سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



مدیریت حوزه بهداشت‌ودرمان مبتنی بر منابع است، نه دانش


سلامت نیوز: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اتکاء به قانون مداری و اصلاح قانون بر مبنای دانش تنها راه‌حلی است که می‌توان برای حرکت به سمت استقلال اقتصادی در حوزه سلامت و دارویی کشور بدان اتکاء کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد امروز (سه‌شنبه 17 آذرماه) در همایش تجلیل از سه دهه مدیریت جهادی در عرصه تولید و خدمات حوزه سلامت کشور که در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم از یک مجموعه انقلابی و متعهد، پیشرو و آراسته به دانش مدیریت جهادی توصیف دقیقی با الهام از آموزه‌های قرآن کریم داشته باشیم، کلمات نورانی وحی بهترین توصیف است. خداوند در آغاز بعثت پیامبر (ص) مسلمانان را مورد تهدید قرار داد که اگر به رسالت خود عمل ننمایند و به آموزه‌های وحی توجه نکنند، قومی را می‌آورد از مردان و زنان که به این رسالت وفادارند و البته ویژگی های بارزی را برای آن‌ها ذکر می‌کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نخستین ویژگی این قوم آن است که خدا را دوست داشته و خدا نیز آنان را دوست دارد، لذا آنان می‌دانند چه انجام دهند تا محبوب خدا باشند. در حقیقت متقین گوش‌های خود را وقف علم نافذ خدا کرده و به هیچ امر دیگری گوش خود را نمی‌سپارند. انسان های محسن که دانش اندوز بوده و در علم گره خورده‌اند. در واقع مجموعه‌ای در هم تنیده و علم محوری هستند که محبوب خداوند خواهند بود.

وی با یادآوری اینکه نخستین ویژگی بسیجیان هم امت به هم پیوسته و آراسته به تقواست، گفت: دومین ویژگی قومی که محبوب خداوند هستند، تواضع و فروتنی است. در واقع در برابر انسان‌های مسلمان، متواضع و خادم بوده و سرکشی و ستم نمی‌کنند. انسان متواضعی که جسم را بر زمین می‌گذارد و روح آن پرواز می‌کند.

ابوترابی‌فرد با اشاره به خاطره‌ای از علامه مطهری گفت: آهنگر عارفی که از نزدیکان ایشان بود، شبی بعد از کار سخت در تابستان گرم به خانه می‌رود اما مادر همسر وی به تندی سخن می‌گوید و به او اهانت می‌کند. آهنگر با آرامش خانه را ترک کرده و در حالی که در کوچه‌های کربلا قدم می زد، ناگهان جسم خود را سویی و روحش را در سویی دیگر می بیند که مادر همسرش بر جسم وی فحاشی می‌کند. لذا تجرید روح از جسم از آن لحظه برایش حاصل می‌شود.

وی در ادامه ویژگی‌های قوم محبوب خداوند گفت: نیروی مومن و بسیجی در برابر اهل ایمان فروتن و افتاده است اما در مقابل کفر سخت و نفوذ ناپذیر است و هیچگاه تسلیم نمی‌شود، لذا برای رسیدن به این مقام ظرفیت‌ها باید خلق شود. در حقیقت قوم و جامعه باید این ویژگی‌ها را داشته و استوار در عمل صالح باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه در عرصه ایران اسلامی به معنای واقعی کلمه عزیز است، گفت: دنیا می‌داند ایران در برابر همه زورگویان و زیاده‌خواهان با اقتدار از خود دفاع می‌کند و تاکنون هم هیچ فشاری موجب نشده در عرصه سیاسی منافع خود را نادید بگیریم که در مذاکرات هسته‌ای اقتدار سیاسی برآمده از آموزه‌های حیات بخش اسلام کاملا مشهود بود و البته این عزت در عرصه اقتصاد و فرهنگ نیز باید نمود یابد.

وی افزود: رسیدن به عزت، تلاش، برنامه‌ریزی، کار مبتنی بر علم و فعالیت مبتنی بر تولید در عرصه اقتصادی را نیاز دارد، لذا مدیریت جهادی در عالی‌ترین درجه تلاش حاصل می‌شود اما امروزه در عرصه‌های بهداشت و درمان مدیریت مبتنی بر منابع و نه مبتنی بر دانش مورد نظر است اما جهت حرکت باید به سمت دانش محور شدن رود که متاسفانه هنوز علائم آن وجود ندارد.

ابوترابی‌فرد ضمن یادآوری اینکه خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به دلیل کاهش قیمت نفت امکان تامین منابع را ندارد، گفت: طبق برنامه پنج ساله توسعه 30 درصد منابع از بهره‌وری باید به دست آید که تاکنون هیچ قدمی در این راستا برداشته نشده است، هر چند کشورهای توسعه یافته 80 درصد منابع خود را از بهره‌وری تامین می‌کنند لذا باید شاهد تحول در عرصه مدیریت، بهره‌وری و استفاده شایسته از منابع و نیروی انسانی باشیم.

وی افزود: گزارش اجرای ماده حاصل یک درصد منابع پیش بینی شده از مالیات بر ارزش افزوده در بودجه را اگر دریافت کنیم، الهام بخش بودجه سال آینده خواهد بود که البته با این اقدام مقداری بار درمان از شانه مردم برداشته خواهد شد.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: علاوه بر افزایش قانون نرخ مالیات بر ارزش افزوده در این قانون آمده صرفا یک واحد در هر سال به عنوان مالیات سلامت به نرخ مالیات بر ارزش افزوده سهم دولت اضافه و همزمان با دریافت، مستقیما به ردیف درآمدی که برای این منظور در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی می‌شود واریز گردد. 100 درصد منابع دریافتی به پیشگیری و پوشش کامل درمان افراد ساکن در روستا اختصاص داده شود. ثانیا شهرهای دارای 20 هزار نفر جمعیت و پایین تر و جامعه عشایری در چارچوب نظام ارجاع اختصاص یابد و پس از تحقق هدف مذکور نسبت به تکمیل و تامین تجهیزات بیمارستانی مراکز بهداشتی و درمانی با اولویت بیمارستان‌های مناطق توسعه نیافته و ارتقاء سطح بیمه بیماران صعب العلاج و تحت پوشش نهادهای حمایتی خارج از روستاها و شهرهای بالای 20 هزار نفر اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه این ماده قانونی تقریبا فراموش شده است، گفت: در ادامه این قانون آمده است هرگونه پرداخت هزینه پزشکی نظیر حقوق، مزایا، اضافه کار، کمک‌های رفاهی، پاداش، فوق العاده‌های ماموریتی، کارانه، بهره‌وری مدیریت، نوبت کاری، دیون و مانند آن و هزینه‌های اداری مانند اقلام مصرفی اداری و تامین اثاثیه اداری از این محل ممنوع است.

ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه قضاوت شخصی در خصوص این ماده قانونی وجود ندارد، گفت: متاسفانه گزارش شفافی که بیان کننده اجرای این ماده قانونی باشد، در دست نیست و به نظر می‌رسد برای حرکت به سمت جلو اتکاء به قانون مداری و اصلاح قانون بر مبنای دانش تنها راه‌حل باشد.

نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تخصصی‌ترین کمیسیون متشکل از وزراء و پزشکان است، گفت: در مسیر اجرای نظام ارجاع و حضور استادان دانشگاهی در حوزه های مسئولیت‌ پذیری از مسائل جدی است که باید بدان پرداخت. در واقع اجرای قانون به مراتب سخت‌تر از تصویب آن است اما ایران با ظرفیت علمی و مدیریتی در حوزه سلامت می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق به آنچه در قانون تدوین شده دست یابد.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: متاسفانه سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری تقریبا در حوزه اجرا مورد فراموشی قرار گرفته است. در حقیقت چالش‌ها مدیران را از نگاه بلند مدت باز داشتند اما سیاست‌های رهبری باید نقشه راه وزارت بهداشت قرار گیرد.


ویدیو مرتبط :
مدیریت منابع انسانی پیشرفته راهنمای گستره دانش مدیریت پروژه مبانی مدیریت منابع ا