سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اجرای طرح «۳-۳» در ۶۰ درصد دبستان‌های کشور/ جذب ۷۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل/جدول دروس متوسطه دوم تصویب شد


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که با اصحاب رسانه در ساختمان مرکز وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با تبریک ایام‌الله دهه فجر، اظهار داشت: امیدواریم که در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در 7 اسفند و همچنین در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور حداکثری مردم را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در دو بُعد از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: یکی بُعد کیفی و اثرگذاری آن است و متولی تربیت نسل آینده کشور است، نسلی که قرار است اداره کشور را داشته باشد و آموزش و پرورش زیرساخت منابع انسانی را تشکیل می‌دهد؛ تربیت نیروی انسانی و انتقال فرهنگ از نسل گذشته به نسل آینده به عنوان کارکرد شناخته می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش به لحاظ کمیت اهمیت بالایی دارد،‌ افزود: در حال حاضر بیش از 13.5 میلیون دانش‌آموز در 105 هزار مدرسه در 750 منطقه آموزشی مشغول به تحصیل هستند و این گستردگی در سطح سازمان‌های دولتی بیشترین مقدار است.

وی یادآور شد: بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت را آموزش و پرورش تشکیل می‌دهد و به تعبیر مقام معظم رهبری ما 40 میلیون مخاطب مستقیم یعنی یک میلیون همکار، 13 میلیون دانش‌آموز و 26 میلیون والدین دانش‌آموزان را داریم.

فانی اضافه کرد: دانش‌آموزان نیز اقوامی دارند که اگر آنها را نیز حساب کنیم آموزش و پرورش کل جامعه را مورد خطاب قرار دارد و کوچکترین تصمیمات و حرکاتی که در این وزارتخانه شکل می‌گیرد مستقیماً جامعه را متأثر می‌کند و به همین دلیل اصحاب رسانه نسبت به این دستگاه حساس هستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: لازم می‌دانم ابتداً اقدامی از وزارت آموزش و پرورش در 2 سال و نیم عمر دولت تدبیر و امید انجام داده است را ارائه کنم.

وی تصریح کرد: در رابطه با پوشش تحصیلی پیش‌دبستانی سال 90 پوشش پیش‌دبستانی 38.2 درصد بود یعنی به ازای هر صد کودک، 38.2 درصد بود اما امسال این نسبت به 55.3 درصد رسیده است که این تغییر ظرف دو سال اتفاق افتاده و جهت‌گیری نیز مناطق محروم و دو زبانه بوده است یعنی مناطقی که زبان و گویش آنها فارسی نیست.

فانی با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌دهد هر چه دوره پیش‌دبستانی در مناطق دو زبانه گسترش یابد، افت تحصیلی کاهش می‌یابد، افزود: این می‌تواند هم در گسترش زبان فارسی که وجهه قالب وحدت ملی است، مؤثر باشد و هم کاهش افت تحصیلی را شامل شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دوره ابتدایی یادآور شد: در دوره ابتدایی وضعیت بهتری نسبت به پیش‌دبستانی داریم؛ دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم دوره‌های رسمی هستند، دوره ابتدایی در آغاز تحویل کار ما 98.3 درصد پوشش دوره ابتدایی بود که در حال حاضر به 98.45 درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: هر چه به صد درصد در دوره ابتدایی نزدیک‌تر شویم ارائه خدمات آموزشی مشکل‌تر می‌شود و علت آن، این است که دو دلیل برای افزایش تحت پوشش داریم. یکی حضور آموزش و پرورش و دیگری حضور مردم در مدارس است.

* 4800 مدرسه با کمتر از 5 دانش‌آموز داشته‌ایم

فانی با بیان اینکه در سال گذشته در کل کشور 110 مدرسه با یک دانش‌آموز داشته‌ایم، افزود: این نشان می‌دهد که سیاست دنبال شده آموزش و پرورش این است که برای فقط یک دانش‌آموز نیز مدرسه داریم و 4800 مدرسه با کمتر از 5 دانش‌آموز داشته‌ایم و این نشان می‌دهد تلاش برای افزایش تحت پوشش دوره ابتدایی است.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: اینکه به صد درصد پوشش نرسیده‌ایم نشان می‌دهد خانواده‌ها نسبت به ثبت‌نام خود اقدام نمی‌کنند که یکی علت فرهنگی است که دختران دانش‌آموز را در بعضی مناطق به مدرسه نمی‌فرستند و دیگری دلیل اقتصادی است.

وی افزود: از سال تحصیلی 94-93 و در ادامه نیز امسال سیاست انسداد مبادی بی‌سوادی را آغاز کرده‌ایم یعنی تلاش می‌کنیم بیسواد جدیدی تولید نشود.

فانی گفت: سال گذشته با مراجعه به خانه‌ها موفق شدیم 46 هزار کودک را در پایه اول ثبت‌نام کنیم و امسال نیز با مراجعه به خانه‌ها 25 هزار نفر دیگر را توانستیم به کلاس درس بیاوریم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر این اقدام صورت نمی‌گرفت این دانش‌آموزان جزو بیسوادان آینده بودند و امیدواریم روزی برسد که یک دانش‌آموز نیز در خانه نماند و وظیفه آموزش و پرورش یعنی تشکیل کلاس و مدرسه اقدامی است که صورت گرفته و مشکلی در دوره ابتدایی نداریم.

وی با بیان اینکه در متوسطه اول پوشش دانش‌آموزان ما 94 درصد است، گفت: در مقایسه با سال‌های گذشته این میزان بالاست و در متوسطه دوم نیز 82 درصد تحت پوشش داریم؛ در متوسطه اول و دوم نظام ما چند معلمه است یعنی در متوسطه اول 6 تا 7 معلم متخصص نیاز داریم و در متوسطه دوم حدود 10 معلم متخصص نیاز است.

فانی بیان داشت: در روستاهایی که یک یا دو دانش‌آموز باشد تأمین معلم برای مقطع متوسطه آنها غیرممکن است که از روش‌های مختلف برای تحت پوشش قرار دادن استفاده کرده‌ایم، یکی روش روستا مرکزی است که روستایی که مرکزیت دارد دانش‌آموزان را در متوسطه اول و دوم با مینی‌بوس به آنجا جابه‌جا می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به روش دیگر یعنی مدارس شبانه‌روزی خاطرنشان کرد: در بعضی مناطق به دلیل صعب‌العبور بودن قادر به جابه‌جایی دانش‌آموزان نیستیم و ناچاریم در مدارس شبانه‌روزی آنها را ثبت‌نام کنیم و در حال حاضر بیش از 400 هزار دانش‌آموز در کشور وجود دارد که در این مدارس تحصیل می‌کنند که به لحاظ اسکان و تغذیه کار پرهزینه‌ای است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم با کیفیت بالا این مدارس را اداره کنیم و از 2 سال پیش طرح خوداتکایی در شبانه‌روزی‌ها اجرا می‌شود یعنی دانش‌آموزان شبانه‌روزی به دلیل وجود وقت اضافی، از وقت آنها برای کارهای تولیدی و درآمدزا استفاده می‌شود که این در تعداد قابل توجهی از شبانه‌روزی‌ها اجرا می‌شود.

فانی اضافه کرد: در خراسان جنوبی، دانش‌آموزان به خصوص دختران می‌توانند کشت زعفران را داشته باشند و از درآمد آن سودی در اختیار آنها قرار گیرد و یا در جاهای دیگر از صنایع دستی استفاده می‌شود که هم اوقات فراغت آنها پر شده و نیز درآمدی کسب می‌کنند.

* اجرای طرح رتبه‌بندی برای ۸۳۰ هزار فرهنگی

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: در دوره ابتدایی به دلیل 6 ساله شدن فاصله سنی دانش‌آموز اول و ششم ابتدایی زیاد است و مشکل تربیتی ایجاد می‌کند، در حال حاضر موفق شده‌ایم در مدارس ابتدایی که بیش از 200 دانش‌آموز دارد و در 60 درصد آنها مدارس ابتدایی را به شکل 3 کلاس اول در یک مقطع و 3 سال دوم را در مقطع دوم ساماندهی کرده و طرح سه را اجرا کنیم.

وی با اشاره به طرح رتبه‌بندی یادآور شد: در مهر امسال موفق شده‌ایم طرح رتبه‌بندی معلمان را اجرا کنیم و از اول مهر 94 برای 830 هزار نفر از پرسنل آموزش و پرورش این طرح اجرا شده که یک اقدام مؤثری برای افزایش انگیزه در همکاران است.

فانی تأکید کرد: اعتقاد داریم برای پاسخگویی به تلاش همکاران فرهنگی و معلمان باید اقدامات مؤثر دیگری را انجام دهیم که امیدواریم در سال‌های آینده بخشی از آن را پاسخگو باشیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اجرای طرح رتبه‌بندی در 6 ماه گذشته هزار و 350 میلیارد تومان بار مالی داشت که دولت تأمین کرد و ادامه رتبه‌بندی با 3 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار ادامه پیدا می‌کند.

فانی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌های مختلف تصریح کرد: در این مدت 26 تفاهم‌نامه با دستگاه و وزارتخانه امضا کرده‌ایم که کمک مؤثری برای استفاده آموزش و پرورش امکانات سایر دستگاه‌ها بوده است.

وی توسعه مشارکت در آموزش و پرورش را یکی از سیاست‌های جدی آموزش و پرورش برشمرد و گفت: این 26 تفاهم‌نامه و 126 تفاهم‌نامه استانی دستاورد خوبی برای تحقق هم‌افزایی در آموزش و پرورش و بهره‌وری در کشور داشته‌اند.

فانی گفت: در حال حاضر 371 مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌ها برای حل مشکلات روانشناختی وجود دارد.

* اساسنامه مربوط به دانش‌آموزان مستعد تصویب شد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح شهاب، اضافه کرد: در کنار مدارس تیزهوشان طرح دیگری به نام طرح شهاب را از سال 93 آغاز کرده‌ایم و در سال 93 در 32 منطقه کشور از هر اداره کل آموزش و پرورش یک منطقه و در مجموع 138 هزار دانش‌آموز در این طرح شرکت کردند.

فانی با بیان اینکه طرح شهاب رسیدگی به دانش‌آموزان با استعدادهای برتر در داخل مدارس است، گفت: یک ایده وجود دارد که دانش‌آموزان برتر را جدا کرده و آموزش دهیم و ایده دیگر اینکه آنها را جدا نکنیم و در داخل مدرسه حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه در شورای عالی آموزش و پرورش اساسنامه مربوط به دانش‌آموزان مستعد را تصویب کرده‌ایم، تصریح کرد: هم مدارس تیزهوشان به سبک قبلی و هم تربیت دانش‌آموزان توانمند در مدرسه را پذیرفته‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: سال گذشته 128 هزار و امسال 386 هزار دانش‌آموز در پایه پنجم و ششم را تحت پوشش طرح شهاب برده‌ایم.

فانی با بیان اینکه در آبان ماه سال جاری 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه را داشتیم، اظهار داشت: توسعه کتابخانه‌های کلاسی در مدارس ابتدایی نیز صورت گرفت و در مدارس روستایی، شهری و عشایری با مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تجهیز کتابخانه‌های آنها کردیم.

* اقامه نماز جماعت در ۵۵ هزار مدرسه کشور

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد:‌ در سال جاری در 55 هزار مدرسه اقامه نماز جماعت داریم که از این 55 هزار مدرسه، 25 هزار اقامه نماز جماعت توسط روحانیون انجام می‌شود و در 30 هزار مدرسه نیز همکاران فرهنگی به عنوان امام جماعت اقامه نماز می‌کنند و امسال برای چندمین بار وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر در اقامه نماز توسط ستاد اقامه نماز انتخاب شد.

وی تصریح کرد: در دو سال عمر دولت، افزایش 64 درصدی بودجه آموزش و پرورش را نسبت به سال 92 داشته‌ایم یعنی بودجه 94 نسبت به سال 92، 64 درصد رشد نشان می‌دهد که این نشان‌دهنده این است دولت علی‌رغم همه مشکلات مالی نسبت به آموزش و پرورش عنایت داشته است.

فانی گفت: در سال 94 موفق به کسب 12 مدال طلا، 14 نقره و 7 برنز در المپیادهای جهانی شده‌ایم و این در تاریخ المپیادها به لحاظ کمی و کیفی بی‌نظیر بوده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پژوهش‌سراها گفت: در حال حاضر 500 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در کشور داریم که در 2 سال اخیر 200 پژوهش‌سرا به 300 پژوهش‌سرایی که در ابتدا وجود داشته، اضافه شده است.

وی با اشاره به کارهای ساختمانی در آموزش و پرورش افزود: در سال 92، 7590 کلاس تحویل مدارس شده که در سال 93 نیز 9024 کلاس و در سال 94، 10 هزار و 417 کلاس با زیربنای یک میلیون و 500 هزار مترمربع تحویل آموزش و پرورش شده است.

فانی با اشاره به سند تحول نظام آموزش و پرورش یادآور شد: تولید و تصویب این سند 10 سال طول کشیده که به عنوان یک سند بالادستی بسیار مهم مورد تأکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بوده و اقدامات خوبی را در این خصوص انجام داده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ساختار آموزشی از 4 سال پیش به 3-3-6 تغییر داده و امسال به کلاس نهم رسید و سال آینده به پایه دهم و در سال نهم، هدایت تحصیلی داریم و تکلیف کتابهای هفتم، هشتم و نهم مشخص شد و در حال حاضر تکلیف کتاب دهم نیز در حال اجراست.

* جدول دروس متوسطه دوم به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید

وزیر آموزش و پرورش افزود: در متوسطه دوم جدول دروس به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است و یک درس «مدیریت خانواده و سبک زندگی» اضافه شد؛ همیشه سبک زندگی در دید منتقدین قرار داشت و امیدواریم این درس نقیصه را جبران کند و پیش‌بینی «درس هنر» نیز برای متوسطه دوم کار جدیدی است که در جدول درس کلاس یازدهم و دوازدهم دیده شده است.

وی اضافه کرد: درس «تفکر و سواد رسانه‌ای» در نظام جدید دیده شده و «انسان و محیط زیست» نیز در برنامه درسی جدید دهم، یازدهم و دوازدهم دیده شده و «سلامت و بهداشت» نیز از درس‌های جدید است.

فانی گفت: در نظام قبلی دانش‌آموزان، در پایه دهم 2 ساعت، در کلاس یازدهم یک ساعت درس ورزش و در کلاس دوازدهم درس ورزش وجود نداشت که برای تقویت درس ورزش مدارس برای پایه دهم،‌ یازدهم و دوازدهم هر هفته 2 ساعت پیش‌بینی ورزش شده یعنی ورزشی که 2 ساعت بود در مجموع متوسطه دوم به 6 ساعت افزایش پیدا کرده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بحث همسوسازی معاونت‌ها کار مهمی است و مصمم هستیم که کلیه برنامه‌هایی که در وزارتخانه به تصویب می‌رسد حتماً متناظر با راهکارهای سند تحول باشد؛ ستاد اجرایی سند تحول راه‌اندازی شده و شورای راهبری این سند نیز شروع به کار کرده است.

وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه در بخش ‌آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول است و در کتاب برنامه نیز منتشر شده است، گفت: تأکید شده از سال 95 تا 99 که سال‌های برنامه ششم است طبق نقشه راه مشخص شود چه بخشی باید شکل گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به المپیادهای درون‌مدرسه‌ای خاطرنشان کرد: در سال گذشته المپیادهای درون‌مدرسه‌ای را داشتیم که حدود 3 میلیون دانش‌آموز در آن حضور داشتند و امسال نیز بیش از 4 میلیون دانش‌آموز در المپیادهای درون‌مدرسه‌ای مشارکت داشته‌اند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

http://fna.ir/VLBR7B


ویدیو مرتبط :
140 هزار بازمانده از تحصیل به دلیل انصراف از تحصیل!