علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



دوازدهمین شماره فصلنامه علمی تخصصی حبل المتین منتشر شد


به گزارش ایرنا، در این نشریه، مصاحبه با «ماموستا حاج ملا قادر قادری» امام جمعه پاوه، ارائه هشت مقاله، گزارشی از دو نشست علمی، معرفی سه کتاب و دو حوزه و دانشگاه و همچنین مطلبی با عنوان «اصول جامع مقاله نویسی» به قلم «راهب عارفی میناآباد» به چاپ رسیده است.
«مقاصد الشریعه و جایگاه آن در شریعت با نگاه تطبیقی»، «تروریسم جهش یافته و ظهور تهدید بنیادین»، «جهانی شدن و القاعده»، «جهانی شدن و ظهور هویت بنیادگرا در خاورمیانه»، «بازتاب قیام عاشورا در سروده های شاعران اهل سنت»، «نفی خشونت و تکفیر در اسلام»، «حیات، اثر، مهج و ویژگی های تفسیری سه مفسر معاصر کرد» و «امام صادق(ع) و نهضت علمی جهان اسلام» عناوین مقاله هایی است که در این فصلنامه ارائه شده است.
همچنین گزارشی از دو نشست علمی «نفی خشونت از منظر قرآن و سنت» و «آثار و احکام عقد ضمان در فقه امامیه و مذاهب اربعه» نیز از جمله بخش های دوازدهمین شماره فصنامه حبل المتین است.
توصیف کتاب «شرح المقاصد»، معرفی کتاب های «سیمای علی از منظر اهل سنت» و «ولای حسین(ع)» و همچنین معرفی «فرهنگ نامه علوم قرآنی»، معرفی «حوزه علمیه احمدیه جام نگین علم و معرفت در شرق» و «دانشگاه ادیان و مذاهب قم دانشگاه گفتگو محور» از دیگر بخش های این فصلنامه است.
فصلنامه علمی تخصصی حبل المتین به مدیر مسئولی محمدصادق عرب نیا، سردبیری سید محمدمهدی میرجلیلی، صفحه آرایی سید محمود نوربخش منتشر می شود.
عبدالکریم بی آزار شیرازی دانشیار دانشگاه مذاهب اسلامی، محمدسپهری استاد دانشگاه آزاد تهران مرکز، علی احمد سلامی استادیار دانشگاه مذاهب اسلامی، عبدالحمید طالبی مربی دانشگاه مذاهب اسلامی، نجف لک زایی دانشیار دانشگاه باقرالعلوم قم، احمد مبلغی دانشیار دانشگاه مذاهب اسلامی، حمید مسجد سرایی دانشیار دانشگاه سمنان، عابدین مومنی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و منصور میراحمدی استاد دانشگاه شهید بهشتی، اعضای هیات تحریریه این فصلنامه هستند.
دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت با هدف توسعه و تعمیق مطالعات تطبیقی و مقارنه ای، تقویت فرهنگ تقریب و وحدت بین مذاهب اسلامی و ارتقاء سطح علمی طلاب و روحانیون اهل سنت، اقدام به انتشار فصلنامه علمی تخصصی حبل المتین کرده است.
این فصلنامه بنا دارد با استفاده از ظرفیت های علمی عالمان و پژوهشگران مذاهب اسلامی، بستری مناسب برای تعامل افکار و اندیشه های راهبردی و کاربردی در حوزه علوم و معارف اسلامی را فراهم کند.
فصلنامه حبل المتین نخستین نشریه تخصصی در حوزه اهل سنت است که در کشور منتشر می شود.
پایگاه اطلاع رسانی فصلنامه نیز به نشانی http://hablolmatin.dmsonnat.ir/ در دسترس کاربران قرار دارد.
در مقدمه مقاله «مقاصدالشریعه و جایگاه آن در شریعت با نگاه تطبیقی» به قلم «جلال محمدی» کارشناس فقه و مبانی حقوق از اهل سنت می خوانیم: مبنا و اساس شریعت اسلام بر مصلحت معاش و معاد بندگان استوار گشته است، تمامی جنبه ‏های شریعت اسلام، عین عدل و رحمت و مصلحت و حکمت است. آنچه را که خداوند متعال برای بندگان تشریع نموده، برای خیر و صلاح دنیوی و اخروی آنان است و شر و فساد را از زندگی آنان دفع می ‏نماید. بی ‏شک تشریع قوانین الهی برای مصالح مخلوقات است.
آگاهی از مقاصد شریعت فقیه را برای رسیدن به حکم صحیح یاری می‏ دهد. نویسندگان این مقاله با ژرف ‏اندیشی در نصوص شریعت و تالیفات دانشمندان اسلامی این مقاله را درباره مقاصد شریعت، به رشته تحریر درآورده ‏اند و امید است که برای تنویر اذهان خوانندگان گرامی مفید فایده باشد.
چون دین به ‏مثابه برنامه الهی برای ادامه زندگی انسان، به معنای عام، طبیعتا دستورالعمل ‏های خاصی را در بردارد که آن را از سایر برنامه ‏ها و دستورالعمل‏ های دیگر جدا می ‏سازد. البته این امر نه ‏تنها طبیعی است، بلکه لازم و ضروری نیز هست؛ زیرا اگر تمام قواعد، اصول مکاتب، مذاهب و حتی ادیان مختلف، در چند اصل و قاعده عمومی و مشترک خلاصه شود، توجیهی برای تمایز میان آن ‏ها نخواهد ماند. از این ‏رو آنچه گرایش ‏ها و نگرش‏ های مختلف دینی و دنیوی از هم جدا می ‏کند، برخی اصول و قواعد خاص و مشخص است. ک/3
/2085/ 6133/

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
حبل المتین