سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



کودک/ تیک‌های دوران کودکی را جدی بگیریم؟


کودک/ تیک‌های دوران کودکی را جدی بگیریم؟خبرخون/ یک روانشناس کودک معتقد است: تیک های دوران کودکی اغلب زودگذر هستند و راحت و خودبه خود از بین بروند، اما در صورت تداوم نیاز به پیگیری و درمان دارند.
به گزارش خبرگزاری آریا ،لیلا جباری ، گفت: تیک به جهش ها و حرکات غیرعادی، ناگهانی، سریع، تکراری و بی هدف که احتمال دارد در هر قسمت از بدن که یا بر اساس عادت یا ناآگاهانه ظاهر شود، گفته می شود.
این روانشناس کودک تیک ها را به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم کرد و افزود: تیک های ساده معمولاً در اثر تشویش، دلهره، نگرانی و اضطراب دیده می شوند، این در حالیست که تیک های پیچیده نتیجه عصبانیت هستند که با مجموعه ای از حرکات غیرعادی توام می شوند.

وی گفت: تیک یکسری علائم و مشخصه ها دارد که از جمله آنها می توان به بیقراری عمومی، ترس، تغییر شکل صورت و... یاد کرد، ضمن اینکه برخی از علائم تیک به شکل به هم زدن پلک ها، درآوردن صدای حیوانات، لوله کردن مو و ... دیده می شود.

جباری در ادامه به بیان توضیحاتی در مورد علل بروز تیک پرداخت و گفت: گاهی یک سری بی نظمی های سیستم های نوروشیمیایی سلسله اعصاب مرکزی، بیماری های عفونی، ضربه های مغزی و... باعث پیدایش تیک می شوند.

وی افزود: گاهی بروز یک اتفاق ناخوشایند روحی روانی باعث بروز تیک می شود و گاهی نیز در اثر اضطراب در محیط خانه و مدرسه تیک بروز می کند.

این روانشناس کودک در ادامه وجود تعارض و کشمکش در محیط خانواده را در بروز تیک در کودکان اثر گذار دانست و به خانواده هایی که چنین مشکلی دارند توصیه کرد به منظور مناسب کردن شرایط برای فرزندانشان تعارضات و کشمکش ها را در محیط خانه تعدیل کنند.

جباری ایجاد محیط سرشار از آرامش و امنیت در محیط خانه را در کاهش بروز تیک در کودکان مهم ارزیابی کرد.

وی از خانواده هایی که فرزندانشان تیک دارند، خواست تا روی اعتماد به نفس کودک کار کرده و از این طریق در کاهش بروز تیک ها اثرگذار باشند.

جباری با بیان اینکه نخستین تیک ها در کودکان در سنین دو تا 10 سالگی دیده می شود، تیک های دوران کودکی را اغلب زودگذر دانست که ممکن است راحت و خودبه خود از بین بروند، اما در صورت تداوم نیاز به پیگیری و درمان دارند.

جباری افزود: اگر تیک ها ساده باشند با بی توجهی به حرکت های تکراری و منطقه تیک برطرف می شوند، اما تیک های پیچیده نیاز به درمان دارند.

وی افزود: تیک های پیچیده باید زیر نظر متخصصان درمان شوند و شیوه درمان به این صورت است که متخصصان پس از ریشه یابی خواستگاه مشکل را پیدا کرده و شروع به اقدامات روان درمانی می کنند.
جباری افزود: اگر تیک به سرعت درمان نشود و به دوران بزرگسالی فرد منتقل شود، درمان آن سخت می شود.



منبع:


ویدیو مرتبط :
نگرانی فرزندانمان را جدی بگیریم