نگرانی از درگیری حیات وحش با طاعون در کرمانشاه


مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه گفت: بیش از 270 هزار راس دام در معرض خطر در استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان واکسینه شدند.

دکتر نادر پرور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با ارائه تعریفی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اظهار کرد: این بیماری صرفا در دام‌های سبک مانند گوسفند و بز و خصوصا بره و بزغاله دیده می‌شود. علایم مخاطی شامل تورم لب و زبان، تورم لثه، کاهش اشتها، لاغری، اسهال، تورم مخاط چشم و علایم گوارشی از جمله مهمترین علایم بیماری طاعون نشخوارکنندگان است که در نهایت تلفات جمعیت دامی را به همراه دارد.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه با بیان اینکه نقاط مختلفی در کشور درگیر این بیماری هستند، ادامه داد: در استان کرمانشاه نیز کانون‌هایی داریم که تعداد آنها ممکن است به 15 یا 16 کانون برسد. شدت درگیری به این بیماری در کانون‌ها زیاد نیست و ممکن است در یک روستا فقط یک گله درگیر آن باشند. کانون‌های بیماری پی در پی بررسی و پایش می‌شوند. در کرمانشاه از نظر طاعون نشخوارکنندگان مشکل حادی نداریم.

وی افزود: در دو سال گذشته با کمبود واکسن طاعون مواجه بودیم اما امسال دسترسی به واکسن بسیار مناسب بود و توانستیم 270 هزار راس از جمعیت دامی استان را علیه این بیماری واکسینه کنیم.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه از شناسایی 50 نقطه در استان خبر داد و افزود: در این نقاط جمعیت دامی با حیات وحش در تماس بودند و به دلیل اینکه آسیبی متوجه حیات وحش نباشد، دام‌های این نقاط علیه بیماری واکسینه شدند. اکنون مهمترین نگرانی که در خصوص طاعون وجود دارد، درگیری حیات وحش به این بیماری است که خوشبختانه با اقدامات انجام شده در استان کرمانشاه مشکل حادی در این خصوص نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه طاعون از دام به انسان منتقل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: دامداران باید علائم بیماری را بشناسند و اگر همه این علائم در دام وجود داشت، دامپزشکان را در جریان بگذارند. بیماری‌های دیگری هم مانند تب برفکی و آبله هستند که علائمی مشابه طاعون نشخوارکنندگان دارند و تشخیص دقیق طاعون باید در آزمایشگاه صورت گیرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نگرانی از شیوع طاعون در ماداگاسکار