علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



حل مشکل کمبود استاد راهنما برای هدایت پایان نامه های دانشگاه آزاد


به گزارش ایرنا از دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر 'ابراهیم واشقانی فراهانی' با بیان اینکه یکی از مشکلات دانشجویان در برخی از رشته ها بحث کمبود استاد راهنما، برای راهنمایی پایان نامه های دوره دکتری و کارشناسی ارشد است، گفت: یکی از راه حل هایی که بررسی و به هیات رئیسه دانشگاه نیز ارجاع شده، این است که با توجه به بخشنامه اخیر وزارت علوم می توان دوره کارشناسی ارشد را به صورت آموزش محور یعنی بدون ارائه پایان نامه برگزار کرد.
وی افزود: اما این نگرانی وجود دارد که درصورت اجرای شیوه آموزش محور، آمار تولیدات علمی و انتشار مقالات کاهش یابد به همین خاطر برای برآورد میزان برونداد علمی پایان نامه های دانشجویی در سطح کارشناسی ارشد، بخشنامه ای به دانشگاه ها ابلاغ و از آنها خواستیم تا میزان انتشار مقالات دانشجویانی که از سال 91 به بعد از پایان نامه های خود دفاع کرده اند، ارائه شود.
واشقانی فراهانی ادامه داد: بنابراین منتظر نتایج دانشگاه ها از نظر میزان برونداد انتشار مقالات هستیم تا بتوانیم براساس آمار و اطلاعات موجود دراین باره تصمیم گیری کنیم.
وی درباره دیگر تدابیر اندیشیده شده برای حل مشکل کمبود استاد راهنما گفت: راه حل دیگر جذب اعضای هیات علمی است که یکی از سیاست های اصلی دانشگاه به شمار می آید و با توجه به تاکید رئیس دانشگاه بر این موضوع، تمامی واحدها باید نسبت به اصلاح شاخص نسبت اعضای هیات علمی استادیار به بالا به دانشجو اقدام کنند.
واشقانی فراهانی، استفاده از ظرفیت اعضای هیات علمی دیگر واحدهای دانشگاه را دیگر راه حل کمبود استاد راهنمای پروژه های تحصیلات تکمیلی عنوان کرد و گفت: در آیین نامه ای که شهریور ماه 93 ابلاغ کردیم، پیش بینی شده که از اعضای هیات علمی تمام وقت واحدهای بسیار متوسط و کوچک که دارای ظرفیت هستند نیز می توان استفاده کرد از همین رو سامانه ای در دست تهیه است که در آن ظرفیت اعضای هیات علمی واحدها مشخص شده و البته هدف ما این است که یک سامانه جامع در مورد مشخصات اعضای هیات علمی تمامی واحدها تهیه کنیم.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی این است که واحدها به بخشنامه ها توجه نمی کنند و نکته دیگر که در همین بخشنامه به آن اشاره شده، استفاده از اعضای هیات علمی دیگر دانشگاه هاست و به اعتقاد من تعامل کافی میان واحدهای ما با دیگر دانشگاه ها وجود ندارد که این یک نقص به شمار می رود.
وی ادامه داد: ظرفیت دیگری که برای جبران کمبود اساتید راهنما در دوره کارشناسی ارشد می توان از آن بهره برد استفاده از اعضای هیات علمی گرایش های مختلف یک رشته است و به عنوان مثال در رشته مدیریت که دارای گرایش های مختلف است، می توان از اعضای هیات علمی گروه های مشابه در راهنمایی پایان نامه دوره کارشناسی ارشد استفاده کرد.
واشقانی فراهانی درباره مهمترین دلایل عدم جذب بودجه پژوهشی در واحدها گفت: معتقدم بزرگترین مانع در جذب بودجه پژوهشی نداشتن برنامه است و این در حالیست که دانشگاه های دولتی با وجود اختصاص 15 درصد از منابع مالی خود به امر پژوهش، باز هم از کمبود این اعتبارات گلایه می کنند اما در دانشگاه آزاد اسلامی 5 درصد بودجه از منابع شهریه واحدها را هم نمی توانند جذب کنند.
معاون دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه تعداد کمتری از اعضای هیات علمی این دانشگاه تمایل دارند براساس برنامه پژوهشی خود حرکت کنند، گفت: برای سال 95 باید تمام واحدها برنامه خود را براساس اعتباراتی که هر ردیف پژوهشی دارد، ارائه کنند.
علمی**1055**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ویدیو راهنما سونی برای حل مشکل خارج شدن خودکار دیسک PS4