سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



خبرگزاری فرانسه گزارش داد: مبارزان خارجی در سوریه دو برابر شده‌اند


خبرگزاری فرانسه گزارش داد: مبارزان خارجی در سوریه دو برابر شده‌اند

دیپلماسی ایرانی/ متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

گروه سوفان به این نکته اشاره کرده که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از مبارزان خارجی به کشورهای خودشان باز خواهند گشت و این مسئله چالشی بزرگ برای آژانس‌های امنیتی این کشورها است، چون داعش هم به دنبال افزایش حملاتش در خارج از قلمروی خودش است.

 شمار مبارزان خارجی در عراق و سوریه در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده و به حداقل 27 هزار نفر رسیده است. این گزارش که توسط یک موسسه مشاوره اطلاعاتی در روز سه شنبه منتشر شده، ابعاد جهانی این درگیری را نشان می دهد.
آمار و ارقام به دست آمده از گزارش گروه سوفان نشان می دهد که تلاش کشورهای جهان برای آسیب زدن به جریان جذب نیروی جنگجویان خارجی به عراق و سوریه و عضویت در گروه های خشنی همچون داعش، تاثیر کمی داشته است.
در تحلیل این گروه مشاوره امنیتی مستقر در نیویورک آمده است: «پدیده مبارزان خارجی در عراق و سوریه کاملاً جهانی است. داعش به طور موفقیت آمیزی از دیگر گروه های قدیمی همچون القاعده پیشی گرفته است. این گروه ده ها هزار نفر را جذب کرده و تعداد بسیار بیشتری هم از آنها حمایت می کنند.»
گروه سوفان می گوید به طور کلی بین 27 تا 31 هزار نفر مبارز خارجی از 86 کشور دنیا جذب داعش شده اند. این در حالی است که براساس بررسی مشابهی که در ژوئن 2014 صورت گرفته بود، حدود 12 هزار مبارز خارجی در سوریه حضور داشتند. بیشترین میزان مبارزان خارجی که وارد این دو کشور شده اند از خاورمیانه و مغرب بوده اند که حدود 8 هزار مبارز برای هر دو کشور است. حدود 5 هزار نفر از اروپا و 4700 نفر هم از جمهوری های شوروی سابق به داعش پیوسته اند.
گروه سوفان به این نکته هم اشاره کرده که بین 20 تا 30 درصد از مبارزان خارجی به کشورهای خودشان باز خواهند گشت و این مسئله چالشی بزرگ برای آژانس های امنیتی این کشورها است، چون داعش هم به دنبال افزایش حملاتش در خارج از قلمروی خودش است. گروه داعش مسئولیت حملات مرگبار پاریس که در ماه گذشته منجر به کشته شدن 130 نفر شد را پذیرفته است و مبارزانش مسئولیت اعمال خشونت آمیز زیادی در کشورهای مختلفی از عراق گرفته تا بنگلادش را بر عهده می گیرند.

تاثیر محدود
خطر بازگشت مبارزان خارجی منجر به بروز بحث های گسترده ای به ویژه در غرب شده است. پس از حملات پاریس، قانونگذاران آمریکایی درباره برنامه اجازه به اروپایی ها مبنی بر سفر بدون ویزا به ایالات متحده، به شک و تردید افتادند. اما براساس گزارش گروه سوفان آخرین آمار و ارقام نشان می دهد: «شواهدی وجود دارد که تلاش ها برای مهار جریان عضوگیری خارجی ها به گروه های افراطی در سوریه و عراق تاثیر محدود داشته است. در حالی که داعش استراتژی اش از کنترل اراضی را به حمله به دشمنان خارجی در کشورهای خودشان، یا علیه منافعشان در سراسر جهان، تغییر داده است، وضعیت استخدام خارجی خودش را هم تغییر خواهد داد.» داعش سال گذشته کنترل بخش های مهمی از سوریه و عراق را تصرف کرده است، خلافت خودخوانده ای را اعلام کرده و جنایات گسترده ای انجام داده است.
داعش تلاش کرده از طریق رسانه های اجتماعی دست به نیروگیری بزند، اقدامی که زنگ خطری برای غرب و اتحادیه اروپا است و به همین دلیل آنها این ماه یک مجمع با غول های اینترنتی همانند گوگل و فیسبوک به همراه نهادهای قضائی برای مبارزه با افراط گرایی آنلاین تشکیل می دهند.
با این حال گروه سوفان به این نکته اشاره کرده است: «در حالی که قدرت رسانه اجتماعی داعش غیرقابل انکار است، به نظر می رسد آنها بیشتر به دنبال متقاعد سازی از این طریق هستند. نیروگیری از طریق رسانه های اجتماعی اهمیتی کمتر از تماس مستقیم پیدا کرده است، نیروگیری از طریق دوستان و همسایگان به گونه ای است که همدیگر را متقاعد به سفر و پیوستن به داعش می کنند. حتی اگر داعش به طور مدام با شکست هم روبه رو شود، در میان پیروانش نفوذ دارد و همین مسئله می تواند منجر به این شود که آنها روش های خطرناک تری را برای مردن خودشان استفاده کنند.»

ترجمه حسین هوشمند

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
گزارش شبکه سی بی اس از مبارزان «ی پ گ» در سوریه syria