سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



اعتماد از دست رفته بر سر اشتغال جوانان


سلامت نیوز: فقر، رفاه، کلمات عجیب و غریب و ناملموسی نیستند. واژگانی به دردناکی عمیق مردم سرزمین مان که در آن گاهی غوطه ور می‌شوند و راهی برای رهایی شان می خواهند تا راه هایی را برای آسودن بیشتر بیابند. درهای گاه بسته ای که به روی شان باز نمی شود یا باز می شود اما به سختی. در این روزگاری که گریز از این واژگان با بن بست هایی روبرو می شود. تا جایی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خانه ملت می رود و پیشنهاد می دهد، مجلس، کمیته‌ای برای مبارزه با فقر و افزایش رفاه تشکیل دهد و این شاید حرکتی باشد برای مدد خواستن از ملت در سالی که همدلی و همزبانی، دولت و ملت نام گرفته است.

تشکیل کمیتهبه گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار نوشت: علی ربیعی با اعلام موضوع تشکیل کمیته خاص برای مبارزه با فقر و ... تاکید می کند: اتخاذ سیاست های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای ایجاد اشتغال لازم بوده و دولت در حال ایجاد زمینه سرمایه گذاری جدید است. وی همچنین می افزاید:‌ ما با شرایطی مواجه هستیم که به رغم سیاست گذاری‌های دولت یازدهم منابع از قبل مصرف و پیش خور شده است و لازم است در این شرایط با کمک نمایندگان در برنامه ششم تدابیر لازم را بیندیشیم. با لغو تحریم‌ها و افزایش اعتماد به سرمایه‌گذاران دولت در حال ایجاد زمینه سرمایه گذاری جدید است و باید سیاست‌هایی اتخاذ کنیم که در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت معضل بیکاری را حل کند.

کلیدواژه هایی از جنس فقربیکاری، فقر، اشتغال، رفاه، کلیدواژه هایی هستند که علیرغم فاصله زیاد مفهومی اما ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. همانطور که در گزارش های منتشر شده هر روزه شاهد آن هستیم که خیل عظیم تحصیل کرده های بیکار به بازار نابسمان کاری وارد می‌شوند. ربیعی در این زمینه می گوید: دو ابزار مهم ایجاد اشتغال که بودجه عمرانی و تسهیلات بانکی هستند تضعیف شده‌اند. اما به گفته وی، سه مساله اصلی وجود دارد و آن هم این است که بیکاری، فقر، رفاه اجتماعی و سرمایه گذاری صندوق ها، مشکلاتی را در مسیر ایجاد می کنند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه می دهد: من در وزارت‌خانه‌ای قرار گرفتم که اگر چه پاسخگویی هم افزایش یافته اما با زندگی مردم ارتباط فراوان دارم و مسائل وزارت‌خانه‌ای به گونه‌ای است که اگر پاره‌ای از آنها را حل کنم به اسلام خدمت کرده‌ام که البته این امر بدون همکاری مجلس امکان‌پذیر و قابل انجام نیست.

روند مناسبی نداریمآمارها گویای روند مناسبی در مسیر اشتغال فارغ التحصیلان نیستند. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در فاصله 25 سال به دو و نیم برابر رسیده و با وجود 23 برابر شدن تحصیلات دانشگاهی در بین زنان، بیکاری آنها نمودار رو به بالایی را در پیش گرفته است. شاید نامناسب بودن مکانیزم های بازار کار سبب شده که حدود چهل درصد جویندگان شغل، ترجیح دهند از طریق بند «پ» برای خود کاری را دست و پا کنند و دیگران که از این بند محروم هستند، باید دست روی دست بگذارند تا ببینند چه سرنوشتی در مسیر کاری شان بایددر پیش گرفته شود. در سال جاری، نرخ بیکاری به اندازه 18 درصد و فارغ التحصیلان بین 21 و نیم تا 22 درصد اعلام می شود و این می رودتا بازار کار را با بحرانی عجیب و غریب مواجه کند. می گویند بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی، کاربلد نبوده و نیاز به آموزش عملی در محیط کار دارند. حال این نکته بسیار نمود پیدا می کند که آموزه ها و واحدهای دانشگاهی آیا منطبق بر بازار کاری فعلی هست یا نیست؟

ارثیه ای از دولت قبلوزیر کار می گوید: دولت در شرایط خودساخته‌ای قرار ندارد و این شرایط برای دولت به ارث رسیده و لازم است که اصلاحات اساسی در آن انجام دهد و تصمیمات اساسی بگیرد که این هم نیاز به وحدت دارد. دولت در شرایطی اقتصاد را در دست گرفت که وضعیت بانکها و یارانه‌ها و اقتصاد مطلوب نبود و اعتماد در این عرصه از دست رفته بود. در این شرایط ما از کنترل تورم دفاع می‌کنیم چون اگر این کار انجام نمی‌شد و سراغ رشد تولید می‌رفتیم تورم رشد تولید را می‌خورد. الان تورم کنترل شده به طوری که از صف‌های طولانی ارز و طلا خبری نیست و البته برای خروج از رکود تورمی انباشته شده با کسری 56 درصد نیازمند ائتلاف ملی و کار همه جانبه هستیم. وی ادامه می دهد: استراتژی دولت به خصوص شخص آقای رئیس جمهور این است که فارغ‌التحصیلان در هر مقطع مهارت داشته باشند که ما این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم. تمامی درآمدهای هدفمندی به یارانه‌ها داده شده است و چیزی به فنی و حرفه‌ای و اشتغال نتوانستیم بدهیم.

حمایت های غذاییاما در اینجا گویا، تنها راه چاره مبارزه با فقر، اشتغال عنوان نمی‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در خصوص موضوع غذا و حمایت های غذایی می افزاید: ‌بحث دیگر در خصوص موضوع غذا و حمایت‌های غذایی است که ما برای اولین بار در دهه گذشته اقداماتی در مورد حمایت غذایی و مبارزه با فقر غذایی و درمانی انجام دادیم، اقداماتی که در شورای عالی رفاه صورت گرفت، شورایی که 8 سال تعطیل شده بود و ما آن را احیاء کردیم. 5 درصد از جمعیت کشور حتی اگر کل درآمدنشان را صرف تامین غذا کنند باز هم ناتوان خواهند بود برای حل مشکلات این دسته نیاز به ائتلاف و همبستگی وجود دارد. ربیعی درباره تعیین و افزایش مزد، معتقد است: در طول دو سال گذشته در بخش تامین اجتماعی 25 درصد و در سال سوم 15 درصد به مزد این قشر افزوده شد، حال این که پیش از آن فاصله تورم و مزد 75 درصد شده بود. در وزارت کار بیش از 10 میلیون نفر بیمه شده‌اند. بیش از 80 درصد از منابع مالی طرح تحول سلامت بدوش سازمانهای بیمه گر است . ما این سازمان‌ها را پویا تر کرده ‌ایم تا این منابع تامین شود، با این رویکرد بیش از 10 میلیون دفترچه دادیم که 80 درصد از این افراد کسانی هستند که زیر یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند و جزء حاشیه نشین‌های شهر هستند؛ ما برنامه مدونی برای مبارزه با فقر داریم. در نهایت می گوید: اگر مجلس کمیته‌ای برای مبارزه با فقر و افزایش رفاه تعیین کند وزارت کار آمادگی همکاری با این کمیته دارد.


ویدیو مرتبط :
اشتغال زایی برای جوانان مؤمن و انقلابی