فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



كتابخانه مدرسه؛ پل دوستی دانش آموز با كتاب


به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار حوزه كتاب و ادبیات ایرنا ، بر اساس آمارهای موجود ، در حال حاضر كتابخانه های مدارس دارای بیش از 84 میلیون جلد كتاب بوده و سرانه كتاب هر دانش آموز 6 جلد در كشور است.
بیش از 103هزار و 702 مدرسه در كشور وجود دارد كه از این تعداد36 هزار و 271 مدرسه فاقد كتابخانه هستند.
سارا سمیعی یك كتابدار در این زمینه می گوید: ترویج فرهنگ مطالعه فقط راهی برای پركردن اوقات فراغت نیست و چنین مقوله مهمی را در بحث سرگرمی ها نباید مورد مطالعه قرار داد، بلكه این امر باید پایه و بنیان استوار هر برنامه ریزی اصولی اجتماعی و توسعه ملی قلمداد شود.
وی با بیان اینكه كتاب های موجود در قفسه های مدارس با نیازهای فردی دانش آموزان مرتبط نیست ، ادامه می دهد:كتابخانه های مدارس باید دارای امكانات و ویژگی هایی باشد كه شوق دانش آموزان را برای دیدن كتابها و حتی صرف نظر از مطالعه ، ورق زدن آنها نیز بر انگیزد.
این كتابدار ، نیازسنجی را مهمترین مسئله در تجهیز كتابخانه های مدارس می داند و می افزاید: در بسیاری از مدارس مانند كتابخانه های عمومی محله ها، كتاب ها خاك می خورند و بدون استفاده می مانند.
سمیعی با انتقاد از اینكه كتابخانه های مدارس بیشتر از كتابهای اهدایی تجهیز می شوند، اظهار می دارد: این مساله موجب شده كتابخانه های مدارس از سطح كتاب و كتابخوانی جامعه ایران هم عقب تر باشند.
وی همچنین با بیان اینكه كتابخانه های مدارس با ارائه آثار كم محتوا و ضعیف بین مخاطب و كتاب فاصله ایجاد می كند، می افزاید:یكی از دلایل این مشكل، تجهیز كتابخانه ها به دست افراد غیرمتخصص است ، به طور مثال اگر تجهیز بخش ادبیات به افرادی واگذار شود كه هم ادبیات و هم بچه ها را خوب بشناسند، این وضعیت پدید نمی آید.
مریم غفارزاده نویسنده كتابهای رمان نیز در این باره می گوید:باید یك باور عمومی بوجود آید كه كتابخانه ها عامل توسعه كیفی سیستم آموزشی هستند و مراكز آموزشی و فرهنگی نسبت به توسعه آنها فعال تر عمل كنند.
وی ادامه می دهد: پرورش قوه تفكر و خلاقیت در دانش آموزان تنها از طریق كلاس و انجام تكالیف یا موفقیت در امتحانات و آزمون ها میسر نمی شود، بلكه آنها نیاز دارند به عمق هر مسئله بیندیشند و این چیزی بیشتر از كتب درسی است.
غفارزاده با اشاره به اینكه كتابخانه ها در پرورش و رشد فردی، اجتماعی، علمی و فرهنگی دانش آموزان اهمیت بسیار دارد، می افزاید: وجود كتابخانه در هر مدرسه و مراكز آموزشی و فرهنگی یك ضرورت است چرا كه كتابخانه ها وسیله ای برای تقویت خواندن، ترویج سواد و بالا رفتن فرهنگ محسوب می شوند.
وی، ایجاد و تقویت ذوق مطالعه، مهارت جستجوگری و خواندن در افراد را از فواید كتابخانه ها بیان می كند كه در پیشبرد برنامه های درسی نیز با ایجاد روحیه پژوهش و تحقیق از منابع دیگر آموزشی بسیار موثر است.
غفار زاده تصریح می كند: علاوه بر منابع مرجع، باید كتاب های متنوع و به روز در موضوعات علمی، تاریخی، دینی، هنری، روزنامه ها، هفته نامه ها و غیره و امكان استفاده از شبكه اینترنت در این مراكز فراهم شود.
این نویسنده، با انتقاد از اینكه اكثر كتابخانه ها به روز نبوده و دارای كتابهای فرسوده هستند، می گوید:رعایت نشدن اصول فراهم آوری منابع مورد نیاز، گرایش به تهیه منابع یك یا چند موضوع در كتابخانه ها، رغبت افراد را به استفاده از منابع آنها كاهش می دهد در حالی كه تهیه و تامین منابع كتابخانه باید متناسب با شرایط گروههای سنی مختلف باشد.
ضروری است سیاست گذاران و متولیان فرهنگی برای رونق كتابخوانی و آشتی دانش آموزان با یار مهربان برنامه های مدونی را برای تجهیز كتابخانه ها اتخاذ كنند و نمایشگاه كتاب 95 كه 15 اردیبهشت ماه در شهر آفتاب گشایش می یابد فرصت مغتنمی برای بازدید و خرید كتاب برای كتابخانه های مدارس است كه بر اساس ذائقه و نیازهای دانش آموزان كتاب انتخاب كنند.
فراهنگ **9022 ** 1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
چاقوکشی فجیع دانش آموز در مدرسه!!!