سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اسپوتنيک: ايده آموزش نظاميان خارجي توسط ارتش آمريکا ناموفق بوده است


اسپوتنيک: ايده آموزش نظاميان خارجي توسط ارتش آمريکا ناموفق بوده است

فارس/ پايگاه خبري اسپوتنيک در گزارشي با اشاره به ناکارآمدي نظاميان خارجي تحت آموزش مربيان آمريکايي در عمليات‌ها به ويژه در افغانستان و عراق، تصريح کرد،اين نظاميان قادر به دفاع از کشور خود نيستند و ايده آموزش نظاميان خارجي نادرست است.

ارزيابي‌هاي صورت گرفته از نتايج آموزش نظاميان خارجي توسط مربيان آمريکايي‌ نشان مي‌دهد که در اغلب قريب به اتفاق موارد، نظاميان خارجي پس از آموزش ديدن توسط آمريکايي‌ها قادر به فاع از کشور خود نيستند و مصداق بارز اين امر را مي‌توان در افغانستان و عراق به وضوح مشاهده کرد.

پايگاه خبري اسپوتنيک طي گزارشي نوشت: نتايج تلاش‌هاي وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) براي آموزش نظاميان خارجي به ويژه در کشورهاي افغانستان و عراق درخشان نيست.

واشنگتن ميليون‌ها دلار هزينه براي برنامه‌هاي کمک نظامي در کشورهاي مختلف جهان هدر مي‌دهد و اين در حاليست که نظاميان خارجي که تحت آموزش مدرسان آمريکايي قرار گرفته‌اند، به رغم آنکه بهتر از دشمنان خود تجهيز شده‌اند، در دفاع از کشورهاي خود ناتوان هستند.

به گفته ژنرال «مارک ميلي» فرمانده کل جديد ارتش آمريکا، مأموريت ارتش آمريکا شامل آماده‌کردن، آموزش و حمايت از ارتش‌هاي ديگر کشورها براي دفاع از خود و تضمين ثبات کشورشان است اما اين هدف در حال حاضر دور از دسترس است و مصداق آن نيز عراق و افغانستان است.

شمار نيروهاي ارتش عراق که توسط آمريکايي‌ها آموزش ديده‌اند، 270 هزار نفر است. در ماه ژوئن 2014 حدود يکهزار نفر از عناصر داعش اقدام به حمله به «موصل» به عنوان دومين شهر بزرگ عراق کردند و موجب عقب‌نشيني 0 هزار نظاني نيروهاي امنيتي عراق شدند به گونه‌اي که اين نظاميان عراقي سلاح‌هاي خود را رها کرده و از ميدان جنگ گريختند.

به عقيده کارشناسان، چنانچه ايران در سال 2014 به عراق کمک نمي‌کرد مناطق تحت کنترل داعش بسيار وسيع‌تر مي‌بود.

ائتلاف بين‌المللي تحت رهبري آمريکا همچنين در ماه مي گذشته نيز براي دفاع از شهر «رمادي» ديگر شهر بزرگ عراق کمکي به نيروهاي امنيتي عراقي نکردند به گونه‌اي که نيروهاي عراقي شهر رمادي مرکز استان الانبار را ترک کردند و اين شهر فورا به دست عناصر داعش افتاد.

اوضاع جاري در عراق مشابه اوضاع حاکم بر افغانستان است و به رغم آموزش 200 هزار نظامي افغان توسط نيروهاي آمريکايي، نيروهاي ارتش افغان نتوانستند پس از خروج نظاميان آمريکايي از کشورشان به دفاع از خاک اين کشور در برابر طالبان بپردازند.

در ماه سپتامبر گذشته گروهي از شورشيان با تصرف شهر «قندوز» مرکز استاني به همين نام و شهري استراتژيک در شمال عراق، نظاميان افغان را متعجب کردند. البته طالبان چند روز بعد از قندوز بيرون رانده شدند اما اين پرسش همواره مطرح است که آيا نيروهاي تحت آموزش آمريکايي‌ها قادر به مقاومت در برابر شورشيان هستند يا خير که البته در اين شرايط ديگر جايي براي پرداختن به بحث نابود کردن شورشيان توسط نيروهاي افغان وجود ندارد.

در سوريه آمريکا شمار محدودي از اعضاي مخالفان به اصطلاح «ميانه‌رو» را آموزش داده است و قصد دارد ارتشي 4500 نفره از مخالفان قدرتمند را ايجاد کند. اين در حاليست که شمار افرادي که تحت آموزش نيروهاي آمريکايي قرار گرفته‌اند از 00 نفر تجاوز نمي‌کند که از اين تعداد تنها چهار يا پنج به طور مؤثر اقدام به مبارزه مي‌کنند و سايرين يا به گروه‌هاي افراطي نظير داعش و جبهه النصره وابسته به القاعده پيوسته‌اند و يا کشته‌ شده‌اند.

در خصوص ساير کشورهايي که وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) اقدام به آموزش نظاميان آنها مي‌کند، اندونزي و مالي بيش از سايرين توجه را به خود جلب مي‌کنند.

در کشور مالي سه واحد از چهار واحد نخبه‌اي که در سال‌هاي دهه 2000 در چارچوب عمليات بلند مدت آزادي ( Enduring Freedom-Trans Sahara) تحت آموزش نيروهاي آمريکايي قرار گرفته بودند، در جريان جنگ سال 2012 ناموفق عمل کردند و اين در حالي بود که اين آموزش چيزي در حدود 500 ميليون دلار هزينه براي طرف آمريکايي داشت.


ویدیو مرتبط :
کمین ناموفق شورشیان برای ارتش سوریه