رونمایی از 10 محصول فناورانه در دانشگاه صنعتی شریف


همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه صنعتی شریف و در افتتاحیه اولین نمایشگاه دستاوردهای خانواده فناوری شریف از 10 فناوری تولید شده در این دانشگاه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، همزمان با آغاز پنجاهمین سال تاسیس دانشگاه صنعتی شریف اولین نمایشگاه دستاوردهای خانواده فناوری شریف افتتاح شد.

در این مراسم که با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر سعید سهراب پور قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان برگزار شد از 10 محصول فناورانه این دانشگاه رونمایی به عمل آمد.

ستون جدا کننده سلولی از جمله محصولات رونمایی شده در این دانشگاه بوده است. این ستون‌ها برای جداسازی هر نوع سلول اعم از انسانی یا حیوانی که با میکروبیدهای مغناطیس نشانه‌گذاری شده‌اند استفاده می‌شود.

این محصول این قابلیت را دارد که سلول‌های نشانه‌گذاری شده و دیگر سلول‌ها را جمع‌آوری و در آزمایشهای آتی مورد استفاده قرار دهد.

سامانه مدیریت کارمند از دیگر محصولات رونمایی شده در این مراسم بود. این سامانه با فراهم آوردن امکان تعامل کارمند بین مدیران و کارمندان خارج از سازمان راهی برای مدیریت کارمندان ارائه می‌دهد.

این سامانه با مشخص کردن موقعیت مکانی، امکان تعریف برنامه کاری و ثبت فعالیت‌های انجام شده را فراهم می‌کند که این امر باعث افزایش بهره‌وری کارمندان و کاهش هزینه‌های سازمانی می‌شود.

این سامانه قابلیت نصب همزمان بر روی کامپیوترهای سازمان و گوشی‌های هوشمند کارمندان را داراست.

در این مراسم از فناوری بازیاب انرژی آسانسور نیز رونمایی شد. مکانیسم کار آسانسورها به گونه‌ای است که در دو حالت کاملا پر به سمت بالا و کاملا خالی به سمت پایین مصرف کننده انرژی الکتریکی و در دو حالت کاملا پر به سمت پایین و کاملا خالی به سمت بالا تولید کننده انرژی الکتریکی هستند ولی این انرژی الکتریکی توسط مقاومت حرارتی به گرما تبدیل شده و به هدر می‌رود. بازیاب انرژی آسانسور با اتصال به تابلوی آسانسور، انرژی الکتریکی تولید شده را در خود ذخیره کرده و در سیکل‌های مصرف کننده انرژی به سیستم باز می‌گرداند و از این طریق منجر به کاهش 30 درصدی مصرف انرژی می‌شود.

در این مراسم همچنین از دستگاه تشخیص دهنده رنگ دندان رونمایی شد. این دستگاه جایگزینی برای روش‌های تشخیص بصری رنگ دندان است که در درمان‌های ترمیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر آن از مولتی‌روتر با عنوان "هد‌هد3" رونمایی شد. "هد‌هد3 " یک مولتی‌روتر بدون سرنشین الکتریکی است و قادر است بدون نیاز به باند حتی از روی دست عملیات را انجام دهد. این پرنده بیش از 53 دقیقه مداومت پرواز دارد و به گونه‌ای طراحی شده که کم صدا است. این پرنده قابلیت تعمیرپذیری آسان را دارد. وزن این پرنده بیش از 12 کیلوگرم است. این پهپاد عمود پرواز قادر است که در مدت 29 دقیقه با 3 کیلوگرم محموله حرکت کند.

محموله شناسایی و دیده‌بانی 1 از دیگر محصولاتی بوده که با حضور معاون علمی ریاست جمهوری رونمایی شد. این سامانه مراقبت و شناسایی قادر است حرکات پرنده را حول هر سه محور پن، رول و پیچ، پایدار کرده و تصاویر بدون لرزش از مناطق مورد نظر برداشت کند. این سامانه قابلیت کنترل میزان زوم و راستا در هر سه محور و ارسال تمامی داده‌ها و زوایای خود به ایستگاه زمینی را دارد. این محموله اپتیکی امکان عکسبرداری 16 مگاپیکسل و فیلمبرداری به صورت فول اچ‌ دی حتی در نور کم را برای اپراتور فراهم می‌کند. 48 برابر زوم بدون افت کیفیت از دیگر قابلیت‌های این محموله اپتیکی است.

ساخت پلیت‌های استئوتومی سفارشی از دیگر محصولات رونمایی شده است که این محصول در حوزه پزشکی و برای ترمیم استخوان‌های پرانتزی شکل افراد کاربرد دارد.

در این مراسم همچنین از پروژه تب‌نت رونمایی شده که این پروژه شامل گجت‌ها و اپلیکیشن‌های حوزه سلامت می‌شود.

ساخت پوست مصنوعی برای ترمیم زخم‌های عمیق از دیگر پروژه‌های این مراسم بوده است.

ماژول امنیت سخت‌افزاری (HFM) از دیگر محصولات این مراسم بوده که رونمایی شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
چهارم - دبیرستان دانشگاه صنعتی شریف - گسسته -جلسه 10 گراف