آیا لای‌فای اینترنت سریع‌تر و آینده‌ای پاک‌تر را رقم می زند؟


از لای فای می توان در هر جایی که سیستم روشنایی وجود دارد، استفاده کرد. در یک استادیوم، در یک پارکینگ، از خودرویی به خودرو دیگر که دارای چراغ های جلو و عقب ال‌ای‌دی هستند، حتی ساعت زنگدار شما می تواند با قهوه ساز ارتباط برقرار کند تا زمان درست کردن قهوه را اطلاع دهد.

عصرایران؛ محمد مهدی حیدرپور - سال ها پیش از آن که برق و چراغ برقی کشف شود، مردم از نور برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کردند. این روش از مزایای بیشتری نسبت به روش های دیگر برخوردار بود که از آن جمله می توان به حرکت با سرعت نور در مسافت های بسیار طولانی بدون آن که اختلالی در آن ایجاد شود، اشاره کرد.

آیا لای‌فای اینترنت سریع‌تر و آینده‌ای پاک‌تر را رقم می زند؟

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، اکنون ابزار قدیمی برقراری ارتباط بار دیگر به شکل و نام جدید «لای فای» (Li-Fi) در کانون توجه قرار گرفته است. استفاده از نور به جای امواج رادیویی مزایای بسیاری دارد؛ نور به طور کامل امن است زیرا خطی دیداری محسوب می شود و فوق العاده سریع است، شاید به سرعت 224 گیگابیت در ثانیه. همان گونه که پروفسور «هارالد هاس» از دانشگاه ادینبورگ و خالق اصطلاح لای فای اشاره کرده است، لای فای می تواند تقریبا همه جا در دسترس باشد و افراد بیشتری از آن بهره ببرند.

مشکل فعلی تعداد بیش از حد کاربران در یک فضای بسیار محدود است و این که هر فردی قصد دارد سهمی از پهنای باند که بسیار محدود است را به خود اختصاص دهد. اما با استفاده از چراغ های موجود در مراکز خرید می توان چند ده هزار برابر ظرفیت بیشتر نسبت به وای فای را در اختیار داشت. می توان خیابان های یک شهر را با لای فای مجهز کرد و یا می توان آن را در سیستم مترو و فرودگاه ها به کار گرفت. عنصر اصلی که به آن نیاز دارید چراغ های ال‌ای‌دی (LED) هستند که برای لای فای مورد استفاده قرار می گیرند.

آیا لای‌فای اینترنت سریع‌تر و آینده‌ای پاک‌تر را رقم می زند؟

از لای فای می توان در هر جایی که سیستم روشنایی وجود دارد، استفاده کرد. در یک استادیوم، در یک پارکینگ، از خودرویی به خودرو دیگر که دارای چراغ های جلو و عقب ال‌ای‌دی هستند، حتی ساعت زنگدار شما می تواند با قهوه ساز ارتباط برقرار کند تا زمان درست کردن قهوه را اطلاع دهد. در حقیقت، هر چیزی که به چراغ ال‌ای‌دی مجهز است می تواند با هر چیز دیگری دارای چراغ ال‌ای‌دی صحبت کند. در این میان، نیازی به فرستنده ای جداگانه وجود ندارد زیرا از امواج رادیویی استفاده نمی شود.

از آنجایی که ما هزینه روشنایی را پرداخت می کنیم، لای فای می تواند در صرفه جویی مقدار زیادی انرژی نیز نقش داشته باشد. تمام کاری که باید انجام دهیم افزودن یک ریزتراشه به هر دستگاه روشن‌سازی بالقوه است و سپس این ریزتراشه با دو کاربرد پایه ترکیب می شود: روشنایی و انتقال بی سیم داده. در آینده نه تنها ما چند میلیارد چراغ روشنایی خواهیم داشت بلکه ممکن است چند میلیارد لای فای در سراسر جهان برای آینده ای پاک‌تر، سبزتر و حتی روشن‌تر داشته باشیم.

برای خواندن مطالب بیشتر در زمینه علم و فناوری به اینجا مراجعه کنید.


ویدیو مرتبط :
لای -فای صد برابر سریع تر از وای -فای