجا تنفس می‏کند.

در نمای جانبی اولین نکته که چشم را خیره می‏کرد، طراحی رینگ زیبای آلیاژی و 5 پر دوبل آن با سایز 20 اینچ و نسبت 35 و پهنای لاستیک 245 در جلو و 285 در عقب بود که در وسط آن لوگوی زرد رنگ فراری و در درون آن دیسک‏های سوراخ دار و کالیپر ترمز قرمز رنگ برمبو خودنمایی می‏کرد. این ترکیب رنگ، حرفه‏ای به نظر می‏رسید. به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، یکی از ویژگی ‏های این مدل فراری، سقف جمع شونده فلزی است. این سقف در کوتاه‏ترین زمان ممکن باز و بسته می‏شود. قسمت عقب خودرو کمی پرحجم است. گلگیر‏های ورم کرده ظاهر را عضلانی‏تر جلوه می‏دهند. شاید عضلانی بودن به منزله اسم کالیفرنیا و آمریکایی بودن هم باشد.
قسمت فوقانی چراغ عقب 20 سانتی‏متر روی خودرو طراحی شده است. داخل چراغ نیز از LED‏های متعدد استفاده شده که با 16 پره شبرنگ انعکاس می‏یابند. چراغ ترمز وسط به صورت یک خط بزرگ و کشیده در زیر قوس انتهایی قرار گرفته است. دیفیوز بزرگ از دیگر نکات سپر عقب است که به همراهی دو سر اگزوز دوبل که بالای هم کار گذاشته شده‏اند زیبایی را به حد اعلا رسانده اند.

داخل خودرو، چرم طبیعی کرم رنگ و بوی آن شما را مست می‏کند. تمام قطعات با چرم پوشانده شده‏اند، فراری در طراحی کابین هیچ چیز کم نگذاشته است. صندلی‏های کرم رنگ با دور دوزی قرمز که با رنگ بدنه همخوانی دارد، استفاده از قطعات کروم روی کنسول و دور دریچه‏های تهویه هوا که به‏صورت گرد طراحی شده‏اند و آرم فراری که در هرجا به چشم می‏خورد، عالی است. این خودرو 2+2 است اما عملاً ردیف عقب جز برای نصب صندلی کودک کاربرد چندانی ندارد. کپسول متوسط آتش نشانی قرمز رنگ در قسمت زیر پای صندلی شاگرد قرار داشت، در همان لحظه یاد آتش گرفتن‏های مکرر 458 افتادم. فرمان زیبا و خوش دست آن را در دست می‏گیرم. دو اهرم تعویض دنده کرومی در طرفین جا خوش کرده است. دکمه استارت موتور در گوشه چپ فرمان قرار دارد. هنوز برای دست زدن به این دکمه قرمز هیجان‏انگیز کمی زود است. سه حالت برای رانندگی امکان‏پذیر است. حالت کامفورت، اسپرت و CTS یا سیستم کنترل پایداری خاموش، که در این حالت اتومبیل تمامی سیستم‏های کمکی را خاموش کرده و برای نابود کردن لاستیک‏های خود آماده می‏شود.

پیاده می‏شوم و در موتور را بالا می‏دهم. موتور به‏صورت قلب با دو مجرای تنفسی سر جای خود به بهترین نحو طراحی شده است. یک پیشرانه 8 سیلندر خورجینی 3/4 لیتری با توان تولیدی 453 اسب بخار تنفس طبیعی در دور 7750 rpm، که به ازای هر لیتر 106 اسب بخار نیرو تولید می‏کند. این حجم از تولید نیرو در یک موتور تنفس طبیعی جزء بالاترین درصد‏های بازدهی محسوب می‏شود و اکثر موتور‏ها این مقدار را با کمک گرفتن از سوپر شارژ‏رها و توربو شارژرها فراهم می‏کنند.
اتاق این فراری با کد F149 شناخته می‏شود. در اتاق بعدی F149 M که از سال 2014 به بعد تولید شد، حجم موتور به 9/3 لیتر کاهش یافت و از دو توربو شارژر استفاده شد که قدرت را به 552 اسب بخار رساند. اتومبیل مورد بررسی شتاب صفر تا 100 زیر 4 ثانیه داشته و به حداکثر سرعت 310 کیلومتر در ساعت دست پیدا می‏کند.

بگذارید کمی هم از نحوه ورود این خودرو به کشور بگوییم. مالک کالیفرنیا، فردی ایرانی بوده که در دبی زندگی می‏کند، وی برای تجارت و دیدن اقوام به ایران سفر می‏کند. خودرو از بندر شارجه بارگیری شده و با کشتی والفجر به گمرک بندرعباس تحویل داده شده است.
حمل خودرو 2 روز و هماهنگی‏ها با گمرک 2 روز دیگر طول کشید. هزینه کشتی و هزینه گمرک و شماره گذاری 8 میلیون تومان بوده که به آن 3 میلیون تومان دیگر بابت بیمه اضافه شد. برای مدت تردد یک ماه، که می‏توان یک ماه دیگر آن را تمدید کرد مبلغ یکصد میلیون تومان وثیقه نیز گذاشته شد که پس بازگشت، پس داده شد.

مدت اقامت این خودرو در کشور 18 روز بود که یک مسافرت چند روزه با آن به خطه شمالی کشور انجام شد. مالک در گذشته نیز یک خودروی فراری اسکودریا F430 مدل 2009 وارد کرده بود. وی از به صرفه نبودن این عمل به ما می‏گوید و اینکه همه این ماجرا‏های وارد کردن گذرموقت دردسری بیش نیست و فقط افرادی این کار را انجام می‏دهند که شیفته ماشین باشند. به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، بنزین ناسازگار از دیگر عواملی است که کار ورود سوپر اسپرت‏ها را با مشکل مواجه می‏کند. در وهله اول که همه جایگاه‏های سوخت، بنزین سوپر ندارند و دوم آنکه خود بنزین سوپر جایگاه‏های مختلف از لحاظ کیفیتی با یکدیگر فرق می‏کند. بارها موقع تست اتومبیل‏های گذر موقت به چشم مشاهده شده که کیفیت نامرغوب بنزین در حرکت و شتاب گیری و لرزش‏های ناخواسته موتور، تاثیر بسزایی داشته است.
زمانی که با فراری رانندگی می‏کردیم از گوشه و کنار متوجه نگاه‏های هیجان‏زده مردم می‏شدیم. به مکانی خلوت پناه برده تا برای عکس برداری با مشکل مواجه نشویم. اغلب جوانان مدل خودرو را از روی برند تشخیص می‏دادند، اما گاهی از طرف عابرین سوال می‏شد، این چه ماشینی است؟ بعد از شنیدن پاسخ فراری، برقی در چشمان آنها مشاهده می‏شد. گویا این نام را بارها شنیده بودند اما محصولی از آن را از نزدیک مشاهده نکرده‏اند.

مالک سوئیچ را به من تحویل می‏دهد. در را باز کرده و روی صندلی‏های لوکس قرار می‏گیرم. دکمه قرمز رنگ را فشار داده و موتور با صدایی بلند اعلام آمادگی می‏کند. سه دکمه در سمت راست من قرار دارد. دکمه سمت راست برای لانچ کردن و سمت چپ برای بردن گیربکس به حالت اتوماتیک که پس از آن باید با استفاده از دنده پشت فرمان اقدام به تعویض کنید. دکمه وسط نیز R انگلیسی را نمایش می‏داد که مخفف Rear یا دنده عقب است. کلید بالابر شیشه‏های جلو به همراه اهرم باز و بسته کردن سقف فلزی در همان جا قرار دارند.
یکی از سختی های رانندگی با فراری منبع اگزوز و صدای تحریک کننده آن است! در حال حرکت عادی و با سرعت 10 کیلومتر برساعت نیز تن صدا به نحوی بوده که دوست دارید پا را روی پدال گاز گذاشته و سمفونی زیبای آن را بشنوید. مشکل اینجاست که این تن صدا، پیوسته ذهن شما را به گاز دادن بیشتر تحریک می‏کند.

فرمان دقیق و مطیع آن تحت تسلط راننده است. داخل اتومبیل بخشی از برجستگی‏های عضلانی در موتور را مشاهده خواهید کرد. دید آینه‏ها عالی بوده و شتاب خودرو و تعویض دنده‏ها بجاست. گیربکس 7 دنده با کوچک‏ترین اشاره به اهرم مثبت یا منفی پشت فرمان واکنش سریعی از خود نشان می‏داد و بدون اتلاف زمان شیفت می‏کرد. تقسیم وزن مناسب در این سوپراسپرت 6/1 تنی، به همراه ابعاد عالی و کشش و شتاب خوب موتور همگی باعث شده تا کالیفرنیا، یعنی کم قیمت‏ترین مدل کمپانی نام آوازه فراری در نوع خود جزء بهترین‏ها محسوب شود و شما با پرداخت قیمت مناسب، از یک هندلینگ عالی و کابین لوکس بهره‏مند شوید.

منبع: مجله ماشین


ویدیو مرتبط :
تصادف با فراری کالیفرنیا هنگام تست رانندگی! - موتوری