به دلیل دریافت کمک‌های مالی خارجی، مرکز مشاوره حقوقی زنان در چین بسته شد


یک مرکز مشاوره حقوقی به زنان در چین به دلیل دریافت کمک‌های مالی از خارج از کشور تعطیل شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، روزنامه گلوبال تایمز چین امروز (سه شنبه) نوشت، این مرکز حقوقی کمک به زنان در چین پس از آنکه هیلاری کلینتون، نامزد پیشروی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد از آن حمایت مالی می کند به دستور پلیس پکن بسته شد. این مرکز مشاوره حقوقی برای زنان به نام "ژونگزه" در پکن به زنان کم درآمد در چین به صورت رایگان مشاوره حقوقی می داد.

این مرکز که از بنیاد فورد در آمریکا نیز کمک می گرفت در بیانیه‌ای اعلام کرد: این درخواست از سوی پلیس پکن در نتیجه دریافت کمک‌های خارجی است.

مطلب منتشر شده در روزنامه گلوبال تایمز چین پس از آن منتشر شده که کارمندان این موسسه در چین گزارش دادند پلیس به اعمال فشار برای منع استفاده از منابع مالی خارجی در موسسات خیریه می پردازد و این روزنامه موسسه مذکور را به استفاده از این منابع مالی متهم کرده که برخلاف سیاست‌های دولت پکن است.

چین ماه گذشته میلادی یک فعال حقوق بشری از سوئد را به خاطر کمک به وکلای چینی دستگیر و اخراج کرد. این مرد در تلویزیون دولتی چین به جرم خود اعتراف کرد.

مرکز مشاوره حقوقی زنان در پکن پس از کنفرانس سازمان ملل درباره زنان در پکن به سال 1995 توسط "گائو جیانمی" تاسیس شد و نمادی برای تلاش جامعه مدنی چین به منظور کمک گرفتن از دادگاه‌های این کشور برای به چالش کشیدن بی عدالتی‌هاست.

این مرکز در بیانیه خود آورده است که روز دوشنبه به دستور پلیس پکن بسته شد و بدون توضیح اضافی از حامیانش تشکر کرد.

هیلاری کلینتون با اشاره به کنفرانس سال 1995 در پکن گفت: حقوق زنان حقوق بشر است. مرکز مشاوره حقوقی پکن باید به فعالیت خود ادامه دهد. من درکنار این موسسه هستم.

براساس قوانین دولت پکن، حزب کمونیست چین کنترل امور در جامعه مدنی این کشور را برعهده دارد و تاکنون بیش از 130 تن از فعالان حقوق بشری و وکلا دستگیر شده‌اند.

پکن در حال آماده سازی قانونی است که براساس آن پلیس بیش از گذشته بر سازمان‌های غیردولتی خارجی در کشور کنترل و نظارت خواهد داشت.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مرکز مشاوران حقوقی و وکلای استان یزد