«طبیعت را با نگاه تازه‌ای نقاشی می‌کنم»


«پولاد صدرالرجال عبدالرحیمی» تازه‌ترین آثار طراحی و اکریلیک خود را با موضوع طبیعت در نمایشگاهی با عنوان «گذر فصل‌ها» به‌نمایش گذاشته است.

این هنرمند پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی برپایی تازه‌ترین نمایشگاه انفرادی‌اش اظهار کرد: در نمایشگاه «گذر فصل‌ها» 9 تابلوی طراحی سیاه و سفید و سه کار اکریلیک رنگی با موضوع طبیعت به‌نمایش درآمده است. این نمایشگاه هشتادوششمین نمایشگاهی است که آثار من در آن در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: من 47 سال است که نقاشی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنم. در طول این سال‌ها، نمایشگاه‌های بسیاری از آثارم به‌صورت انفرادی و گروهی برگزار شده است. سال 1349 که دانشجو بودم برای اولین‌بار در نمایشگاه گروهی دانشجویان دانشکده هنرهای تزیینی که همراه با آثار استادان در پارک دانشجو برگزار شد، شرکت کردم. سال 1353 اولین نمایشگاه انفرادی‌ام در گالری «سیحون» برپا شد. پس از آن در گالری‌های مختلف آثارم را به‌نمایش گذاشتم.

اثر پولاد عبدالرحیمی

عبدالرحیمی درباره‌ی سبکی که در آثارش دنبال می‌کند، گفت: سبکی که در آثارم دنبال می‌کنم، سبک تازه و نویی بود. تصمیم گرفته بودم کارهای جدیدی در زمینه نقاشی و طراحی ارائه کنم. من در سبک‌های متنوعی از جمله کوبیسم و امپرسیونیسم کار کرده‌ام، اما وجه مشترک آثار من طبیعت است. من وابستگی زیادی به طراحی و نقاشی از طبیعت دارم.

او اظهار کرد: شهر کرمان که زادگاه من است و طبیعت کویر روی آثار من تأثیر گذاشته است. در ابتدای کارم از کویر و طبیعت خالص و معماری آن الهام گرفتم. در 20 تا 30 نمایشگاه اول من، آثاری با موضوع روستاهای کویر ارائه می‌شد.

این نقاش همچنین بیان کرد: چند سالی بود که در خارج از کشور اقامت داشتم. اگرچه آثار نمایشگاه تازه‌ام برگرفته از طبیعت کاناداست، اما علاقه‌ی زیادی به طبیعت ایران دارم. طبیعت ایران آب‌وهوا و فصل‌های زیبا و مختلفی دارد که گونه‌های طبیعی آن بیشتر است و بهتر می‌توان از آن‌ها برای طراحی و نقاشی بهره گرفت.

اثر پولاد عبدالرحیمی

سهراب هادی در متنی درباره‌ی عبدالرحیمی و آثارش نوشته است: «پولاد صدرالرجال عبدالرحیمی را بدون شک باید از جمله هنرمندان نقاش پیشگام در نگاه نو به طبیعت شناخت. برای او کشیدن خط و تفکیک‌ سایه‌ها از نیم سایه‌ها و طاق‌ها از قوس‌ها و ارائه گونه‌ای از خویشتن در شناخت طبیعت یک اصل بلامنازع در خلق آثارش بوده است. در نگاهی اجمالی به نگاه و نقاشی‌های او می‌توان گفت به موازات تعاریف و مفاهیمی که برای نقاشی از زمان هنرهای بدوی تاکنونی بوده است. همواره این نکته وجود دارد که در نگاه او نقاشی رویا نیست، نقاشی رویارویی گسترده و افق روحی نقاش با ضرباهنگ قلم‌هایش برای آفرینش ادراک او از طبیعت است.

من معتقدم که پولاد عبدالرحیمی در نگاه به طبیعت و در نوع نقاشی طبیعت گرایش، سبک، استیل و روش خاصی را ابداع کرده است که در موضوع هنر طبیعت‌گرایی و در نقاشی معاصر ایران می‌توان آن را استیل شناخت نور نام گذاشت. او خود نیز می‌گوید زمانی که این تکنیک و روش را در طراحی و نقاشی از طبیعت در دوره تجربه‌های شهودی‌ام کشف کردم به این نتیجه و ادارک رسیدم که خطوط طبیعت در بیان معنای هستی در فرم و در شکل خاص خود هر یک تناسب معین و وزنی تعیین شده در ساخت مفاهیم تجسمی را شکل داد و نگاه نقاش را پدید آورد.»

پولاد صدرالرجال عبدالرحیمی متولد سال 1328 در کرمان و دانش‌آموخته دانشکده هنرهای تزینی است. تدریس در دانشگاه هنر، شرکت در اولین بینال ماستریخ هلند به‌مناسبت آغاز تشکیل اتحادیه اروپا، شرکت در بینال Art & Craft کانادا، مدیر هنری گالری سپهری و ... از فعالیت‌های این هنرمند به‌شمار می‌رود.

نمایشگاه «گذر فصل‌ها» از 29 آبان تا ششم آذرماه از ساعت 16 تا 20 در گالری «افرند» به نشانی بزرگراه جلال آل احمد، خیابان جهان‌آرا، خیابان نوزدهم (جلال حسینی)، بعد از تقاطع اشک‌شهر، شماره 48 میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

همچنین در این نمایشگاه آثاری از آیتای خرمی‌نژاد به‌نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام

پولاد عبدالرحیمی


ویدیو مرتبط :
نقاشی از طبیعت