سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



عربستان می‌خواهد کشورهای عربی را علیه لبنان بسیج کند/کینه سعودی‌ها از حزب‌الله به دلیل حمایت از دولت سوریه


به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه در مطلبی در صفحه اینیستاگرام خود نوشت: عربستان سعودی نه تنها تا این لحظه به توصیه متحدین خود برای کاهش تنش با ایران گوش فرا نداده است بلکه با تلاش جهت مجبور کردن کشورهای عربی برای دفاع از سیاست‌های غیرمنطقی خود، اتحادیه عرب را به عرصه‌ای برای باز شدن اختلافات میان کشورهای عربی تبدیل کرده است.

وی بیا بیان اینکه جلسه اخیر کشورهای عضو اتحادیه عرب تماما مملو از اختلاف میان کشورهای عربی بود، افزود: این اختلافات ناشی از فشارهای سیاسی فزاینده سعودی بر کشورهای عربی بود.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه عربستان بعد از آنکه با فشارهای سیاسی و نادیده گرفتن برخی نقطه نظرات کشورهای عربی، سوریه را از اتحادیه عرب اخراج کرد، گمان می‌کرد که با اینکار مقدمه سقوط دولت سوریه را فراهم کرده است، تصریح کرد: حالا بعد از ناتوانی از سرنگونی دولت سوریه، عربستان تصمیم گرفته است کشورهای عربی را علیه یک کشور دیگر عربی یعنی لبنان بسیج کند.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه عربستان که کینه حزب‌الله لبنان را به خاطر حمایت از دولت سوریه در دل دارد، حالا با فشار بر دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و همراهی آنان، دولت لبنان را تحت فشار قرار داده‌اند که باید حزب‌الله لبنان را از صحنه سیاسی لبنان خارج نماید، ادامه داد: عربستان برای اینکار اصرار داشته است که اتحادیه عرب، لبنان را یک گروه تروریستی معرفی کند.

وی تصریح کرد: لبنان و عراق با این تصمیم اتحادیه عرب همراهی نکرده‌اند. متعاقبا سعودی و متحدینش ناجوانمردانه برای تنبیه لبنان اعلام کردند که تمام اتباع آنها باید لبنان را ترک کنند. تنها امارات بوده است که در موضعی آسان‌تر تنها سفر اتباع خود به لبنان را ممنوع کرده است.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به اینکه وزیر خارجه عربستان برای اعلام نارضایتی خود از تصمیم عراق هنگام سخنرانی وزیر خارجه عراق جلسه را ترک کرده است، عنوان کرد: سعودی، بحرین، کویت، امارات و قطر نیز به هنگام تصویب قطعنامه سنتی اعلام همبستگی اعراب با لبنان در برابر تهدیدات صهیونیستی به این تصمیم رای ممتنع دادند.

بعیدی‌نژاد افزود: عمان تنها کشوری از اعضای شورای همکاری خلیج فارس بوده است که با هیچیک از تصمیمات جمعی دیگر اعضای شورای همکاری همراهی نکرده است.

وی با بیان اینکه امروز لبنان هدف ناجوانمردانه سعودی قرار گرفته است که از جمله کمک وعده داده چهار میلیاردی خود به آن کشور را متوقف کرد، اظهار داشت: این در شرایطی است که حزب‌الله بخش مهمی از نظام سیاسی لبنان و به ویژه بخشی از دولت و مجلس این کشور است و تهدید به اخراج این مظهر مقاومت علیه صهیونیسم واقعا با هیچ منطقی همخوانی ندارد.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه عربستان به جای تلاش برای جبران اشتباهات خود در سوریه هنوز دنبال قربانی می‌گردد و حالا قصد تنبیه لبنان را دارد، تصریح کرد: در جلسه اخیر اتحادیه عرب، این عرب بود که علیه عرب و مقاومت شمشیر می‌کشید و صهیونیست‌ها هم آرام و با لبخند نظاره‌گر بودند.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه عربستان سعودی با فشار بر متحدین خود در نشست اخیر وزیران خارجه، اتحادیه عرب را مجبور کرد که ایران را یک تهدید قلمداد کنند و از ایران بخواهند که از دخالت در امور کشورهای عربی خودداری کند، ادامه داد: اینجاست که باید گفت اگر کشورهای عرب گوش شنوا به نصیحت کشورهای دیگر و دیگر خردمندان کشورهای خود ندارند اقلا به دیدگاه متحدین خود گوش فرا دهند.

وی عنوان کرد: اوباما متحد خود آنها در کمتر از یک سال پیش در مصاحبه معروف خود با توماس فریدمن تحلیلگر معروف روزنامه نیویورک تایمز خطاب به عربستان و متحدینش چنین گفت: «متحدین سنی مذهب ما مانند عربستان در کنار تهدیدات واقعی خارجی با تهدیدات داخلی چندی مواجه هستند؛ مردم زیادی از جمعیت خود که در واقعی با حکومت بیگانه هستند، جوانانی که بیکارند، یک ایدئولوژی حاکم که مخرب و پوچ انگارانه است و در مواقعی این احساس که هیچ برون رفت مشروع سیاسی برای مواجهه با نارضایتی‌ها وجود ندارد. بنابراین بخشی از کار ما با این کشورها آنست که به آنها بگوییم: در کنار آنکه چگونه می‌توانیم توان آنها را در برابر تهدیدات خارجی افزایش دهیم اما همینطور چگونه می‌توانیم نهاد سیاسی آنها را هم در کشورهای خود تقویت کنیم تا جوانان سنی احساس کنند که چیز دیگری بغیر از داعش هم وجود دارد که آنها امکان انتخاب آن را دارند. من فکر نمی‌کنم که بزرگ‌ترین تهدیدی که آنها با آن مواجه هستند حمله ایران به آنها باشد. بزرگ‌ترین تهدید علیه این کشورها نارضایتی درونی در خود این کشورهاست. این البته مباحثه سختی است که ما با آنها خواهیم داشت اما بحثی است که چاره ای نداریم که با آنها داشته باشیم."

انتهای پیام 


ویدیو مرتبط :
نقش حزب الله لبنان در دفاع از مرز لبنان سوریه