جزئیات توقیف 2 شناور نظامی آمریکایی از زبان مقامات این کشور


رادیو سراسری آمریکا به نقل از مقامات این کشور، جزئیات بازداشت ده تفنگدار آمریکایی در آبهای خلیج فارس را منتشر کرد.

جزئیات توقیف 2 شناور نظامی آمریکایی از زبان مقامات این کشوربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رادیو سراسری آمریکا (ان پی آر) پس از مصاحبه با مقامات دفاعی آمریکا، جزئیات بازداشت ده تفنگدار آمریکایی را در آبهای ایران منتشر کرد. 

تام بومن، گزارشگر رادیو سراسری آمریکا پس از مصاحبه با مقامات دفاعی این کشور در استودیوی این شبکه حضور یافت. متن مصاحبه این شبکه با بومن به شرح زیر است: 

ان پی آر پرسید: سؤال نخست این است که حال نیروهای آمریکایی خوب است؟ 

بومن پاسخ داد: بله، بنا بر اعلام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، آنان سالم هستند و آسیبی ندیده‌اند. آن‌ها شاید حدود شش تا هفت ساعت است که بازداشت شده‌اند. ما دقیقاً نمی‌دانیم آن‌ها الان کجا هستند، در یک کشتی، در دریا یا مکانی در ساحل. بنابراین اطلاعات ما در این باره هم اکنون کلی و ناقص است. 

ان پی آر پرسید: این اتفاق چطور رخ داد و چه شد که آن‌ها به بازداشت ایرانی‌ها درآمدند؟ 

بومن پاسخ داد: مقامات دفاعی می‌گویند دو قایق گشتی کوچک ما از کویت به سمت بحرین - کشوری که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در آن مستقر است- حرکت می‌کردند که به سمت آبهای ایران منحرف و در نتیجه توقیف شدند. ما نمی‌دانیم چه نوع کشتی ایرانی آن‌ها را توقیف کرد، اما براساس اعلام برخی منابع، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن‌ها را توقیف کرده است. 

ان پی آر پرسید: منحرف شدن به داخل آبهای ایران، رویداد مهمی است. آیا سابقه چنین چیزی در گذشته هم وجود داشته است؟ آیا دیپلمات‌های آمریکایی سابقه‌ای دارند که در چنین شرایطی بر اساس آن عمل کنند؟ 

بومن در جواب گفت: خوب در واقع چنین اتفاقی در سال ۲۰۰۷ در مورد ۱۵ ملوان و تفنگدار دریایی انگلیسی رخ داده بود. آن‌ها در خلیج فارس مشغول گشت زنی و بازرسی کشتی‌ها برای یافتن هر گونه کالاهای قاچاق بودند که سپاه آن‌ها را بازداشت کرد. بازداشت آن‌ها ۱۳ روز به طول انجامید. مسیر آن‌ها هم منحرف شده بود و وارد آبهای ایران شده بودند. بنابراین رویداد اخیر بی‌سابقه نیست. اما تا جایی که ما می‌دانیم، این اتفاق هرگز پیش از این در مورد نیروهای آمریکایی رخ نداده است. 

ان پی آر پرسید: این اتفاق پس از یک سال مذاکرات بسیار فشرده بر سر برنامه هسته‌ای ایران رخ داد. ما می‌دانیم که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی، خود برای گفتگو در این باره تماس گرفته است. حال چه خواهد شد؟ 

بومن: مقامات دفاعی به ما گفتند که با مقامات ایرانی در تماس هستند. به آن‌ها گفته شده است که حال نیروهای آمریکایی بازداشت شده خوب است و به زودی اجازه خواهند یافت به سفر خود ادامه دهند. اما باید یک بار دیگر بگویم که تا هم اکنون، شش تا هفت ساعت از بازداشت آن‌ها گذشته است. ما دقیقاً نمی‌دانیم آن‌ها چه زمانی آزاد خواهند شد. 

ان پی آر سوال کرد: تا جایی که به دولت اوباما مربوط است، این رویداد در زمان بسیار بدی، یعنی تنها چند ساعت قبل از سخنرانی سالانه اوباما رخ داده است. 

بومن در پاسخ گفت: کاملاً همین طور است. در ضمن، ما نمی‌دانیم چطور مسیر آن‌ها به سمت آبهای ایران منحرف شده است. این اتفاق در خلیج فارس رخ داده است که مساحت بسیار بزرگی دارد. به همین دلیل یکی از سؤالات مهمی که به ذهن خطور می‌کند این است که آن‌ها چطور سرگردان، و وارد آبهای ایران در خلیج فارس شده‌اند؟

گفته می شود در پی تجاوز به آب‌های سرزمینی ایران، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو فروند شناور رزمی امریکایی را در خلیج فارس توقیف و سرنشینان آن‌ها را دستگیر کرده اند.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه اعلام کرد واحدهای شناوری رزمی این نیرو در ساعت 16:30 سه‌شنبه (22 دی) دو شناور رزمی حامل ده تفنگدار مسلح را که وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیرۀ فارسی شده بودند، توقیف کردند.

براساس این گزارش، واحدهای منطقۀ دوم نیروی دریایی سپاه این شناورها را به جزیرۀ فارسی منتقل کردند.

در هنگام توقیف این شناورها، ناوگروه هواپیمابر «ترومن» امریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب‌های بین المللی نزدیک محل توقیف شناورها حضور داشته است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
حکایت عجیب توقیف، رفع توقیف، دوباره توقیف برخی فیلم‌های سینمایی !!!