استاندار اصفهان: خودتحریمی‌ها مشکل اصلی صادرات است


استاندار اصفهان گفت: با فعالیت‌هایی که در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی وجود داشته، مرحله صورت مسئله موانع صادرات و تعیین راهکارها موانع صادراتی طی شده، حالا در مرحله‌ای هستیم که باید راهکارها به منصه ظهور برسند و اجرایی شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، رسول زرگرپور شامگاه چهارشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان که در اتاق بازرگانی برگزار شد، با بیان اینکه استان اصفهان در رتبه چهارم صادرات کشور قرار دارد، اظهار کرد: اکنون دغدغه ما رسیدن به رتبه دوم کشوری در بحث صادرات است.

وی افزود: طی رصدی که از مشکلات صادرات استان و کشور در رسانه‌های استانی انجام دادم موارد بسیاری رسیدم مانند "معضل اصلی صادرات در استان نبود برنامه و طرح است"، "مشکل اصلی صادرات فرسودگی ناوگان حمل و نقل است"، "صادرات نیازمند گسترش ارتباطات بین‌المللی است" و "خودتحریمی‌ها مشکل اصلی صادرات است".

استاندار اصفهان، شورای گفت‌وگوی بخش دولتی و خصوصی را مناسب‌ترین بستر برای رفع مشکل تولید و صادرات در استان دانست و اضافه کرد: پرداختن به موضوع صادرات و رفع تمام مشکلات مربوط به آن نیازمند فراهم کردن بستری فراگیر است به طوری که با تحقیقی جامع، موانع صادرات احصا و راهکارهای استانی و ملی برای رفع این موانع به مراجع مربوطه ارائه شود.

زرگرپور با بیان اینکه 17 مانع اصلی صادرات در شورای گفت‌وگو احصاء شده است، ادامه داد: فقدان رایزن بازرگانی در بسیاری از بازارهای هدف صادراتی، وجود مشکل زیاد برای سرمایه صادرکنندگان به دلیل وجود شرایط ناپایدار اقتصادی، بها ندادن به تولیدکنندگان کوچک و محدودیت در زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری از جمله موانع صادراتی هستند که در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت احصا شده‌اند.

وی با بیان اینکه 47 راهکار برای رفع مشکلات صادرات تعیین شده است، خاطرنشان کرد: 14 مورد آن ملی و 37 مورد آن استانی است. از این 47 راهکار، 20 راهکار اجرایی شده و 15 راهکار در دست اجراست و 12راهکار هنوز اجرایی نشده است.

استاندار اصفهان تاکید کرد: با فعالیت‌هایی که در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی وجود داشته، مرحله صورت مسئله موانع صادرات را پشت سر گذاشته‌ایم، مرحله تعیین راهکارها موانع صادراتی نیز طی شده است. حالا در مرحله‌ای هستیم که باید راهکارها به منصه ظهور برسند و اجرایی شوند.

زرگرپور با بیان اینکه ما کارگروه تسهیل و رفع موانع را جدی گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: تاکنون 800 واحد صنعتی به کارگروه تسهیل و رفع موانع مراجعه کردند و بررسی‌هایی نیز انجام شده است. ما معتقد بودیم که این کارگروه اختیارات لازم را ندارد.

وی تصریح کرد: هفته گذشته دست خط رییس‌جمهور به آقای جهانگیری داده شد که ظرف مدت یک ماه پیگیری کند که چه اختیاراتی باید به استانداران و کارگروه تسهیل داده شود تا مشکلات واحدهای صنعتی زودتر و بهتر حل شود. این نشان می‌دهد که آقایانی که آن بالا نشسته‌اند نیز مشکلات را می‌دانند و به دنبال حل آن هستند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اخطار استاندار اصفهان به بانک های خصوصی