فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



صیانت از میراث فرهنگی نیازمند عزم ملی


به گزارش خبرنگار ایرنا، 29 اردیبهشت هر سال که به نام روز میراث فرهنگی نامیده شده فرصتی برای نهادینه کردن فرهنگ مشارکت مردم و یادآوری چالش های صیانت میراث فرهنگی برای تلاش بیشتر مسئولان است.
آثار فرهنگی شهرستان گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد که یادگار تمدن پنج هزار ساله دولت عیلامی بوده است در صورت توجه مردم و مشارکت مسئولان می تواند راهکاری برای توسعه صنعت گردشگری باشد.

*بهره وری اصولی از بناهای تاریخی ضرورتی برای صیانت
پژوهشگر آثار تاریخی گفت: استفاده از ظرفیت های طبیعی در خنک یا گرم کردن بناهای به جا مانده از گذشتگان یکی از قابلیت های شناخته شده بناهای تاریخی است که امروزه می تواند در کاهش انرژی سازه های مسکونی و تجاری کاربرد داشته باشد.
محمد علی حیدری افزود: تشکیل کارگروه های کشف قابلیت های هر بنا برای مرمت و تغییر کاربری از کارهایی است که می تواند ضمن استفاده مفید از این گنجینه های ارزشمند از آن در رونق گردشگری بهره برد.
وی با اشاره به آثار به جا مانده از شهر 'چرزو' در روستای دیل شهرستان گچساران در کنار قابلیت های طبیعی تصریح کرد: می توان با تبدیل بناهای تاریخی به مراکز هنری و مسافرخانه ها از تخریب آنها پیشگیری و زمینه جذب توریست در این منطقه را فراهم کرد.
این پژوهشگر آثار تاریخی با یادآور صیانت از آثار نیاکان به عنوان هویت ملی گفت: بخشی از عوامل تخریب بناهای تاریخی به دلیل گذشت زمان، عوامل طبیعی مانند باد و باران بوده که توجه مسئولان برای مرمت را نیاز دارد.
وی نوشتن یادگاری بر آثار تاریخی، دستبرد سودجویان برای دستیابی به گنج و برخی عوامل انسانی روند تخریب این بناهای ارزشمند را بیشتر کرده که این امر ضرورت مشارکت مردم برای حفاظت از آنها را بیشترکرده است.

*چالش ها و ظرفیت های میراث فرهنگی
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: این اداره به دلیل کمبود نیروی انسانی و نبود تجهیزات خودرویی برای صیانت از آثار تاریخی و برخورد به موقع با معترضان به حریم آثار تاریخی دچار مشکل است.
رحیم خردمند خواستار احداث ساختمان، تامین نیروی انسانی و تجهیز خودروی این اداره شد.
وی تصریح کرد: 60 اثر تاریخی در شهرستان باشت تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
خردمند از شناسایی 30 اثر تاریخی دیگر برای ثبت ملی در این شهرستان خبر داد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت:پل تاریخی بریم،دگور دوپا،چهار صفته خان احمد و اشکفت شاه از مهمترین آثار تاریخی به ثبت رسیده این شهرستان است.
خردمند ابراز کرد: قشرهای مختلف مردم می توانند با گزارش هرگونه اقدام منفی شامل تخریب، تصرف، تجاوز، ساخت و ساز، حفاری غیرمجاز و یا قاچاق اشیای تاریخی به مسئولان اداره میراث فرهنگی این شهرستان در حفظ مواریث فرهنگی و تاریخی منطقه سهیم باشند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گچساران گفت: این شهرستان دارای 137 اثر میراث فرهنگی ثبت شده است.
هومن عنایی افزود: این آثار مربوط به دوره های مختلف تاریخی بوده است.
وی پل خیری محمد خان و قلعه بابا کلان، کاروان سرای خان عوض صفوی، قلعه آرو کهنه و گنبد لیشتر از آثار به جامانده دوره قبل از اسلام در این شهرستان است.
عنایی در ادامه ابراز کرد: 9 اثر تاریخی در این شهرستان در حال تخریب است و نیاز به بازسازی و نگهداری دارد.
وی ادامه داد: برای بازسازی این تعداد اثر تاریخی بیش از 15میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
عنایی این آثار را شامل اثر تاریخی کاروان سرای خان عوض صفوی، قلعه آرو کهنه، کوشک گدنگون، گنبد لیشتر، گنبد بابا کلان، پل خیری و محمد خان، قلعه شامبراکان و ده برج ذکر کرد.
عنایی تصریح کرد: سیاست اصلی اداره میراث فرهنگی نهادینه کردن فرهنگ حفظ و احیای آثار تاریخی به دست مردم است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: با این فرهنگ سازی مردم به عظمت هویتی و تمدنی خود پی برده و در راستای حفظ هویت خود، فرهنگ حفظ آثار را اشاعه خواهند کرد.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 726 اثر تاریخی،فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
مسعود شفیعی افزود: این آثار شامل بناهای تاریخی، کاروانسراها، پل ها، قلعه ها، بقاع متبرکه،زیرساخت های زندگی اجتماعی ایرانیان کهن مانند آب انبارها، آثار طبیعی و صنایع دستی است.
وی گفت: تاکنون 208 محوطه تاریخی،49 اثر فرهنگی نظیرآداب و رسوم، 10 پل، 19 گورستان و دو اثر طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی است.
شفیعی تصریح کرد: بناهای تاریخی،کاروانسراها، پل ها، قلعه ها از دیگر میراث فرهنگی ثبت شده در این استان است.
وی ابراز کرد: تعیین حریم 49 اثر تاریخی و اجرای طرح مطالعاتی برای تعیین حریم 200 اثر دیگر از برنامه های صیانت از آثار تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد:نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه ، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه ،دو گوردو پا در باشت از جمله آثار تاریخی مهم کهگیلویه وبویراحمد است.
وی اظهار کرد:آیین استقبال از ماه محرم در روستای امامزاده علی (ع) چرام، مراسم نذری روستای دشت رز بویراحمد، دمام زنی حسینیه حضرت قاسم (ع) گچساران، مویه خوانی و آیین شام غریبانه کهگیلویه، آیین تعزیه خوانی سنتی لنده و آیین تعزیه خوانی سنتی سوق از آثار معنوی ثبت شده در این استان است.
وی ابراز داشت: امامزاده محمود طیار(ع)، امامزاده علی (ع) چرام، امامزاده معصوم (ع) دهدشت، امامزاده ابراهیم (ع)، امامزاده بی بی شهر بانو (س)، امامزاده بابا احمد(ع)، امامزاده عبدالله بی منجگان (ع) و امامزاده پیرپلنگ(ع) در دیشموک از اماکن متبرکه به ثبت رسیده در فهرست ملی است.
شفیعی ابراز کرد: آثار میراث فرهنگی با هدف صیانت بهینه ثبت ملی می شود.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این که 92درصد از اشیای تاریخی این استان امکان بازدید عمومی ندارد، گفت: تکمیل موزه یاسوج نیازمند 30 میلیارد ریال اعتبار است.
مسعود شفیعی افزود: هم اکنون از تعداد سه هزار و622 شیء تاریخی کهگیلویه و بویراحمد تنها 300 مورد آن امکان نمایش و عرضه عمومی را دارد.
وی اظهار کرد: اشیاء تاریخی این استان که مربوط به دوره های ساسانی تا اسلامی است به دلیل محدودیت مکان هم اکنون در مخزن نگهداری می شود.
شفیعی تصریح کرد: موزه در حال ساخت کهگیلویه و بویراحمد 13 میلیارد و 300 میلیون ریال اعتبار مصوب دارد که در صورت اختصاص عملیات اجرایی آن شتاب خواهد گرفت.
وی بیان کرد: پیشرفت فیزیکی این طرح حدود 70درصد است که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال 95 بهره برداری می شود.
شفیعی اظهار کرد: عملیات اجرایی موزه جدید باستان شناسی یاسوج از سال 86 آغاز شد.
وی اظهار کرد: مساحت این موزه با احتساب محوطه سازی 9 هزار مترمربع و زیربنای آن نیز دو هزار و 700 مترمربع است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:موزه فعلی باستان شناسی یاسوج که تنها موزه استان است در سال 80 به مساحت 130 مترمربع در اداره میراث فرهنگی شهرستان بویراحمد واقع در خیابان گلستان چهار این شهر افتتاح شد.

*اقدامات عملی برای احیا
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: هشت رشته فراموش شده صنایع دستی این استان در دولت یازدهم احیا شده است.
سید روح الله وحدتی پور افزود: مفرش بافی، جاجیم بافی، رنگرزی سنتی، نی چی بافی، گچمه بافی و سیاه چادر بافی از رشته های احیا شده صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در سه سال اخیر بوده است.
وی احیای 10 صنایع دستی منسوخ دیگر را از برنامه های مهم رونق صنایع دستی این استان در سال 95 ذکر کرد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سبد بافی، هوربافی، مشته بافی و سفره بافی از جمله صنایع دستی فراموش شده است که براساس برنامه در سال جاری احیا می شود.

*تلاش برای جلب مشارکت های مردمی
مسئولان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری جشنواره میراث فرهنگ در پارک ساحلی یاسوج خبر دادند.
این متولیان پوشیدن لباس های محلی از سوی شرکت کنندگان و مسابقه درباره میراث فرهنگی را از بخش های مختلف این آیین اعلام کردند.
این جشنواره روز سه شنبه 29 اردیهشت برگزار خواهد شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با حدود 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
این استان بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
8143/6162/1662

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
عزم ملی در صیانت از بافت تاریخی کشور