احساس نیاز به کتاب‌هایی مانند «زندان موصل»


در مراسم رونمایی از کتاب «زندان موصل» از این موضوع سخن گفته شد که نسلی که با خطرها مواجه است بیش از پیش به آثاری مانند این کتاب نیاز دارد و چه بهتر که این‌گونه خاطرات از دوران دفاع مقدس با بیانی هنرمندانه ارائه شود.

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از خاطرات «علی‌اصغر رباط‌جزی» مبارز دوران انقلاب و آزاده که با عنوان «زندان موصل» به تازگی در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است، دوشنبه 19 بهمن‌ماه با حضور جمعی از مسئولان کشوری و فرهنگی و خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان، در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

محمدرضا سنگری پژوهشگر و شاعر آیینی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که در این مراسم خوانده شد، اظهار کرد: رزمندگان دفاع مقدس، اهل روز بودند و البته روزشان را از متن شب گرفته بودند و هر که شبی بزرگ نداشته باشد، روز بزرگی هم رقم نمی‌زند.

وی ادامه داد: آن هایی که شهیدان این راه‌اند تمام شده نیستند و خدا برایشان راه می‌گشاید و بن‌بست‌ها را برایشان می‌شکند. کسانی که خاطرشان است و گذشته‌ها را به یاد دارند، مانند راوی خاطرات «زندان موصل» می‌دانند که ما گذشته ناباروری داشتیم و دفینه‌های عقلی ما آشکار شد و به تعبیر امیرالمومنین (ع) به میثاق فطرت خودمان رسیدیم.

سنگری با طرح این پرسش که آیا در کشور عراق هم خاطرات رزمندگانشان در دوران جنگ ثبت و منتشر می شود، تصریح کرد: کسانی که گذشته بزرگ داشته‌اند و به این گذشته افتخار می کنند، آن را ثبت و منتشر می‌کنند. اگر قرار باشد حقیقت در زمین ظهور کند، باید دائما ذکر داشته باشیم و یادآوری حماسه‌سازان را فراموش نکنیم و در این راه یکی از کارهای ارزنده همین خاطره‌نگاری است. به همین دلیل هم از همه کسانی که در حوزه هنری در گردآوری خاطرات و تاریخ شفاهی تلاش می‌کنند، تشکر می کنم. پیش از این کتاب‌های «زندان الرشید» و «پایی که جا ماند» را در زمینه خاطرات اسرا از حوزه هنری شاهد بودیم و امروز نیز شاهد رونمایی کتاب «زندان موصل» هستیم.

وی خاطرنشان کرد: نسلی که با خطرها مواجه است بیش از پیش به آثاری مانند «زندان موصل» نیاز دارد و چه بهتر که این گونه خاطرات از دوران پرشکوه دفاع مقدس با بیانی هنرمندانه به مخاطب ارائه شود.

سنگری با اشاره به استقبال مخاطبان از کتاب‌های تاریخ و خاطرات شفاهی عنوان کرد: جامعه از این‌گونه کتاب‌ها استقبال کرده است و پیوند همیشگی خود را با نسل حماسه‌ساز کشورمان نشان داده است.

این شاعر و پژوهشگر آیینی همچنین در نقد کتاب «زندان موصل» گفت: گاهی اتفاق می‌افتد که نویسندگان وزن اصلی اثر را گم می‌کنند. به طور مثال انتظار ما از کتاب «زندان موصل» این است که رخ‌دادهای مربوط به این زندان و زندگی اسرا در آن مقطع را شرح دهد و گذار از زندگی رباط جزی به سوی آن برهه تاریخی باشد. در واقع گرانیگاه کتاب «زندان موصل» باید همان موضوعی باشد که کتاب حول محور آن می‌چرخد.

وی همچنین گفت: اگر علی‌اصغر رباط جزی در آینده خود شروع به نوشتن کند هم موفق خواهد بود؛ چرا که شاعر است و توانمندی های کافی برای نگارش دارد و ای کاش آقای کامور بخشایش قسمت‌هایی از متن را به نوشته‌های خود ایشان اختصاص می داد.

مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در این مراسم با بیان اینکه ادبیات اردوگاهی و بازداشتگاهی گونه ادبی شناخته‌شده‌ای در جهان است، اظهار کرد: انسانی‌ترین گونه ادبی جنگ، گونه ادبی اسارت است؛ چرا که وقتی سرباز به اسارت درمی‌آید دیگر سرباز نیست بلکه یک انسان بی دفاع و نیازمند به کمک است.

وی تاکید کرد: شش میلیون نامه بین اسیران ایرانی و خانواده هایشان در طول دوران اسارت رد و بدل شد که این نامه‌ها از اصیل‌ترین اسناد زمان جنگ هستند.

سرهنگی با بیان اینکه رفتار ارتش ایران با اسرای عراقی بسیار متفاوت با رفتار عراقی‌ها با اسرای ما بود، عنوان کرد: ارتش ما کمیسیونی داشت که قانون وضع می‌کرد که اسرا را چگونه نگهداری کنیم. در اردوگاه اسرای عراقی در ایران، تنها یک آشپزخانه بود و اسرا، نگهبانان، فرماندهان و حتی من خبرنگار هم یک غذا می‌خوردیم و گاهی عراقی‌ها برای من غذا نگه می‌داشتند. امیدوارم روزی مصوبات کمیسیون ارتش برای نگهداری اسرای عراقی در ایران منتشر و به چند زبان ترجمه شود تا دنیا بداند که ما با اسیرانمان چگونه رفتار کرده‌ایم.

این محقق و پژوهشگر تاریخ شفاهی همچنین با اشاره به اینکه جنگ پایان پیدا نمی‌کند و شکل آن تغییر می‌کند، گفت: سربازی که به اردوگاه می‌رود، سلاح او رفتار و گفتارش است. حاج آقا ابوترابی به بچه‌ها در دوران اسارت زنده ماندن را یاد داد و اسیرانی که بازگشتند منشأ خیر و برکت برای کشورمان شدند.

سرهنگی همچنین گفت: در حال نگارش و تنظیم خاطرات همسر شهید حسین لشکری هستیم و به‌زودی خاطرات ایشان توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسد. این شهید که حدود 18 سال در اسارت بود، تا روزهای آخر حیاتش کابوس می‌دید و تمام اسیران ما کابوس می‌بینند و حتی برخی از آن‌ها تصور می‌کنند امروز که اینجا نشسته‌اند، خواب هستند و وقتی بیدار شوند، می‌بینند که باز هم در اردوگاه‌های عراقی به سر می‌برند. از شهید لشکری در دوران اسارتش بارها خواسته‌اند که تنها یک دقیقه جلو تلویزیون عراق بیاید و بگوید که ایران به خاک عراق تجاوز کرده تا آزاد شود، اما او نپذیرفت و به کشور و مردمش خیانت نکرد و 18 سال را در اسارت به سر برد.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری از راه‌اندازی دفتری جدید در حوزه هنری خبر داد و گفت: پیش از این دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و دفتر مقاومت راه‌اندازی شده بود و به زودی دفتر سوم، یعنی دفتر «اسیران جنگی ایران و عراق» راه‌اندازی خواهد شد.

همچنین محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، در سخنانی با اشاره به اینکه کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس، سیمای خوبی از ملتی بافرهنگ، متمدن و شجاع دارند، عنوان کرد: در مقابل هم حزب بعث عراق در دوران صدام است که انواع شقاوت‌ها را در حق رزمندگان و اسرای ما اعمال کرد. نباید اجازه دهیم تاریخ منحرف شود و لازم است که این گونه آثار بیش از پیش منتشر شود.

وی تصریح کرد: کسانی که نامزد حضور در مجلس شورای اسلامی هستند باید بدانند می‌خواهند نماینده چه ملت و مردمی شوند. البته من به عنوان یک نویسنده صحبت می‌کنم؛ چرا که هیچ گاه نخواسته ایم در حوزه‌های سیاسی ورود کنیم، اما می‌بینم که در ایام انتخابات بخشی که بیشترین آسیب را می‌بیند، فرهنگ است.

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه نمایندگان برای تبلیغ خود نباید از کشور جهنمی در ذهن مخاطبانشان بسازند، عنوان کرد: نامزدهای انتخاباتی در این دوران به گونه‌ای سخن می‌گویند که امیدی برای مردم باقی نمی ماند و متاسفانه ورود به خطوط قرمز برای همه آزاد می‌شود. افرادی همچون شهید لشکری 18 سال در اسارات سختی کشیدند تا امروز عزت ملتشان پایمال نشود.

وی در پایان از گردآورندگان خاطرات «علی‌اصغر رباط‌جزی» و برگزارکنندگان مراسم تقدیر و تشکر کرد.

جواد کامور بخشایش نویسنده کتاب «زندان موصل» نیز در سخنانی با اشاره به اینکه کتاب «زندان موصل» روایت هشت سال دوران اسارت رباط جزی در اردوگاه موصل عراق است، اظهار کرد: در این کتاب تلاش کردم تا در هشت دروازه نمادین که همان هشت فصل کتاب است، به روایت دو برهه از زندگی رباط جزی بپردازم.

وی گفت: تنها سه ماه پس از ازدواج آقای رباط جزی، ایشان اسیر می‌شوند و در طول دوران اسارت، همسرشان صبورانه با نامه‌هایی که می‌نوشتند به ایشان امید می‌دادند. در تمام نامه‌هایی که بین این اسیر و همسرشان رد و بدل شده بود، نمی‌توان ذره‌ای ناامیدی دید. در این کتاب نیز برخی از عکس‌ها و تصاویر نامه‌ها را گنجانده‌ام.

وی همچنین از شهدایی نام برد که کمتر شناخته شده هستند و گفت: شهیدانی همچون احمد امجدی، محمود رستمان، محمود ضیاء، منصور زارتشت و علی قوچی بیگ از شهدایی هستند که باید بیش از این به مردم معرفی شوند و مردم با زندگی این افراد آشنا شوند.

همچنین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در پایان این مراسم در سخنانی با بیان اینکه قلم رسا و گوهربار کامور بخشایش، قلمی متعهد در برابر خداوند و انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: اگر قلم ایشان متعهد نبود افتخار به تصویر کشیدن و روایت زندگی آزادگان و رزمندگان اسلام را به دست نمی‌آورد.

او همچنین گفت: تاریخ دفاع مقدس بسیار زیبا است و به گمان من هر چه از این تاریخ می گذرد، همانند کالایی گرانبها و گرانسنگ، ارزش بیشتر و والاتری پیدا می‌کند و آیندگان قدرشناس چنین میراثی خواهند بود. من هر چه فکر می‌کنم، می‌بینم هر چه داریم و نداریم از دفاع مقدس است. در واقع هر چه امت اسلام دارد همه و همه از دفاع مقدس است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از برگ‌های زرین، نایاب و قطعا بدون تکرار دفاع مقدس، دوران اسارت است. تمام لایه های اسارت زیبا است و اگر به همسران اسرا نگاه کنیم دنیایی از زیبایی و عظمت در وجودشان می‌بینیم. برادرم علی‌اکبر ابوترابی در دوران 10 سال اسارت، دقیقه‌ای نگرانی و دغدغه خانه‌اش را نداشت؛ چرا که می‌دانست همسرش همچون شیرزنی از سه فرزندش مراقبت می‌کند و پایگاهش را در خانه حفظ کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در مدرسه اسارت حتی ماموران شکنجه‌گر عراقی نیز درس آموختند و هر کدام توشه‌ای برداشتند و برخی از آن ها بعدها تبدیل به شهدای مدافع حرم شدند. ماموران صلیب سرخ نیز در این مدرسه درس آموختند. برادر می‌گفت یکی از مامولران صلیب سرخ به او گفته بود ای کاش تمام اسرای دنیا مانند اسرای ایرانی بودند و برادرم در پاسخ گفته بود که باید بگویی ای کاش تمام مردم دنیا شبیه اسرای ایرانی بودند و آن مامور هم حرفش را تایید کرده بود.

در پایان مراسم، ضمن رونمایی از کتاب «زندان موصل» از علی‌اصغر رباط‌جزی و همسرش تقدیر شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
احساس نیاز به تغییر قانون تجارت