سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ابتکار: مشاهده 18 توله یوزپلنگ در زیستگاه‌های ایرانی


ایسنا/ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در روز جهانی یوزپلنگ آسیایی ضمن اشاره به افزایش جرایم ضرر و زیان یوزپلنگ آسیایی، از حضور 18 توله جدید یوزپلنگ خبر داد.

معصومه ابتکار با اشاره به اینکه یوزپلنگ متاسفانه در کل آسیا منقرض شده و بقایای یوزپلنگ را در زیستگاه‌های طبیعی خود تنها در ایران داریم، گفت: این امر بسیار ارزشمند محسوب می‌شود و یوزپلنگ یک نماد ملی، منطقه‌ای و بین المللی است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در زیستگاه‌های خود عکسبرداری‌ها با دوربین‌هایی که داشتیم، نشان می‌دهد که تولید مثل یوزپلنگ قابل قبول است، اظهار کرد: تولید مثل یوزپلنگ‌ها وضعیت خوبی دارد و 18 مورد توله یوزپلنگ طی ماه‌های اخیر مشاهده شده است و اینها همه علائم و نشانه‌های خوبی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در این زمینه باید از محیط بانان پرتلاش که فداکارانه در حال تلاش هستند تشکر کنیم گفت: از جوامع محلی، کارشناسان و متخصصین همراه این پروژه و سازمان ملل که در این پروژه بین المللی همکاری خوبی با ما داشتند تشکر می‌کنیم و این همکاری‌ها تمدید شده و تداوم خواهد داشت.

ابتکار با بیان اینکه برای این پروژه از مشاورین خارجی نیز استفاده کرده‌ایم اظهارکرد: از یک مشاور بین المللی متخصص گربه سانان که تجربیات بسیاری در این حوزه دارند استفاده می‌کنیم. سایتی مربوط به مطالعات و پژوهش‌های مربوط به تکثیر یوزپلنگ در اسارت است که بسیار با ارزش است که اگر بتوانیم معادلات لازم پیچیده را فراهم کرده و شرایط را فراهم کنیم تا تکثیر یوزپلنگ را در اسارت داشته باشیم گام مهمی برداشته می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر با دوربین‌ها و اقداماتی که صورت گرفته شرایط را بررسی می‌کنیم تا شرایط لازم برای دو یوزپلنگ با نام‌های کوشکی و دلبررا فراهم کنیم تا بتوانند شرایط لازم را به منظور تکثیر داشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از طرف دیگر بررسی رفتار یوزپلنگ‌ها و شرایط مختلف فیزیولوژیکی آنها و بیولوژی آنها اطلاعات مهمی برای ما دارد، گفت: اینها اطلاعات ارزشمندی را از نظرعلمی در اختیار ما قرار می‌دهد که مورد توجه متخصصان و علاقمندان در همه جای دنیا باشد.

ابتکار با بیان اینکه میزان تلفات یوزپلنگ را در هر سال داریم گفت: بخشی از تلفات به شکار و درگیری با شکارچیان غیرمجاز یا با دامداران برمی‌گردد و بخشی هم ریشه در ناآگاهی افراد دارد و بخشی هم به بحث جاده‌ها و تلفات جاده‌ای مربوط است البته امسال بیشتر تلفات جاده‌ای مربوط به پلنگ را بیشتر از یوزپلنگ داشته‌ایم و بخش مهمی از این مسائل به آگاهی برمی‌گردد و سازمان محیط زیست اقدامات مختلفی را برای افزایش سطح آگاهی مردم خاصه جوامع محلی، روستاییان و دامداران و مردمی که در کنار یوزپلنگ در حال زندگی هستند انجام داده‌ است تا ارزش و قدر این گربه سان را متوجه باشند.

وی اظهارکرد: برخی دامداران بعد از اینکه تصویر یوزپلنگ روی پیراهن بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران نقش بست اعلام کردند متوجه شدیم که این گونه تا چه حد ارزشمند است و حتما برای حفظ آن تلاش خواهیم کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر جمعیت یوزپلنگ‌ها مشخص نیست گفت: نمی‌توانیم عدد مشخصی در این مورد ارائه بدهیم چون سرشماری یوزپلنگ امر بسیار دشواری است و تنها می‌توانیم بگوییم امسال 18 مورد توله یوزپلنگ جدید را شناسایی کرده‌ایم و برآورد دقیقی در این زمینه نداریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در حال حاضر ارزیابی‌های ما حاکی از این است که در زیستگاه‌هایی که آرامش برقرار است و تهدید و تعرض کمتر بوده یوزپلنگ در حال تکثیر است، اظهار کرد: اخیرا جرایم ضرر و زیان یوزپلنگ افزایش یافته و فکر می‌کنیم این جرایم بازدارنده است و تعامل خوبی با قوه قضاییه در این امر داریم و فکر می‌کنیم بازدارندگی جرایم در حال حاضر وضعیت خوبی دارد و محیط بانان فعال هستند و درمقابل هر گونه تخلف مقابله می‌کنند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
فعالیت معدن سنگ آهن چادرملو در نزدیکی زیستگاه یوزپلنگ ایرانی