افزایش 2.5 برابری ورود غیرمجاز به ایران برای پناهندگی به اروپا


 سردار قاسم رضایی در حاشیه فرماندهان مرزبانی استان‌ها با حضور در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه همه ایرانیان مرزبانند و مرز جایگاهی ملی دارد، گفت: با توجه به جایگاه مرز در هر کشور که جایگاه ملی و تعریف شده دارد، هرگونه تغییر در مرز باید به مصلحت نظام بوده و به تصویب چهارپنجم نمایندگان مجلس برسد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه خوشبختانه در یک دهه گذشته توجه خوبی از سوی دولتمردان به مرز شده است، ادامه داد: امروز ساختمان جدید ستاد مرزبانی ناجا افتتاح شد و در این ساختمان بسترهایی فراهم شده که می‌توان تمام مرزها را کنترل کرد. همچنین سیستم امدادرسانی در دریا را افتتاح کردیم و از چابهار تا ماهشهر و سواحل شمالی را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

فرمانده مرزبانی ناجا در پاسخ به سوال ایسنا درباره تعداد شناورها و ساماندهی آنان نیز گفت: 30 هزار شناور در کشور داریم که براساس اطلاعات سازمان‌های مختلف به دست آمده که این شناورها باید به سیستم‌های ردیابی مجهز باشند. در حال حاضر نیز 120 شناور سازمانی و بیش از 50 شناور مردمی نیز به این سامانه مجهز شده‌اند.

رصد مرزها از تهران

رضایی با تاکید بر اینکه مرزهای خشکی یک فرصتی است که اگر خوب از آن استفاده نشود مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، گفت: امروز از تهران بخش اعظمی از مرزها را در کنترل داریم و اشرافیت ما در مرز بالاست به طوری که این امکان وجود ندارد که اتفاقی در مرز رخ دهد و ما از آن باخبر نشویم.

وی بر ضرورت تعامل با کشورهای همسایه در حوزه‌های مرزی تاکید کرد و گفت: راهبرد ما ارتقای تعاملات با کشورهای همسایه است. امروز در مرزهای عراق، عملیات مشترکی وجود دارد و نمونه بارز این عملیات موفقیت‌آمیز نیز سفر به عتبات بود که به نظر من فرماندهی آن را حضرت سیدالشهدا برعهده داشت.

فرمانده مرزبانی ناجا افزود: در افغانستان نیز طی 1.5 سال گذشته 5 نشست برگزار شده و امروز مرز ایران و افغانستان به شکل مشترک اداره می‌شود و نتیجه آن کاهش ورود غیرمجاز اتباع و موادمخدر به کشور بوده است.

رضایی توضیح داد: امروز قیمت موادمخدر در مرز کمتر از شهرهای عمقی است که این نشان می‌دهد اقدامات انجام شده هزینه زیادی را برای سوداگران مرگ به بار آورده است.

مشکلاتی در مرز پاکستان وجود دارد

وی به وضعیت مرزهای مشترکمان با پاکستان اشاره کرد و گفت: از دولتمردان پاکستان انتظار داریم که مانند سایر کشورها به مرزها توجه کنند. این برای ما قابل تحمل نیست که تحرکاتی در این مرزها انجام شود و برخی از گروه‌ها و اشرار به خاک این کشور متواری شده‌اند.

فرمانده مرزبانی ناجا ادامه داد: البته این موضوع باید در دستور کار دولتمردان ما نیز قرار بگیرد.

افزایش 2.5 برابری ورود غیرمجاز به کشور پس از فراخوان پناهندگی اروپا

رضایی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره موج به راه افتاده برای پناهندگی در اروپا در ماه‌های گذشته اظهار کرد: از زمانی که اروپا فراخوان جذب پناهنده را صادر کرد، ما نیز در مرزهای شرقی شاهد افزایش 2.5 برابری ورود غیرمجاز به کشور بودیم که با این افراد برخورد شد.

وی درباره وضعیت مرز اروند نیز گفت: گروهی فنی رسیدگی به این موضوع را برعهده دارند و البته ما با گارد ساحلی کشور عراق مشکلی نداریم.

مرزیاران به کمک مرزبانی می‌آیند

رضایی با تاکید بر اینکه عملکرد مرزبانان در کنار مرزنشینان باعث مرزبانی و دفاع از مرز می‌شود، گفت: بخشی از توان خود را در برنامه ششم در استفاده از ظرفیت مرزنشینان در قالب مرزیاران دنبال خواهیم کرد.

وی همچنین در تشریح آمار 10 ماهه عملکرد مرزبانی نیز اظهار کرد: در دهه ماه گذشته بیش از 60 تن انواع مواد مخدر را در مرز کشور کشف کردیم که عموما این موارد نیز به شکل مسلحانه وارد کشور شده‌اند.

فرمانده مرزبانی ناجا ادامه داد: طی این مدت میزان شهدای مرزبانی کاهش یافته و از سوی دیگر دستگیری قاچاقچیان نیز افزایشی 44 درصدی داشته است.

رضایی مقابله با قاچاق کالا را نیز برنامه دیگر مرزبانی دانست و گفت: امسال در تمام بخش‌های مبارزه با قاچاق به ویژه قاچاق دارو، اقلام لوکس، برنج، شکر و... از 30 تا 170 درصد افزایش داشته‌ایم.

وی به شرایط سخت جغرافیایی مرز نیز اشاره کرد و افزود: در برخی از مرزهای ما تا 3 متر برف آمده است و به عبارتی ما اختلاف دمای 80 درجه‌ای در فصول مختلف و مرزهای مختلف داریم.

فرمانده مرزبانی ناجا درباره اینکه عابران غیرمجاز بیشتر از چه طریقی وارد کشور می‌شوند؟ گفت: در جنوب شرق کشور با این مشکل روبه‌رو هستیم که در بخش‌های شمالی سیستان و بلوچستان این روند مدیریت شده و با آنان برخورد می‌شود اما در بخش جنوبی همچنان مشکلاتی وجود دارد.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره نزدیک شدن داعش به مرزهای کشورمان خاطرنشان کرد: فاصله این نیروها با مرزهای کشورمان زیاد است و آنچه که در برخی از رسانه‌ها گفته شد، مورد تایید ما نیست. ما تحرکات این گروه را در عراق و افغانستان رصد می‌کنیم و ما احساس خطری از جانب داعش نداریم.


ویدیو مرتبط :
افزایش 5 برابری تب مالت در ایران ...